دنیای اقتصاد- بر اساس اهداف هفت‌گانه‌ای که در برنامه پنج‌ساله بورس تهران تعریف شده‌اند، ارتقای سهم بازار در تامین مالی فعالیت‌‌های مولد اقتصاد، به کارگیری مقررات و رویه‌ای موثر برای حفظ سلامت بازار و رعایت حقوق سهامداران،توسعه دانش مالی و گسترش فرهنگ سرمایه‌گذاری و سهامداری در کشور، توسعه و تسهیل دسترسی به بازار از طریق کاربردهای فن‌آوری اطلاعات، رعایت اصول پاسخگویی و شفافیت در همکاری‌ها و تعاملات با ذی‌نفعان جزو اهدافی هستند که قرار است با پیاده سازی ۴۴ استراتژی عملیاتی شوند. جزئیات برنامه ۵ ساله شرکت بورس منتشر شد

گروه بورس- شرکت بورس اوراق بهادار تهران جزئیات برنامه راهبردی ۵ ساله خود را منتشر کرد. در این گزارش ۷ هدف کلی برای افق ۵ سال آتی طراحی شده که قرار است با پیاده‌سازی ۴۴ استراتژی، عملیاتی شود.

۷ هدف کدامند؟

اما اهداف ۷ گانه شرکت بورس به قرار زیر تعریف شده‌اند.

اول: ارتقای سهم بازار در تامین مالی فعالیت‌‌های مولد اقتصاد، دوم: به کارگیری مقررات و رویه‌ای موثر برای حفظ سلامت بازار و رعایت حقوق سهامداران، سوم: تعمیق و گسترش بازار با بهره‌گیری از فن‌آوری و فرآیندهای به روز و کارآمد، چهارم: توسعه دانش مالی و گسترش فرهنگ سرمایه‌گذاری و سهامداری در کشور، پنجم: توسعه و تسهیل دسترسی به بازار از طریق کاربردهای فن‌آوری اطلاعات، ششم‌: رعایت اصول پاسخگویی و شفافیت در همکاری‌ها و تعاملات با ذی‌نفعان و در نهایت، هفتم: توسعه مستمر دارایی‌های فکری و سرمایه انسانی شرکت.

مسیرهای ۸گانه هدف اول

مطابق برنامه‌ریزی شرکت بورس برای رسیدن به هدف اول که «ارتقای سهم بازار سرمایه در تامین مالی فعالیت‌های مولد اقتصادی» است، مسیرهای ۸گانه تعریف شده است. این ۸ مسیر شامل بازنگری در قوانین و چارچوب‌های مدیریت سازمان، همکاری و مشارکت با سازمان و سایر نهادها در بازار سرمایه و امور نظارتی و توسعه فعالیت‌ها، ارائه سازوکارهای جدید برای نظارت بر ناشران و ارتقای کنترل داخلی، توسعه سرمایه‌گذاری‌های جمعی، توسعه راهکارهای تعامل با ناشران پذیرفته شده، افزایش نقدشوندگی و کارآیی بازار معاملات اوراق بهادار، به کارگیری ابزارهای مالی جدید و سازوکارهای جدید معاملاتی و توسعه و ارتقای زیرساخت‌های معاملاتی و افزایش دسترسی به بازار است.

۴گانه‌‌های سلامت بازار

در بخش دوم اهداف شرکت که با عنوان «به‌کارگیری مقررات و رویه‌های موثر برای حفظ سلامت بازار و رعایت حقوق‌ سهامداران» تعریف شده، سرفصل‌هایی چون بازنگری در قوانین و مقررات موجود با هدف انطباق با استانداردهای بین‌المللی، مشارکت و همکاری با سازمان و سایر نهادهای فعال در بازار سرمایه، طراحی و به‌کارگیری مقررات و ابزارهای مناسب برای نظارت بر معاملات و اطمینان از اجرای موثر مقررات و کاهش ریسک سیستمی و افزایش اطمینان به بازار از طریق ثبات مقررات و رویه‌های اجرایی در نظر گرفته شده است.

