موج - می‌توان با خرید و فروش صکوک در بازار ثانویه، حجم نقدینگی جامعه را کنترل کرد. مصطفی زهتابیان، کارشناس مالی اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار از اوراق بهادار مالی اسلامی (صکوک) به عنوان ابزار‌های مناسب و کارامدی برای تامین مالی دولت، شهرداری‌ها، شرکت‌ها و بنگاه‌های دولتی و خصوصی نام برد.

وی با بیان این که «این ابزارها جایگزین مناسبی برای اوراق قرضه متعارف تلقی می‌شوند»، به قابلیت‌های این اوراق در به‌کارگیری آنها به عنوان اوراق رهنی به منظور تجدید منابع مالی بانک‌ها و شرکت‌های لیزینگی اشاره کرد.

به گفته وی صکوک، سند بهادار مالی است که بیانگر حقوق و تعهدات مربوط به یک دارایی از جمله مالکیت است.

زهتابیان ادامه داد: این اوراق مبتنی بر دارایی‌های واقعی اعم از فیزیکی یا مالی بوده که دارای بازدهی و سود ثابت و متغیر هستند که با اصول شریعت انطباق دارند.

وی اضافه کرد: انطباق این ابزارها با اصول شریعت باعث می‌شود تا سرمایه‌گذاران به ویژه سرمایه‌گذاران مسلمان با سلیقه‌های مختلف از این ابزار مالی استفاده کنند.

وی تصریح کرد: افرادی که روحیه ریسک‌ پذیری بالایی دارند می‌توانند از اوراق با بازدهی متغیر استفاده کنند، اما افرادی که دارای روحیه محافظه‌کارانه و ریسک‌گریز هستند، می‌توانند از اوراق با درآمد ثابت بهره گیرند.

وی در اشاره به تقسیم بندی این اوراق بهادار مالی اسلامی (صکوک) گفت: دسته اول، اوراق غیرانتفاعی مانند اوراق وقف و قرض‌الحسنه هستند که با اهداف خیرخواهانه منتشر شده و به دنبال سود و منفعت نیستند.

دسته دوم اوراق انتفاعی هستند که با هدف کسب سود منتشر می‌شوند.

وی اظهار داشت: برخی از این اوراق دارای بازدهی ثابت مانند اوراق مرابحه، اجاره و استصناع بوده و برخی دیگر دارای بازدهی متغیر مانند اوراق مشارکت و اوراق مضاربه هستند.

به گفته کارشناس مالی اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار، امکان خرید فروش این اوراق در بازار ثانویه منجر به افزایش نقدینگی صکوک در بازار سرمایه می‌شود.

وی تصریح کرد: به کارگیری این اوراق می‌تواند به عنوان ابزار سیاست مالی برای تامین کسری بودجه دولت و نهادهای دولتی مورد استفاده قرار گیرند.

زهتابیان با بیان اینکه «این اوراق اثر تورمی کمتری از استقراض از بانک مرکزی خواهند داشت»، ادامه داد: در صورت گسترش بازار صکوک و تنوع آنها، بانک مرکزی می‌تواند با خرید و فروش این اوراق در بازار ثانویه، روی حجم نقدینگی جامعه تاثیر‌بگذارد.وی تصریح کرد: این اوراق می‌توانند به عنوان ابزار سیاست پولی نیز مطرح شوند.