گروه بورس- مدیرعامل یک شرکت کارگزاری معتقد است: صندوق‌های سرمایه‌گذاری کوچک در بازار سهام فعال‌تر هستند.

مدیر کارگزاری حافظ با اشاره به سهم صندوق‌ها در افزایش نقدشوندگی سهامداران گفت: عملکرد یک ساله صندوق‌ها حاکی از آن است که مدیران این صندوق‌ها توانسته‌اند علاوه بر پوشش ریسک سهامداران با خرید و فروش به موقع سهام، در بیشتر مواقع بازدهی بالاتری از بازار سرمایه داشته باشند. محمدرضا رهبر افزود: در عین حال هنگامی که بازار با ابهامات اطلاعاتی و سیاست‌های نامشخص مواجه می‌‌شود، یا اینکه صف‌های خرید بازار کم می‌‌شوند، پرتفوی صندوق‌ها بر اساس اوراق مشارکت و نگهداری پول نقد اداره می‌‌شود. این در حالی است که به اعتقاد وی برخی کارگزاران با ریسک‌پذیری کمتری صندوق خود را اداره می‌‌کنند.
وی خاطرنشان کرد: مدیران این صندوق‌ها به سمت سهامداری با ریسک پایین‌تر حرکت می‌‌کنند یا اینکه با نگاه فاندامنتال به سهمی وارد می‌‌شوند و مدت بیشتری آن سهم را در پرتفوی خود نگه می‌‌دارند که بازدهی کمتر ولی مدت‌داری را برای سهامداران خود کنار می‌‌گذارند.
رهبر در خصوص عملکرد صندوق‌های بزرگ با سود‌های تضمین شده و ثابت گفت: این صندوق‌ها حالت سپرده‌گذاری برای سهامداران دارند و با توجه به پذیره‌نویسی وسیع خود، سهامداران بیشتری را جذب می‌‌کنند؛ اما ورود این صندوق‌ها مانعی برای گسترش عملیات بالای صندوق‌های کوچک‌تر نبوده است.
...و اما گزارش‌ صندوق‌ها در نیمه اول دی ماه
در همین رابطه کارشناس اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس در گفت‌وگو با خبرنگار ما درباره آخرین وضعیت صندوق طی ماه منتهی به ۱۶ دی ماه گفت: هفته منتهی به ۱۶ دی ماه امسال، برای تمامی صندوق‌های سرمایه‌گذاری با بازدهی مثبت همراه بود. «ایمان مقدسیان» ادامه داد: در این بین در حالی که هشت صندوق سرمایه‌گذاری توانستند بین ۳ تا ۴‌درصد بازدهی کسب کنند، بازدهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری کارگزاری بانک صادرات، رضوی و بورس بیمه بیش از دیگر صندوق‌ها بود، به طوری که طی این هفته متوسط بازدهی بازار ۴۹/۱ بود.
وی اضافه کرد: صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام، ماه منتهی به 16 دی ماه را در حالی به پایان رساندند که طی این ماه بازده آن‌ها بین منفی 10 تا مثبت 5/1‌درصد در نوسان بود. «مقدسیان» در مورد بیشترین بازدهی صندوق‌ها گفت: بیشترین بازده‌ها را صندوق‌های سرمایه‌گذاری کارآفرین و امین گلوبال کسب کردند. وی ادامه داد: این دو صندوق سرمایه‌گذاری در حالی موفق به کسب این بازدهی شدند که بخش زیادی از دارایی‌های خود را به سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت اختصاص داده‌اند. طی این ماه متوسط بازدهی بازار در حدود منفی 5‌درصد بود.
کارشناس اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس افزود: تا تاریخ ۱۶دی ماه امسال، بیشترین بازده‌ها به ترتیب متعلق به صندوق‌های سرمایه‌گذاری کارگزاری بانک ملی، سهم آشنا و آگاه بود. وی یادآور شد: این سه صندوق سرمایه‌گذاری طی مدت فعالیت خود توانسته‌اند به ترتیب ۱۴۴، ۱۱۵ و ۸۴‌درصد بازدهی کسب کنند. وی در عین حال گفت: اما با در نظر‌گرفتن بازدهی متوسط روزانه که تعداد روزهای فعالیت هر صندوق در آن لحاظ می‌شود، چهار صندوق سرمایه‌گذاری کارگزاری بانک ملی، سهم آشنا، آگاه و بورسیران برترین صندوق‌ها از لحاظ بازدهی هستند.
وی درباره ارزش صندوق‌ها گفت: ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری در تاریخ 16دی ماه امسال، حدود یک‌هزار و 960‌میلیارد‌ریال بود. همچنین صندوق‌های سرمایه‌گذاری بورسیران، پیشتاز و بورس بیمه در بین صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اندازه کوچک، بیشترین ارزش را دارا هستند.
«مقدسیان» افزود: تعداد سرمایه‌گذاران صندوق‌های سرمایه‌گذاری تا تاریخ نهم دی ماه امسال، به بیش از ۳هزار و ۸۰۰ نفر بالغ شد‌ که از میان آنها تعداد ۳هزار و ۶۳۱نفر را سرمایه‌گذاران حقیقی تشکیل دادند. این بخش از سرمایه‌گذاران حدود ۶۴‌درصد از ارزش کل صندوق‌ها را به خود اختصاص داده‌اند. وی این طور نتیجه‌گیری کرد: بدین ترتیب حدود ۳۶‌درصد از مالکیت صندوق‌ها نیز در اختیار سرمایه‌گذاران حقوقی قرار‌گرفته است. وی خاطرنشان کرد: در بین صندوق‌های سرمایه‌گذاری، صندوق‌های سرمایه‌گذاری کارآفرین، پویا و پیشتاز صندوق‌هایی هستند که در آنها سرمایه‌گذاران حقیقی بیشترین‌درصد تملک را دارند.