۱۰ مسیر برای به روز شدن

اما سومین هدف شرکت بورس «تعمیق و گسترش بازار با بهره‌گیری از فناوری و فرآیندهای به‌ روز و کارآمد» اعلام شده که با ۱۰ سرفصل جداگانه تفکیک شده است. این برنامه‌ها شامل برنامه‌ریزی برای حضور واسطه‌های خارجی در بازار، استفاده از زیرساخت‌های به روز و کارآمد با هدف تسهیل دسترسی داخلی و بین‌المللی به بازار، ایجاد سامانه‌ها و رویه‌های معاملاتی مشترک با بورس‌های منطقه‌ای و اسلامی و پذیرش متقابل، برنامه‌ریزی برای افزایش حضور سرمایه‌گذاری خارجی، تعامل موثر با ارکان بازار سرمایه برای کاهش محدودیت‌های قانونی و مقرراتی، برنامه‌ریزی برای افزایش پایه سهامداری در کشور، ارائه خدمات و محصولات مناسب برای پاسخ‌گویی به نیازهای سرمایه‌گذاران، تشویق سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بازار از طریق توسعه فعالیت‌ صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک،‌ الگوبرداری از رویه‌ها و شیوه‌های بورس‌های برتر، برنامه‌ریزی برای کاهش تمرکز مالکیت و افزایش سطح سهام شناور آزاد در شرکت‌های پذیرفته شده و همکاری موثر با نهادهای فعال در بازار سرمایه است.

چگونه سهامدار شویم؟

شرکت بورس «توسعه دانش مالی و گسترش فرهنگ سرمایه‌گذاری و سهامداری در کشور» را به عنوان هدف چهارم معرفی کرده است. این هدف ۷ سرفصل اصلی شامل اجرای برنامه‌های آموزشی عمومی و پیشرفته برای سرمایه‌گذاران با هدف افزایش سطح تحلیل در بازار، تامین نیازهای آموزشی پیشرفته برای فعالان و مشارکت‌کنندگان بازار از جمله ناشران اعضا، تشویق سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری غیرمستقیم از طریق ایجاد و توسعه صندوق‌های سرمایه‌‌گذاری، استفاده موثر از مزیت‌های عضویت در نهادهای بین‌المللی و همکاری با بورس‌های خارجی برای توسعه‌ دانش فنی و توسعه‌ ابزارهای مالی، استفاده از تکنولوژی‌های نوین برای آموزش از راه دور، استفاده از قابلیت رسانه‌های عمومی برای آموزش‌های فراگیر و استفاده از قابلیت تالارهای منطقه‌ای برای اجرای برنامه‌های آموزشی دارد.

۵مسیر دسترسی به بازار

در بخش معرفی پنجمین هدف، شرکت بورس عنوان «توسعه و تسهیل دسترسی به بازار از طریق کاربردهای فن‌آوری اطلاعات» را به کار برده است. این هدف شامل ۵ برنامه ساماندهی و افزایش کارآیی تالارهای منطقه‌ای با هدف حذف سرمایه‌گذاران بالقوه و کاهش هزینه‌های عملیاتی، ایجاد راهبردهای معاملاتی مشترک با بورس‌های منطقه‌ای، به‌کارگیری سازوکارهای پیشرفته فناوری اطلاعات برای تسهیل معاملات اینترنتی و DMA، یکپارچه‌سازی فرآیند‌ها و فناوری اطلاعات و توسعه دسترسی از طریق قابلیت‌های تجارت الکترونیک است.

شفافیت با ۴ شرط

«رعایت اصول پاسخ‌گویی و شفافیت در همکاری و تعاملات با ذی‌نفعان» عنوان ششمین هدفی است که شرکت بورس برای برنامه ۵ ساله خود تعریف کرده است. این هدف شامل جزئیاتی چون: تعامل موثر با ذی‌نفعان برای شناخت نیازها و انتظارات و پاسخ‌گویی به آنان، طراحی و به‌کارگیری مقررات و ابزارهای مناسب برای بهبود وضعیت افشای اطلاعات و پاسخ گویی به ذینفعان، تعامل موثر با نهادهای بازار برای افزایش شفافیت و پاسخ گویی و تعامل موثر با نهادهای فعال در بازار برای تدوین ضوابط و مقررات مورد نیاز در حوزه‌های مختلف بازار است.

سرمایه‌های انسانی در راه توسعه

در بخش آخر اهداف ۷گانه، شرکت بورس «توسعه مستمر دارایی‌های فکری و سرمایه انسانی شرکت» را عنوان هفتمین هدف خود قرار داده است. این هدف شامل جزئیاتی همانند: طراحی و توسعه نظام‌های انگیزش و پاداش کارکنان با رویکردهای دانش‌محور، بهره‌گیری از تکنولوژی‌های آموزشی جدید در طراحی برنامه‌های توسعه نیروی انسانی، حق ثبت ایده‌ها، استقرار نظام مدیریت دانش و جانشین پروری و شایسته سالاری است.