دنیای اقتصاد- بازار دادوستد سهام در حالی امروز فعالیت خود را از سر خواهد‌گرفت که کمتر از دو هفته به پایان سال ۸۸ یکی از بهترین سال‌های معاملاتی برای معامله‌گران باقی مانده است.در بازار سهام و در شرایطی که بازدهی امسال احتمالا بالای ۵۱درصد رقم خواهد خورد، معامله‌گران شاهد شرایط پایدار و رو به رشد قیمت‌ها هستند. این روند در شرایطی رقم می‌خورد که در پایان هفته گذشته عملا بازار در انتظار ورود به فاز استراحت بود که با تزریق نقدینگی جدید مجددا بازار رو به رشد نهاد. جنب پل حافظ

تعادل بهاری در زمستان

گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام در حالی امروز فعالیت خود را از سر خواهد‌گرفت که کمتر از دو هفته به پایان سال ۸۸ یکی از بهترین سال‌های معاملاتی برای معامله‌گران باقی مانده است.

در بازار سهام و در شرایطی که بازدهی امسال احتمالا بالای ۵۱درصد رقم خواهد خورد، معامله‌گران شاهد شرایط پایدار و رو به رشد قیمت‌ها هستند. این روند در شرایطی رقم می‌خورد که در پایان هفته گذشته عملا بازار در انتظار ورود به فاز استراحت بود که با تزریق نقدینگی جدید مجددا بازار رو به رشد نهاد. کارشناسان بازار با توجه به تقویت معاملات، ورود نقدینگی جدید به بازار را شاهد هستند؛ امری که در سال‌های گذشته عموما در فروردین و آغاز سال رخ می‌داد. یکی از مهم‌ترین نکاتی که در حال حاضر پیش روی بازار است نقش پررنگ صندوق‌های سرمایه‌گذاری است. این صندوق‌ها با جذب نقدینگی معامله‌گران ریسک‌گریز توانستند با چرخش دایمی نقدینگی، پایداری را در بازار پدید آورند. این صندوق‌ها در شرایطی که معامله‌گران حقیقی به دلیل ریسک طرح هدفمند کردن یارانه‌ها به رکود نسبی رسیده بودند، توانستند به پایداری بازار کمک کنند. در همین حال انتقال بخشی از نقدینگی شرکت‌های سرمایه‌گذاری به صندوق‌های سرمایه‌گذاری کارگزاران نیز به این شرایط کمک کرده است. در همین حال نگرانی از تورم سال آینده و چرخش‌های استراتژی پرتفوی شرکت‌های سرمایه‌گذاری نیز یک دلیل برای شرایط مناسب کنونی بازار ارزیابی می‌شود. از این دیدگاه برخی از معامله‌گران ریسک‌پذیر با هدف خروج از کمند کاهش ارزش دارایی‌های نقد و سپرده‌های بانکی، اقدام به خرید سهام با پتانسیل رشد سود و تقسیم سود نقدی مناسب کرده‌اند. از دیدگاه این‌گروه از معامله‌گران نرخ سود سپرده‌های بانکی و اوراق مشارکت به‌رغم وجود شایعات متعدد در مورد افزایش، نمی‌تواند متناسب با رشد تورم ترقی کند. از این دیدگاه رشد نرخ سپرده‌های بانکی لاجرم به رشد نرخ تسهیلات بانکی منجر خواهد شد که این امر نیز البته با سیاست‌های سال‌های اخیر دولت همخوانی ندارد. در مجموع معامله‌گران با توجه به جریان کنونی نقدینگی متناسب با توان این جریان و تحولات کلان موثر بر بازار به برنامه ریزی برای معاملات آخرین روزهای سال می‌پردازند.

در تحولات موثر بر بازار معامله‌گران در تحولات سیاسی شاهد پایان بدون مشکل در جلسه آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای بودند که این جلسه تاثیر فوری را در بر نخواهد داشت. در همین حال تلاش تهران در رایزنی‌های سیاسی در سطح منطقه و ‌گروه ۱+۵ نیز در جهت بازگشت تعادل در صحنه بین‌المللی در این بی‌تاثیری، موثر بوده است. در صحنه داخلی نیز آرامش قابل‌ملاحظه حاکم توانسته است جو نگرانی ماه‌های گذشته را به فراموشی کامل بکشاند.

در صحنه اقتصادی اما شرایط بسیار حساس‌تر و متغییر‌تر از صحنه سیاسی است. در مهم‌ترین موضوع، بررسی لایحه بودجه سال ۸۹ و محتوای مرتبط با هدفمند کردن یارانه‌ها و مساله نرخ حامل‌های انرژی و البته مساله درآمد دولت از محل واردات احتمالا این هفته راهی صحن مجلس شورای اسلامی خواهد شد تا کارشناسان بازار مترصد مصوبات مجلس و واکنش متناسب با آن باشند.

در این شرایط گروه خودرویی نیز در هفته جاری از محل بحث تعرفه واردات (میزان درآمد پیش‌بینی شده از محل عوارض) و بحث واگذاری بلوک‌های خودرویی متاثر خواهد شد. در بازارهای جهانی نیز معامله‌گران در هفته گذشته شاهد ثبات نسبی بود. در بازار فلزات، بهای مس در سطح رقم ۷هزار و ۴۲۷دلار در هر تن ثابت مانده است. بهای آلومینیوم، روی و سرب نیز در حد ثابت ۲هزار و ۲۰۳دلار، روی در حد ۲هزار و ۲۹۰‌دلار و سرب در حد ۲هزار و ۱۹۶دلار در هرتن رقم خورده است. در بازار جهانی فلزات البته گزارش در مورد میزان تولید روی چین نیز مورد توجه کارشناسان است. موجودی انبارهای بورس لندن در مورد فلز روی به بیش از ۵۰۰‌هزار تن رسیده است. این امر ناشی از تولیدات گسترده چین است.

