تجربه سال‌های اخیر نشان داده هر گاه وضعیت بورس و سهام با رونق مواجه شده افراد گوناگونی با اهداف و خواسته‌ها و اطلاعات و دانش متفاوتی به این بازار ۴۳ ساله اما کوچک هجوم آورده و تحت تاثیر جو روانی حاکم، چشم بسته اقدام به خرید و فروش کرده‌اند. این‌گروه شاید در کوتاه‌مدت به دلیل روند صعودی شاخص‌ و قیمت‌ها سود مناسبی هم به دست آوردند، اما قدر مسلم در میان و بلندمدت نخواهند توانست به موفقیت در بورس ادامه دهند، زیرا بعد از فروکش کردن اوضاع مثبت، نوبت ریزش قیمت‌ها و کاهش‌ شاخص می‌شود و سهامداران حرفه‌ای در حالی از این شرایط نهایت استفاده را می‌کنند که اغلب سهم اولی‌ها با ترس و هول و نگرانی و با فروش سهام پا به فرار از بورس می‌گذارند. برخی دیگر هم‌گریبان کارگزار و دوستان و آشنایان خود را می‌گیرند که چرا راهنمایی غلطی کرده یا به موقع نگفته‌اند که باید سهام خود را بفروشند تا از ضرر و زیان جلوگیری کنند.

در این میان اغلب این‌گروه همه تقصیرها را به ‌گردن بورس، کارگزار، شرکت، دولت و سهامداران حرفه‌ای می‌اندازند، بدون اینکه عملکرد خود را ارزیابی و اشتباه خود را باور کنند.

با این اوصاف بهترین راه‌حل برای جلوگیری از تکرار این تجربه‌های تلخ سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به حضور در بورس و کسب سود از این بازار این است که ابتدا از طریق دوره‌های آموزشی یا مطالعه کتاب‌های موجود با ابعاد مختلف و اصطلاحات رایج و چگونگی خرید و فروش و روش‌های سرمایه‌گذاری آشنا شده و سپس با رعایت حداقل ۵ اصل و بدون حرص و آز اقدام به خرید سهام کنند.

این ۵ اصل شامل سرمایه‌گذاری با سرمایه مازاد، تشکیل سبد سهام و خرید سهام شرکت‌های مختلف متناسب با مقدار سرمایه، برخورداری از دیدگاه میان و بلندمدت سرمایه‌گذاری در بورس، عدم تعصب به هیچ سهم و شرکت و کارگزاری و در نظر داشتن عدم قطعیت در هر شرایطی است.

سرمایه‌گذاران علاقه‌مند بعد از رعایت این ۵ اصل و شناسایی سهام ارزشمند می‌توانند برای شروع مقدار کمی از سرمایه را وارد بورس کرده تا بعد از لمس واقعیت‌های موجود اقدام به فعالیت‌ کنند، زیرا سرمایه‌گذاری در بورس به مانند رانندگی است. کسی که هیچ تجربه‌ و مهارتی از راندن ماشین نداشته و از قوانین و مقررات بی‌اطلاع باشد، به طور قطع نخواهند توانست مسافت حتی کوتاهی را بدون تصادف طی کند.

بنابراین بهترین راه‌حل برای سهم اولی آموزش‌ است.

در مرحله بعد این‌گروه می‌تواند از طریق خرید واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک (که تاکنون ۲۹ شرکت کارگزاران اقدام به راه‌اندازی این محصول کرده‌اند) یا تشکیل سبد اختصاصی در نزد کارگزاران، شرایط مناسبی را برای کسب بازدهی در بورس به دست آورند.

با این اوصاف نباید فراموش کرد که بازارهای سهام بر خلاف دیگر بازارها از ریسک و خطرهای متفاوت و بیشتری برخوردار بوده که به آموزش و آگاهی نیاز دارد. چرا که اطلاعات و دانش رکن اصلی موفقیت در این بازار پیچیده، بی‌رحم اما جذاب است.

منبع: فارس