گروه بورس- معاون وزیر اقتصاد از تاسیس شرکت مشترک سرمایه‌گذاری ایران و غنا، پیگیری تاسیس نمایشگاه دائمی کالاهای ایرانی و در نهایت تاسیس بانک ایرانی در کشور غنا خبر داد.

به گزارش روابط عمومی سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران، «بهروز علیشیری» در دیدار با هیات اقتصادی غنا گفت: ایران اهمیت خاصی برای تعمیق روابط با کشورهای آفریقایی قائل است و بر این اساس بخش خصوصی کشورمان آمادگی دارند که در عرصه‌های تجاری، اقتصادی و اجرای پروژه‌های فنی و صنعتی و زیربنایی، تجربیات خود را در اختیار کشور غنا قرار دهد.

علیشیری در ادامه از آمادگی ایران برای تشکیل شرکت مشترک سرمایه‌گذاری ایران و غنا، پیگیری و تاسیس نمایشگاه دائمی کالاهای ایرانی در آن کشور خبر داد و گفت: در جهت تسهیل‌سازی و توسعه روابط اقتصادی و تجاری دو کشور آماده هستیم، بانک ایرانی را در آن کشور نیز تاسیس کنیم.

وی بررسی دقیق و شناخت کامل فرصت‌های سرمایه‌گذاری و ظرفیت‌های اقتصادی آن کشور را از ملزومات سرمایه‌گذاری در غنا دانست و اضافه کرد: سازمان سرمایه‌گذاری آماده است همایش تخصصی را برای آشنایی سرمایه‌گذاران ایرانی با فرصت‌های سرمایه‌گذاری در غنا برگزار کند. معاون وزیر اقتصاد در عین حال خاطر نشان کرد: با توجه به موفقیت‌های ایران در زمینه تولید ماشین‌آلات مدرن کشاورزی ،داروهای پزشکی، صنایع غذایی، بخش خصوصی کشورمان آماده است پروژه‌های مشترک سرمایه‌گذاری را در آن کشور اجرا کند.

رییس کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران یادآور شد: بانک توسعه صادرات ایران ۲۰‌میلیون‌دلار را برای ارتقای روابط تجاری بخش خصوصی دو کشور اختصاص داده است که باید فرآیند عملیاتی و کارگزاری این اعتبار بین دو کشور نهایی شود.

وی همچنین با اشاره به ظرفیت‌های فراوان شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی کشورمان اعلام آمادگی کرد تا حضور این شرکت‌ها را در طرح‌های زیربنایی آن کشور فراهم کند.

علیشیری در پایان نهایی شدن موافقت‌نامه‌های تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی، اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و گمرک را از سوی طرف غنایی خواستار شد و اظهار امیدواری کرد که غنا در مسیر توسعه، گام‌های موثر و جدی بردارد. «هان ست ادجی باه»، رییس هیات بازرگانی غنا در این دیدار با اشاره به حمایت‌های ایران از کشورهای آفریقایی تاکید کرد: غنا خواستار استفاده از تجربیات و دستاوردهای ارزشمند جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های گوناگون است. وی در ادامه افزود: هم‌اکنون دولت غنا یارانه‌های فراوانی را برای تامین ماشین‌آلات کشاورزی اعطا می‌کند که شرکت‌های ایرانی نیز می‌توانند تامین تجهیزات کشاورزی را به این کشور را عهده‌دار شوند. رییس هیات بازرگانی غنا سرمایه‌گذاری در معادن طلای آن کشور و صادرات محصولات آن به ایران را از سایر زمینه‌های سرمایه‌گذاری در غنا دانست و یادآور شد: شرکت‌های ایرانی می‌توانند در پروژه‌های غنا از جمله سدسازی، جاده سازی، اکتشاف و بهره‌برداری از معادن نقش مهمی را ایفا کنند. احمد محمد حسن، سفیر غنا نیز در این دیدار با قدردانی از مهمان نوازی ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران، خواستار گسترش و توسعه عملی روابط همه جانبه ایران و غنا شد.