احسان حاجی

همان‌طور که گفته شد اهمیت تشخیص روند بازار و ترسیم خطوط روند در این است که ما در روند صعودی به دلیل تمایل بیشتر به رشد قیمت در بازار صرفا به دنبال انجام معاملات خرید و یافتن نقاط مناسب جهت ورود به موقعیت خرید هستیم. همینطور در روند نزولی تنها به دنبال انجام معاملات فروش و یافتن نقاط مناسب جهت ورود به موقعیت فروش خواهیم بود . یعنی در صورت تشخیص روند نزولی‌، موقعیت‌ها و سیگنال‌های خرید در بازار را نادیده گرفته و از باز کردن موقعیت buy خودداری می‌کنیم. دقت کنید یک معامله گر ابتدا باید نوع دید خود به بازارو حضور در یک معامله را مشخص کند. دید یک معامله‌گر از بازار و مدت زمان حضور او در یک معامله شامل سه نوع زیر است:

Short term یا کوتاه مدت: با دید یک ساعت تا یک روز(در بازار ارز)، سه روز تا دو هفته (در بازار سهام)

Mid term یا میان مدت: با دید یک روز تا دو هفته (در بازار ارز)، سه هفته تا سه ماه (در بازار سهام)

Long term یا بلند مدت: با دید دوهفته تا چند ماه (در بازار ارز)، سه ماه تا چند سال(در بازار سهام)

قبل از انجام هر معامله باید انتظار خود را از آن معامله بدانیم‌، همچنین بدانیم که این معامله را برای رسیدن به نتیجه در یک ساعت، یک روز، یا چند ماه انجام می‌دهیم. پس از روشن شدن‌ این موضوع بازه زمانی (time frame) مورد نظر را انتخاب می‌کنیم و شروع به تحلیل و بررسی می‌نماییم. جهت یادآوری اگر می‌خواهیم حرکت بازار را طی ۳۰ روز گذشته بررسی کنیم بازه زمانی daily را جهت بررسی نمودار انتخاب می‌کنیم و طبیعتا در صورت انجام معامله باید انتظار رسیدن به نتیجه در طی چند روز آینده را داشته باشیم. همین‌طور اگر قصد داریم حرکت بازار را طی چند ساعت گذشته بررسی نماییم طبیعتا از نمودار ساعتی(H۱) یا نیم ساعته (M۳۰) استفاده می‌کنیم. در این حالت نیز برای رسیدن به نتیجه تحلیل انجام شده باید به اندازه چند کندل آینده؛ یعنی چند ساعت منتظر بمانیم.

سوالی که برای بسیاری از دانشجویان پیش می‌آید این است که به‌طور مثال ما بازار را در بازه زمانی daily در یک روند کلی رو به پایین تشخیص می‌دهیم‌، اما پس از باز کردن تایم فریم (بازه زمانی) و نگاه به بازار در تایم فریم کوچک‌تر مانند H۴‌، سیگنال و شکست رو به بالا را تشخیص می‌دهیم. در این حالت چه باید کرد ؟ buy یا sell‌؟ در این حالت باید به مفهوم بازه‌های زمانی دقت بیشتری داشته باشید‌. این امکان وجود دارد که شما چهار بازه زمانی مختلف را بررسی نمایید و در هر چهار نمودار نتایج مختلف یا کاملا متفاوتی را داشته باشید. یا اگر بخواهیم این مفهوم روشن‌تر شود این سوال را مطرح می‌کنیم: اگر دو معامله‌گر در یک زمان یکسان‌، دو معامله عکس را با هم انجام دهند (یک نفر بخرد و دیگری در همان زمان بفروشد) در نهایت یکی از آنها به سود رسیده و دیگری ضرر خواهد کرد؟

به این موضوع فکر کنید.

WWW.irfx.ir