*احسان حاجی
بهترین گزینه برای بررسی روند حرکت قیمت، ترسیم نمودار نوسان نرخ بازار خواهد بود. برای ترسیم نمودار اولین کار تعیین بازه زمانی مورد نظر است.

بازه زمانی یعنی محدوده‌ای از زمان که ما قصد داریم نوسانات بازار را در آن محدوده بررسی کنیم. اگر بازه یک روزه (Daily) را برای بررسی انتخاب کرده باشیم یعنی قصد داریم حرکت قیمت را از ابتدای یک روز تا پایان همان روز مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم. در این حالت علاوه بر نوع حرکت قیمت و سرعت نوسان آن، چهار نقطه اساسی و قابل‌توجه برای یک معامله‌گر وجود دارد.High: بالاترین نرخی که بازار در آن محدوده زمانی تجربه کرده است،Low: پائین‌ترین نرخی که بازار در آن محدوده زمانی تجربه کرده است،Open: بازار در هنگام ورود به بازه زمانی مورد نظر چه نرخی داشته است (مثلا در ساعت 0 امروز چه قیمتی داشته‌ایم)،Close: بازار در چه نرخی از بازه زمانی مورد نظر خارج می‌شود (نرخ بازار در ساعت 24 امشب).برای ترسیم یک نمودار دو محور افقی شامل زمان و عمودی شامل قیمت را در نظر می‌گیریم. در محور افقی واحد های زمانی را در کنار هم قرار داده و قیمت بازار در آن واحد‌ها را (با استفاده از محور عمودی) بر روی نمودار درج می‌کنیم.


انواع نمودار:نمودار خطی (Line Chart): در این نمودار قیمت پایانی در واحد های زمانی را ترسیم و با وصل کردن نقاط پایانی قیمت به یکدیگر، نمودار خطی رسم می‌شود.
نمودار میله‌ای (Bar Chart):این چارت اطلاعات کاملتری به ما می‌دهد. به این صورت که در نمودار میله ما نقاط high,low,open,close را در شکلی همانند یک میله که دو زائده در سمت چپ و راست خود دارد خواهیم دید.
زائده سمت چپ قیمت ورود به بازه زمانی را به ما نشان می‌دهد (Open) و زائده سمت راست قیمت خروج از آن بازه زمانی را به ما نشان خواهد داد. (اگر open بالاتر از close باشد بازار کاهشی و اگر close بالاتر از open باشد بازار افزایشی است) بالاترین قسمت میله (high) بالاترین قیمت آن بازه زمانی را نشان می‌دهد و پایین‌ترین قسمت میله (Low) پایین‌ترین قیمت آن بازه زمانی خواهد بود.


*www.irfx.ir