مجلس شورای اسلامی تعرفه واردات خودرو را در سال آینده 70‌درصد تعیین کرد. بر اساس مصوبه نمایندگان در لایحه بودجه سال 89، «به منظور ایجاد بازار رقابتی و ارتقای کیفیت خودروهای سواری ساخت داخل، حقوق ورودی واردات خودروی سواری در سال 1389 به میزان 70‌درصد تعیین می‌شود.»

با این حال مجلس بند مربوط به «تعرفه واردات خودرو به صورت CKD (قطعات منفصله)» را از لایحه بودجه حذف کرد.
به این ترتیب شرکت‌های قطعه‌سازی از عوارض کاهش تعرفه سال 89 مصون ماندند. البته تثبیت تعرفه واردات قطعات خودرو در سطح 90‌درصد و کاهش تعرفه واردات خودرو از 90‌درصد به 70‌درصد چندان خیر خوشایندی برای قطعه‌سازها نیست زیرا از طرفی کاهش تعرفه واردات خودرو نشان‌دهنده عزم راسخ مجلس برای واقعی‌سازی قیمت‌های خودرو و قطعات آن است و بنابراین در سال‌های آتی قطعا شاهد کاهش تعرفه واردات قطعات خودرو خواهیم بود که از این لحاظ چشم‌انداز خوبی برای‌گروه های قطعه‌سازی نمی‌توان متصور بود. اما از طرف دیگر کاهش تعرفه واردات خودرو که تا حدودی مانع رشد قیمت خودروها و حتی کاهش قیمت آنها می‌شود، احتمالا مانع افزایش قیمت محصولات شرکت‌های قطعه‌سازی نیز می‌شود و حتی ممکن است پرداخت‌های خودرویی‌ها به قطعه سازان را از آنچه که هست نامنظم‌تر و با تاخیر بیشتر مواجه سازد.
البته بدیهی است که با کاهش تعرفه واردات خودرو و تثبیت تعرفه واردات قطعات خودرو مزیت تولید و مونتاژ نسبت به واردات کاهش یافته است اما سوال اساسی این است که کاهش تعرفه واردات خودرو بیشتر بر روی قیمت کدام خودروها تاثیر‌گذار است و به تبع آن بر سودآوری کدام خودروسازها بیشترین تاثیر را خواهد داشت؟
در حال حاضر با توجه به قیمت محصولات وارداتی از جمله تویوتا کمری، تویوتا کرولا، هیوندای (سانتافه، توسان، سوناتا، آزرا)، پرادو، بنز و BMW که قیمت‌های بیشتر از 40‌میلیون‌تومان دارند کاهش 20‌درصدی تعرفه واردات، بر روی فروش خودروهای با قیمت کمتر از 10‌میلیون‌تومان تاثیر ناچیزی خواهد داشت. همچنین این سیاست بر روی فروش خودروهای با قیمت 10 تا 20‌میلیون‌تومان تاثیر کمی خواهد داشت و بیشترین اثر را بر روی فروش خودروهای با قیمت بالاتر از 20‌میلیون‌تومان خواهد داشت.
برای بررسی بیشتر موضوع خودروهای داخلی را به سه‌گروه تقسیم کرده‌ایم:
‌گروه الف: با قیمت کمتر از 10‌میلیون‌تومان. میزان تاثیر کاهش تعرفه بر‌گروه: ناچیز
گروه ب: با قیمت بین ۱۰ تا ۲۰‌میلیون‌تومان. میزان تاثیر‌گذاری کاهش تعرفه بر‌گروه: اندک
گروه ج: با قیمت بالاتر از 20‌میلیون‌تومان. میزان تاثیر‌گذاری کاهش تعرفه بر‌گروه: زیاد
با توجه به جدول فوق مشاهده می‌شود: در کوتاه‌مدت کاهش تعرفه‌ها، بیشترین تاثیر خود را به ترتیب بر پارس خودرو، ایران خودرو، ‌گروه سایپا و بهمن خواهد داشت.
از سوی دیگر در سال 89 تاثیر کاهش تعرفه‌ها بر سودآوری خوروسازها جزئی و بین 5 تا 10‌درصد خواهد بود ولی در صورت ادامه این روند و کاهش تعرفه واردات خودرو و تثبیت نرخ ارز با توجه به تورم حدود 20‌درصدی ایران (که با طرح آزاد‌سازی یارانه‌ها به شدت افزایش خواهد یافت) آینده نه چندان خوشایندی برای خودروسازها تصویر می‌شود مگر آنکه دولت همپای افزایش قیمت‌های داخلی، نرخ ارز را هم افزایش دهد.
www.Bourse۲۴.IR