افزایش سهم صادرات «هلدینگ سیمان غدیر» به 30‌درصد

گروه بورس- مدیرعامل سرمایه‌گذاری غدیر از پیش‌بینی سود ۵۹۷‌ریالی هر سهم برای سال آینده و ۴ عامل اصلی در پایداری سود، محورهای اصلی در سیاست‌های کلان و رئوس برنامه‌های سه هلدینگ پتروشیمی، سیمان و ساختمان و ورود ۴ زیرمجموعه به بازار فرابورس خبر داد.

محسن معماری آخرین وضعیت و آمار و ارقام سود سهام این شرکت بورسی را اعلام و با پاسخ به سوالات مطرح شده در خصوص اهداف و برنامه‌های سال آینده، توضیحاتی ارائه کرد.

پیش‌بینی سود ۵۹۷‌ریالی هر سهم برای سال آینده

وی با اشاره به رشد ۶۰ تا ۷۰‌درصدی سود غدیر خاطرنشان کرد: در ابتدای سال جاری پیش‌بینی سود این شرکت ۲۸۰‌میلیارد‌تومان و به ازای هر سهم ۴۶۱‌ریال بود اما در روند فعالیت این شرکت، تعدیل مثبتی در آبان ماه اعمال و سود آن به ۳۳۰‌میلیارد‌تومان و به ازای هر سهم ۵۵۱‌ریال پیش‌بینی شد.

معماری با اشاره به اینکه این سود به طور کامل محقق شده و در ۲۹ فروردین ماه، مجمع سالانه‌ای برگزار خواهد شد، ادامه داد: برای سال آینده نیز ۳۶۰‌میلیارد‌تومان معادل ۵۹۷‌ریال سود به ازای هر سهم پیش‌بینی و به سازمان بورس منعکس شده است.

به گفته وی سود۱۶۰‌میلیارد‌تومانی سرمایه‌گذاری غدیر در سال ۸۶ بعد از رسیدن به سود ۳۱۶ و ۳۳۰‌میلیارد‌تومانی در سال‌های ۸۷ و ۸۸ به ۳۶۰‌میلیارد‌تومان در سال ۸۹ می‌رسد که از رشد منطقی و همراه با آهنگ معقول سود حکایت دارد.

این مقام مسوول در ادامه به کیفیت سود اشاره کرد و گفت: سال گذشته ۹۴درصد از سود ۳۱۶‌میلیارد‌تومانی غدیر عملیاتی بود زیرا ماهیت کسب سود غدیر نسبت به گذشته تغییر کرده و به جای کسب سود از محل تفاوت قیمت به سمت سود عملیاتی حرکت شده است.

معماری با بیان اینکه وضعیت نقدینگی غدیر در شرایط مناسبی قرار دارد، ادامه داد: برای اولین بار حداکثر ۱۵ روز بعد از برگزاری مجمع سالانه (۲۹ فروردین سال آینده) سود ۸۰‌هزار سهامدار حقیقی به ترتیب پرداخت خواهد شد.

وی درباره سیاست تقسیم سود این شرکت پاسخ داد: باتوجه به قطعی نشدن صورت‌های مالی و لزوم مشورت با سهامداران عمده، هنوز به طور دقیق سیاست تقسیم سود مشخص نشده اما با توجه به استاندارد ۵۰درصدی برای تقسیم سود به نظر می‌رسد سال آینده نیز در مجمع حداقل ۵۰‌درصد تقسیم سود شود.

۴ عامل اصلی در پایداری سود

مدیرعامل سرمایه‌گذاری غدیر با اشاره به اینکه بحران مالی جهانی می‌توانست دو حوزه ساختمان و پتروشیمی غدیر را تحت تاثیر قرار دهد، خاطرنشان کرد: به دلیل مدیریت بحران و هدایت هیات‌مدیره نه تنها این عامل منجر به کاهش سود نشد بلکه سیر صعودی رو به رشد سود هم محقق شد.

معماری رشد سود سرمایه‌گذاری غدیر و پایداری آن را ناشی از ۴ عامل برنامه‌مند بودن در همه امور، تنوع فعالیت‌ها، مدیریت بحران و کیفیت آن و همچنین استفاده از عنصری به نام هم افزایی در سه حوزه بین شرکت‌های زیر مجموعه، غدیر و مردم و غدیر و دولت اعلام کرد.

وی افزود: با تکیه بر هم‌افزایی از امکانات سهامدار عمده خود یعنی «ساتا» در حوزه هلدینگ ساختمان استفاده کردیم و در جذب مشتری موفق بودیم. از سویی دیگر سازمان نیروهای مسلح بابت طلب خود از دولت و با همکاری ما موفق به دریافت بخشی از سهام شرکت‌های پتروشیمی شد و بدین ترتیب بخش اعظمی از دارایی‌های حوزه پتروشیمی در اختیار ساتا و سرمایه‌گذاری غدیر قرار ‌گرفت.

به گفته معماری هم‌اکنون از حجم تولید ۲۰‌میلیون تنی مواد پتروشیمی حدود ۸ تا ۷‌میلیون تن معادل ۳۵‌درصد در اختیار زیرمجموعه‌های ساتا و سرمایه‌گذاری غدیر است.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری غدیر در ادامه به سیاست‌های سال آینده این شرکت در دو حوزه کلان و هلدینگ‌ها اشاره کرد و گفت: در بخش سیاست کلان سه محور خصوصی پروری، ورود فعال‌تر در عرصه‌های کلان کشور و همچنین ورود به عرصه‌های جهانی با اولویت آغاز از منطقه مدنظر است.

