فرید هلالات- شاخص بورس تهران در حالی توانسته طی 10 روز کاری ابتدای امسال رشد 1144واحدی را ثبت کند که آخرین پیش‌بینی از شکسته شدن رکورد تاریخی عدد شاخص در سال 82 طی روزهای آینده خبر می‌دهند.

بر این اساس پیش‌بینی‌ها از روند حرکتی شاخص نشان می‌دهد که چنانچه طی روزهای آینده، شاخص بتواند رشد بیش از ۲۰۰واحدی را تجربه کند، می‌تواند رکورد تاریخی خود در مرداد سال ۸۲ را پشت سر بگذارد.
عدد شاخص در سال 82 به مرز 13882 واحد رسید که تاکنون این روند شکسته نشده و از این جهت وضعیت روزهای آینده بورس تهران، بسیار تعیین‌کننده خواهد بود.
اما رشد متوسط عدد شاخص بورس تهران طی ۱۰ روز کاری معادل ۱۱۴واحد بوده که توانسته بازدهی ۱/۹درصدی را رقم بزند. به هر روی وضعیت کلی عرضه و تقاضای بورس تهران در روزهای آینده می‌تواند تا حد زیادی برای ثبت عدد تازه‌ای برای عدد شاخص تعیین‌کننده باشد.
«تحلیلگران تکنیکال شاخص بورس تهران» عنوان یادداشتی است که به تحلیل وضعیت رشد شاخص و پیش‌بینی روند نوسانی آن طی بازه‌های کوتاه و بلندمدت می‌پردازد.
این تحلیل همچنین پیش‌بینی می‌کند که عدد شاخص طی بازه بلندمدت چند ساله می‌تواند به عدد ۲۰هزار واحد نیز برسد.
همان طور که در تصویر شماره یک مشاهده می‌شود اولین موج صعودی در نمودار شاخص قیمت بورس اوراق بهادار تهران (TEPIX) از آبان ماه 1372 آغاز شده و پس از حدودا 470‌درصد رشد در مهر 1375 به قله رسیده است. موج صعودی بعدی در قالب موج سوم الیوت از شهریور 1377 آغاز شده و پس از 840‌درصد رشد در آبان 1383 به پایان رسیده است. افت قیمت از قله 13860 واحد آغاز شده و تا محدوده 7960 واحد به سبب رکود و افت قیمت‌های جهانی در جریان بوده است.


موج صعودی سوم در قالب موج پنجم الیوت از 7960 واحد آغاز شده و هنوز در جریان است.
در تحلیل حاضر بر آن هستیم تا احتمالات رشد شاخص قیمت بورس اوراق بهادار تهران (TEPIX) را بررسی کرده و در نهایت جریانات کلی بازار را در سال مالی ۱۳۸۹ جویا شویم.
همانطور که در تصویر دو مشاهده می‌شود نوسانات قیمت در قالب موج چهارم الیوت به الگوی Expanding Wedge (کنج‌پهن شونده) بسیار شبیه است. الگوی کنج پهن شونده در نمودار شاخص قیمت بورس اوراق بهادار تهران (TEPIX)، جهتی پایین رونده دارد اما سیگنال آن صعودی است چراکه الگوی کنج همواره خلاف جهت خودش شکسته می‌شود و به طور کلی دوره استراحت بازار به شمار می‌رود. پس از موج صعودی 840‌درصدی شاخص، بازار به دوره استراحت و رکود وارد شد و الگوی کنج پایین رونده (Falling Wedge) به این ترتیب تشکیل شده است اما در واقع سیگنال الگوی مزبور صعودی است و بر این اساس الگوی مزبور، کنج صعودی (Bullish Wedge) نیز خوانده می‌شود. به عبارت دیگر بازار در قالب الگوی کنج افت کرده و پس از آن صعود می‌کند.