در بازار فلزات، بهای بیلت فولادی نیز با رشد اندکی به ۴۶۰‌دلار در هر تن در جنوب شرق آسیا و در مدیترانه به ۴۵۵دلار در هر تن بالغ شده است. شاخص بالتیک نیز با رشد مناسب به ۳هزار و ۱۲۱واحد رسیده است که بخشی از آن ناشی از نزدیکی فصل بهار و رونق فصلی بازار حمل و نقل دریایی است.

در بازار چه خبر بود؟

بازار چهارشنبه بورس اوراق بهادار شاهد اوج‌گیری دوباره قیمت‌ها و رشد شاخص بود، امری که به نظر می‌رسد ناشی از ورود نقدینگی تازه به بازار بوده است. در معاملات روز چهارشنبه در‌ گروه مالی معامله‌گران شاهد برگزاری مجمع فوق‌العاده انتخاب هیات‌مدیره بودند که وزارت اقتصاد به نمایندگی از دولت، کارگزاری سهام عدالت، سرمایه‌گذاری بیمه ایران، سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کارکنان بانک‌ها و شرکت خدمات مدیریت سرمایه مدار به عنوان اعضای جدید حقوقی بانک تجارت انتخاب شدند. این ۵ عضو حقوقی باید ظرف حداکثر یک ماه نمایندگان حقیقی خود را به سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کنند. در همین حال «مدار» وابسته به بانک ملی و سرمایه‌گذاری صندوق وابسته به کارکنان نظام بانکی است که از این نظر تنها بیمه ایران را باید عضو تازه وارد از خارج از خانواده بانک‌ها دانست که البته تحت مالکیت وزارت اقتصاد است. در همین حال با بازگشایی نماد بانک تجارت در روز شنبه، رقابت بر سر بلوک ۵درصدی این شرکت از نرخ ۲هزار و ۶۰ ریال ادامه خواهد یافت.

در‌ گروه بانکی اعلام افزایش سرمایه بانک پارسیان از ۷۵۰ به ۹۰۰ میلیارد‌تومان نیز روز دوشنبه به تصویب هیات‌مدیره این شرکت رسیده است. در این‌گروه بانک سینا نیز برنامه افزایش سرمایه خود را اعلام کرده است. در این‌گروه بانک ملت نیز با لغو تحریم‌های انگلیس مواجه است.

در‌ گروه سیمانی روز چهارشنبه معامله‌گران شاهد فروش ۱۵درصد سهام سیمان مازندران توسط سرمایه‌گذاری صنعت و معدن بودند که این معامله در نرخ ۷‌هزار و ۶۰۰ریال سبب شده است سرمایه‌گذاری صنعت و معدن با شناسایی تا ۱۳۰ ریال سود از این نظر مواجه باشد. این مساله سبب شد تا سرمایه‌گذاری صنعت و معدن با صف خرید قابل‌ملاحظه‌ای مواجه باشد. در‌ گروه معدنی بهای سنگ‌آهن در بازارهای جهانی در حد بالای ۱۳۰‌دلار در هر تن باقی مانده است تا این امر انگیزه‌ای باشد تا چادرملو در کنار رقابت سهامداران به ویژه دو‌گروه فولاد مبارکه و سرمایه‌گذاری معادن و فلزات برای حذف عضو خود در هیات‌مدیره این شرکت، از روز شنبه با ضوابط رفع‌گره مواجه باشد.

در‌ گروه برقی ماراتن رقابت بر سر بلوک کابل باختر برای سیزدهمین روز مداوم و در آستانه مرز ۲۰هزار ریال مجددا روز شنبه از سر‌گرفته خواهد شد. در‌ گروه واسطه‌گری مالی احمدزاد اصل مدیرعامل سابق سرمایه‌گذاری فرهنگیان و سپه هدایت توسعه ملی را بر عهده‌گرفته است.

در گروه دارویی بزرگ‌ترین خط تولید داروهای ضدسرطانی خاورمیانه با حضور رییس‌جمهور در واحد داروسازی سبحان رشت افتتاح شد. در این خط تولید، سالانه ۶ عنوان دارویی با ۲۴ قلم داروی ضدسرطانی تولید می‌شود که تا ۲ سال آینده به ۳۵ نوع داروی ضد سرطانی افزایش خواهد یافت و از خروج سالانه ۱۰ میلیون‌دلار از کشور جلوگیری می‌شود. بزرگ‌ترین خط تولید داروهای ضد سرطانی خاورمیانه در رشت بـا سرمایـه ۴۵۰ میلیارد ریالی مـوسسه بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام با زیربنای ۱۰‌هزار مترمربع در زمینی به مساحت ۲۵‌هزار مترمربع راه‌اندازی شده است. در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری مثبت و با رشد ۳/۲۲ واحدی شاخص بود. ارزش معاملات نیز با توجه به انجام معامله ۱۵درصدی سیمان مازندران به ۷/۵۲میلیارد‌تومان بالغ شد.

عکس:‌ نگار متین‌نیا