معماری افزود: به‌رغم توانمند بودن بخش خصوصی به موضوع و مقوله‌ای به نام خصوصی پروری توجهی نشده است. بنابراین با صرف ۵۰۰‌میلیون‌تومان هزینه، مطالعات و بررسی‌های جامعی در این حوزه به عمل آمده که جزئیات آن سال بعد اعلام خواهد شد.

معماری در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان اینکه ۲۵درصد از صادرات سیمان توسط هلدینگ سیمان غدیر که ۱۶‌درصد سیمان کشور را مدیریت می‌کند انجام شده، خاطرنشان کرد: برای سال آینده نیز برنامه داریم تا صادرات محصول سیمان به ۳۰‌درصد برسد.

رئوس برنامه‌های سه هلدینگ پتروشیمی سیمان و ساختمان

مدیرعامل سرمایه‌گذاری غدیر در رابطه با رئوس برنامه‌های مدنظر برای سه هلدینگ پتروشیمی، سیمان و ساختمان خاطرنشان کرد: در هلدینگ پتروشیمی و نفت‌وگاز تعارضات موجود بین این شرکت و ملی صنایع پتروشیمی برطرف و مالکیت ۵۱‌درصدی غدیر در اوره و آمونیاک پردیس و ۳۴‌درصدی زاگرس احراز شد. به طوری که هم‌اکنون مدیریت پردیس و ریاست هیات‌مدیره زاگرس به عهده غدیر است.

معماری با بیان اینکه این دو شرکت از بزرگ‌ترین واحدهای جهان بوده و در اخذ سودهای مانده از گذشته حرکت خواهد شد، ادامه داد: راه‌اندازی فاز اوره و آمونیاک و زاگرس در بهمن گذشته و افزایش ظرفیت دو برابری این دو شرکت از برنامه‌های اجرایی غدیر بود. در سال آینده نیز علاوه بر تاسیس یک مجمع صنفی در حوزه پتروشیمی،‌ فعالیت‌های بازرگانی گسترده‌ای در حوزه محصولات پتروشیمی و نفت و گاز در منطقه و جهان انجام خواهد شد.

وی در رابطه با برنامه‌های هلدینگ ساختمان نیز به ورود به حوزه‌های کلان کشور به ویژه مسکن مهر و بافت‌های فرسوده اماکن مقدس و حضور در خارج از کشور اشاره کرد و در رابطه با هلدینگ ساختمان نیز گفت: برنامه‌هایی برای زمین‌های وسیع ساتا و اتکا و همچنین راه‌اندازی خطوط تولید جدید در شرکت‌های سیمان شرق و سپاهان و افزایش صادرات و همچنین مشارکت با طرف‌های خارجی در دست بررسی است.

ورود ۴ زیر مجموعه غدیر به فرابورس

معماری درباره واگذاری برخی از زیرمجموعه‌های غدیر از طریق فروش بلوکی سهام شرکت‌ها و همچنین وارد کردن برخی از شرکت‌ها به بازار فرابورس پاسخ داد: در سال جاری سهام غدیر در دو شرکت کربنات سدیم و آبگینه قزوین واگذار و از محل کسب درآمد آنها در دو شرکت توسعه صنایع بهشهر و آهن و فولاد ایرانیان غدیر سرمایه‌گذاری شد به طوری که سهم غدیر از این دو شرکت به ترتیب از ۶ به ۸ و از ۴۰ به ۶۰‌درصد رسید.

وی ادامه داد: این در حالی است که با مشارکت «ایمیدرو»،‌ طرح آلومینیوم جنوب با ظرفیت ۲۵۰‌هزار تن پیگیری و با حل مشکلات تامین مالی آن مقرر شد این کارخانه واقع در لامرد شیراز با ظرفیت ۷۰‌هزار تنی فعالیت کند.

به گفته معماری برخی از شرکت‌های زیرمجموعه غدیر از شرایط حضور در بازار فرابورس برخوردارند، بدین منظور مقرر است در سال ۸۹، چهار شرکت وابسته به غدیر بعد از برگزاری مجمع سالانه فروردین ماه به مرور وارد بورس شوند.

برنامه‌هایی برای هدفمند کردن یارانه‌ها

وی در خاتمه به آثار هدفمند کردن یارانه‌ها بر زیرمجموعه‌های سیمانی و ساختمانی غدیر اشاره و خاطرنشان کرد: با افزایش تولید و صادرات و همچنین بهینه‌سازی حمل‌و‌نقل، کاهش هزینه‌ها و استفاده از جوایز صادراتی سیمان سعی خواهیم کرد آثار این برنامه را به حداقل برسانیم. این در حالی است که برای واحدهای پتروشیمی، گاز خریداری شده را حداکثر ۶۹‌تومان برای هر مترمکعب در نظر‌گرفته‌ایم اما صحبت‌هایی در خصوص قیمت ۳۰ تا ۳۵‌تومانی گاز مطرح شده است.