همانطور که بخش‌های قبلی گفته شد عملا میزان مارجین پرداخت شده به بروکر به عنوان وجه تضمینی به کار می‌رود تا مشتری هیچ گاه بیشتر از سرمایه اولیه زیان نکند. در معاملات زیان ده هر گاه میزان زیان مشتری به حد مرزی برسد بروکر معامله مشتری را به‌طور خودکار بسته و میزان مارجین پرداخت شده قبلی بابت آن معامله را به حساب باز می‌گرداند. در اکثر بروکر‌ها این حد مرزی رسیدن margin level به عدد ۲۰ در صد است. مارجین لول از نسبت تقسیم equity به margin به دست می‌آید. سواپ (swap)

روشن است که ما طی معاملات تجاری در بازار فارکس، ارز‌های رایج کشور‌های مختلف با نرخ‌های بهره متفاوت را باهم جابه‌جا می‌کنیم. در معامله buy aud/usd ارز رایج کشور استرالیا که دارای نرخ بهره بانکی سالانه ۳‌درصد است را می‌گیریم و در ازای آن ارز رایج ایالات متحده که دارای نرخ بهره بانکی سالانه ۲۵/۰‌درصد است می‌دهیم. خوب در این حالت اگر معامله را تا یک سال آینده نگه داریم ۲.۷۵‌درصد بهره سالانه بانکی به ما تعلق‌گرفته و به حساب ما اضافه خواهد شد(که در صورت معامله sell این میزان از حساب ما کسر می‌شد).

بانک‌ها و بروکر‌ها برای تسویه حساب روزانه معاملات خود میزان بهره یک روز را (در این مثال ۷۵/۲‌درصد/ ۳۶۵) محاسبه و از حساب مشتری کسر یا به آن اضافه می‌کنند. پس در حقیقت اگر ما یک پوزیشن باز داشته باشیم و ساعت به وقت بروکر از ۱۲ نیمه شب بگذرد میزان نرخ بهره شبانه (swap) از حساب ما کسر یا به آن اضافه می‌شود.

قابل ذکر است به دلیل حساسیت ایرانی‌ها و مسلمانان به مسائل مذهبی و شرعی که در آن بهره امری مذموم شمرده شده است، اغلب بروکرهای طرف قرارداد با مسلمانان این امکان را فراهم ساخته‌اند تا حساب‌های بدون نرخ بهره شبانه (free swap) به معامله‌گران ایرانی و مسلمانان ارائه داده تا از این طریق بازار گسترده معامله‌گران خاورمیانه را از دست ندهند.

در پایان این بخش نماد تجاری برخی از ارز‌های رایج دنیا را می‌بینید: یورو اروپا EUR،‌دلار آمریکا USD ،ین ژاپن JPY، ‌دلار کانادا CAD،‌دلار استرالیا AUD،‌دلار نیوزلند NZD، پوند انگلستان GBP، فرانک سوئیس CHF.

خوانندگان‌گرامی می‌توانند برای تمرین و آشنایی بیشتر چندین نمونه از نرم‌افزار‌های معاملاتی مربوط به بروکرهای مختلف را به‌طور رایگان از آدرس www.irfx.ir دریافت کرده و پس از نصب بر روی کامپیوتر خود نصب کنند.