به همین دلیل سیگنال کنج پایین رونده، صعودی است.بر اساس قواعد تصحیح قیمت، هر موج یک نسبت تصحیح از موج موافق و هم جنس قبل از خود است. به عبارت دیگر هر موج صعودی یک نسبت تصحیح از موج صعودی قبلی است. بر این اساس می‌توان از ابزار بسط فیبوناچی (Fibonacci Extension) برای محاسبه هدف کلاسیک الگوی کنج صعودی بهره برد. در هنگام تشکیل چنین الگویی به احتمال قوی هدف قیمت در قالب حرکت اندازه‌گیری شده (Measured Move) محقق می‌شود. در خصوص شاخص قیمت بورس اوراق بهادار تهران (TEPIX)، این هدف در محدوده هیجانی 20340 واحد قرار دارد. بر اساس آنچه گفته شد می‌توان نتیجه ‌گرفت که بورس اوراق بهادار تهران سال‌های طلایی و پرسودی را برای سرمایه‌گذاران به ارمغان خواهد آورد و به احتمال قوی سال مالی 1389 می‌تواند یک سال طلایی دیگر در کارنامه سازمان بورس اوراق بهادار باشد.
حال پس از بررسی روند احتمالی آتی در بلند مدت، باید سطوح مقاومتی در پیش روی خریداران را مشخص کنیم. اصولا رشد قیمت در قالب تنها یک موج انجام می‌شود و قاعدتا با فراز و نشیب‌های متعددی همراه خواهد بود اما به طور کلی برآیند امواج بازار، صعودی در نظر‌گرفته می‌شود.


همان طور که در تصویر شماره سه مشاهده می‌شود، شاخص قیمت بورس اوراق بهادار تهران (TEPIX) به خوبی از قوانین کانال‌های چنگال اندروز پیروی می‌کند. در مرداد ماه سال گذشته خط میانه چنگال اندروز به عنوان یک مقاومت مهم رو به بالا شکسته شد و به دنبال آن با آغاز سال مالی ۱۳۸۹ قله تاریخی شاخص نیز در محدوده ۱۲۵۸۰ واحد رو به بالا شکسته شده است. مقاومت‌های پیش روی شاخص قیمت بورس اوراق بهادار تهران (TEPIX) عبارتند از:
14050 - 13975 واحد در محدوده تصحیح 200‌درصد.
۱۴۸۴۰ واحد در محدوده ۸/۲۶۱‌درصد فیبوناچی.
15825 واحد در محدوده تصحیح 100‌درصد بسط فیبوناچی.
محدوده ۱۴۰۵۰ - ۱۳۹۷۵ واحد محدوده مقاومتی بسیار مهمی است. در این محدوده علاوه بر مقاومت تصحیح ۲۰۰‌درصد به عنوان هدف کلاسیک سیگنال Bullish Break Out، مقاومت تاریخی قله موج سوم الیوت و همچنین مقاومت ۸/۶۱‌درصد بسط فیبوناچی مشاهده می‌شود. این در حالی است که به لحاظ روانی محدوده ۱۳۸۸۲ واحد بالاترین عددی است که تا به حال شاخص قیمت بورس اوراق بهادار تهران (TEPIX) تجربه کرده است. بر اساس آنچه گفته شد، نفوذ قیمت در میان مدت به مقاومت ۱۴۰۵۰ واحد اتفاق خوشایندی برای سرمایه‌گذاران بورس اوراق بهادار محسوب می‌شود. این در حالی است که با شکسته شدن مقاومت الگوی کنج صعودی، بازار برای شکستن سطح مقاومتی ۱۴۰۵۰ آماده می‌شود.
از سوی دیگر سیگنال Top Failure Swing (نوسان غلط در سقف)به نشانه اشباع بازار خرید در اسیلاتور شاخص قدرت نسبی هفتگی مشاهده می‌شود.
این در حالی است که در اسیلاتور MACD نیز اوضاع به همین منوال است. بر اساس آنچه گفته شد احتمال اینکه شاخص قیمت بورس اوراق بهادار تهران (TEPIX) در اولین برخورد با سطوح مقاومتی نزدیک نتواند به ۱۴۰۵۰ نفوذ کند، بالا است اما در رویکرد بلند مدت، شاخص بورس اوراق بهادار تهران به ۱۴۰۵۰ نفوذ خواهد کرد. چنانچه عدد شاخص با قدرت به محدوده مقاومتی مزبور نفوذ کند، تلاقی خط مقاومتی چنگال اندروز و ۸/۲۶۱‌درصد فیبوناچی در محدوده ۱۴۸۴۰ واحد می‌تواند آغاز‌کننده دوره استراحت قیمت در بازار باشد.
FARID.HELALAT@GMAIL.COM