گروه بورس- شروین شهریاری: درخواست از آقای مکاری: لطفا تحلیلی از وضعیت شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران و پیش‌بینی وضعیت آینده سهام آن ارائه دهید.

شرکت‌های سرمایه‌گذاری پس از طی دوران اوج خود در سال 83، در سال‌های اخیر با مشکلات متعددی مواجه شدند که این مشکلات به طور کلی در سه دسته قابل طبقه‌بندی است:
۱ - پرتفولیوی شرکت‌های سرمایه‌گذاری بورس تهران قبل از تحولات مربوط به اصل۴۴ و ورود شرکت‌های مربوطه، بیشتر بر سهام پیشرو بازار متمرکز بود. پس از ورود شرکت‌های صدر اصل۴۴، با توجه به عدم تزریق نقدینگی متناسب به بازار، سرمایه‌ها از سهام قدیمی بازار به سمت گزینه‌های جدید حرکت کرده و این یکی از عوامل کاهش عمومی قیمت سایر سهام در بورس بود. این مساله در کنار سایر مسائل اقتصادی، افت قابل توجه قیمت سهام در بازار سرمایه را رقم زد و منجر به محدود شدن سود حاصل از فروش سهام به عنوان یکی از دو منبع درآمد این شرکت‌ها (در کنار سود تقسیمی زیرمجموعه‌ها) شد. بدین ترتیب کشش بازار جهت عرضه سهام توسط شرکت‌های سرمایه‌گذاری کاهش یافت علاوه بر اینکه روند نزولی قیمت‌ها نیز اجازه فروش سهام را نمی‌داد.
2 - «حذف سودسازی‌های درون مجموعه ای»؛ به نحوی که پس از تجربه معاملات درون‌ گروهی شرکت‌های سرمایه‌گذاری در سال 83 و عواقب ناگوار ایجاد شده پس از آن‏‏، اولا فعالان بازار مفهوم سود غیرعملیاتی و معاملات کاغذی را بهتر درک کردند و به این گونه درآمدها کم اعتنا شدند و ثانیا نهاد ناظر بازار نیز به شدت با این گونه معاملات مقابله کرده‌‌است.
۳ - در سال‌های اخیر مساله «ذخیره کاهش ارزش سرمایه‌گذاری‌ها» با پیگیری و دقت زیادی توسط حسابرسان دنبال شده است. با توجه به وضعیت بورس، ‏عموما ارزش روز سبد سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری از بهای تمام شده آنها کمتر شده و به‌این ترتیب شرکت‌های سرمایه‌گذاری مجبور به اخذ ذخیره کاهش ارزش و متعاقب آن انعکاس اثر کاهنده این اقدام بر صورت سود و زیان خود شده‌اند.
با توجه به موارد فوق، «ونیکی» نیز به عنوان یک بنگاه سرمایه‌گذاری از تاثیر مسائل ایجاد شده بر صنعت مبرا نمانده است. این شرکت درآمد حاصل از فروش سرمایه‌گذاری‌های خود در سال مالی منتهی به شهریور 88 و 89 را به علت شرایط بازار و وضعیت سبد سهام خود، تنها 3‌میلیارد‌تومان پیش‌بینی کرده است. این در حالی است که درآمد این سرفصل به عنوان مثال در سال 83 بیش از 60‌میلیارد‌تومان بود. همچنین در سال‌های اخیر اخذ ذخیره کاهش در بخش سهام بورسی (به ویژه شرکت‌های سیمانی و نیز تابلو چهارمی‌ها) به شرکت تحمیل شده است. علاوه بر این، بنا بر اطلاعات گزارش شش ماهه حسابرسی شده، ارزش برخی سرمایه‌گذاری‌های بلند مدت شرکت در تاریخ گزارش (31 خرداد 88) حدود 132‌میلیارد‌تومان از بهای تمام شده آنها کمتر بوده است که در این رابطه شرکت به اخذ ذخیره 47‌میلیارد‌تومانی اکتفا کرده است. این وضعیت البته به لحاظ تحلیلی احتمال طرح مجدد بحث لزوم اخذ «ذخیره کاهش ارزش » را خاطر‌‌نشان می‌سازد.
پرتفولیوی شرکت با سرمایه‌گذاری در ۲۸۰ شرکت بورسی عملا همبستگی زیادی با شاخص بورس دارد؛ بدین معنا که «ونیکی» تقریبا کل صنایع و شرکت‌های بورس را در پرتفولیوی خود جا داده است. در جدول بالا محاسبات مربوط به خالص ارزش دارایی‌های «ونیکی» را مشاهده می‌کنید:
در خصوص ارقام این جدول باید به چند نکته توجه داشت:
۱ - در این جدول، کاهش ارزش بازار سرمایه‌گذاری بورسی از اطلاعات آخرین گزارش وضعیت پرتفولیوی شرکت (منتهی به ۳۰ آذر ماه ۸۸) استخراج شده است. همچنین رقم انباشته ذخیره کاهش با استفاده از اطلاعات صورت‌های مالی شش ماهه حسابرسی شده درج شده است.
2 - با توجه به تحقق کامل بودجه سالانه در گزارش 9 ماهه، مجموع حقوق صاحبان سهام از صورت‌های مالی حسابرسی نشده 9ماهه منتهی به 31 شهریور 88 استخراج شده است.
۳ - در این محاسبه، ارزش بازار سرمایه‌گذاری‌های خارج بورسی معادل بهای تمام شده در نظر‌گرفته شده که با توجه به حجم کوچک این سرمایه‌گذاری‌ها (۱۷۸‌میلیارد‌ریال) تاثیر با اهمیتی بر محاسبات نخواهد داشت.
4 - قیمت سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری در حال حاضر در بورس تهران کمتر از ارزش ذاتی در حال معامله بوده؛ به طوری که میانگین قیمت سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری در محدوده 75‌درصد NAV قرار دارد. (P/NAV=0.75). در مورد سرمایه‌گذاری ملی، بنابر محاسبات فوق مشاهده می‌شود که قیمت سهام این شرکت در محدوده 65‌درصد از ارزش ذاتی (NAV) در حال معامله است. به‌این ترتیب مقایسه خالص ارزش دارایی‌های محاسبه شده با قیمت هر سهم و نیز نزدیک بودن زمان برگزاری مجمع سالانه و تقسیم سود نقدی باعث می‌‌شود که «ونیکی» در‌ گروه سهام کم ریسک در صنعت خود طبقه‌بندی شود. البته باید توجه داشت با توجه به پرتفولیوی متنوع «ونیکی»، هرگونه بهبود معنادار در شرایط سهام این شرکت منوط به تغییر شرایط کلی بازار و افزایش ارزش بازار سبد سرمایه‌گذاری‌های شرکت خواهد بود.
Shahriary_sh@Yahoo.com