گروه بورس -همایون دارابی: بازار دادوستد سهام هفته گذشته با فعالیت در سه روز کاری شرایطی متعادل را به نمایش گذاشت، امری که ناشی از انتظار معامله‌گران برای تحولات آتی و همچنین کاهش قیمت‌های قابل ملاحظه برخی از سهام‌ و البته هماهنگی بیشتر حقوقی‌های بازار است.

معامله‌گران بازار سرمایه هفته گذشته در شرایطی فعالیت خود را آغاز کردند که به دلیل فرارسیدن ایام عاشورای حسینی با تعطیلی دو روز ابتدای هفته مواجه شدند که در این میان سه روز کاری باقی مانده هفته بدون تحولی فوق‌العاده پشت سر گذاشته شد و روند ضعیف بازار در هفته قبل از آن به روندی با ثبات تبدیل شد.

همچنین معامله‌گران ریسک‌پذیر در انتظار تحولات آتی، به خریدهایی در قیمت‌های پایین پرداخته و البته به مدد عدم عرضه سنگین حقوقی‌ها و خریدهای کنترلی در برخی از نمادها توانستند از شدت افت بازار بکاهند. اما در این میان در روزهای آینده تداوم روند بازار نیازمند مثبت بودن برآیند تحولاتی است که در بازار در حال رخداد است.

در حوزه سیاسی معامله‌گران با پایان سال میلادی در انتظار تحولاتی در صحنه پرونده هسته‌ای کشورمان هستند؛ امری که البته به صورت معمول به چانه‌زنی‌های مسکو و پکن و اعضای دیگر گروه ۱+۵منجر شده است.

در همین حال اعلام سفر گروهی از اعضای پارلمان اروپا به تهران می‌تواند تغییری در این فضا ایجاد کند. همچنین موضع‌گیری‌های صورت گرفته در مورد نتایج مذاکرات ژنو سبب شده است که در این بین انتظار برای تحولات ناگهانی نیز دور از نظر نباشد.

در صحنه داخلی آرامش در صحنه سیاسی کشور می‌تواند به کمک بازار بیاید و در کنار مسایل سیاسی البته معامله‌گران شاهد تحولات مهم‌تری در صحنه اقتصادی هستند.

مهم‌ترین تحول در این بخش به بازارهای جهانی باز می‌گردد جایی که بازگشایی بازارهای جهانی احتمالا با رشد بیشتر قیمت‌ها مواجه خواهد شد. در آخرین معاملات بورس‌های جهانی، بهای فلزات مجددا رو به رشد گذاشت و بهای مس رکود ۱۶ماهه خود را با عبور از مرز ۷هزار و ۳۴۶دلار در هر تن شکست. بهای مس به دلیل اعتصاب در معادن شیلی، ضعف‌دلار و بهبود داده‌های اقتصادی رو به رشد است.

در همین حال بازدهی ۱۴۰درصدی مس در سال میلادی ۲۰۰۹ سبب شد تا برخی از کارشناسان در مورد بهای مس در سال ۲۰۱۰گزارش‌های جالب‌توجهی را ارائه دهند. در همین حال بهای فلز روی نیز به بالای مرز ۲هزار و ۵۰۰دلار رسیده است. بهای فلزات دیگر نظیر آلومینیوم، سرب و بیلت فولادی در حد هفته گذشته باقی مانده است. در همین حال بهای نفت نیز مجددا به مرز ۸۰دلار در هر بشکه رسیده است.

در کنار تحولات بازارهای خارجی که به کمک بازار سهام آمده است، در داخل اقتصاد کشور معامله‌گران در انتظار دو تحول در نهاد قانون‌گذاری کشور هستند. با نهایی شدن لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها که به گفته مصباحی مقدم در هفته گذشته از رفع ایرادات شورای نگهبان خبر داده، انتظار می‌رود در هفته جاری این لایحه مجددا به صحن مجلس آورده شود. در همین حال لایحه توسعه ابزارها نیز در هفته جاری نهایی خواهد شد.

این دو لایحه می‌تواند تاثیرات متناقضی را بر بازار برجای بگذارد. همچنین در تحولات اقتصادی، معامله‌گران شاهد عبور‌دلار از مرز یک‌هزار‌تومان در هفته گذشته بودند که این امر پس از مدت‌ها اندکی برای موسسات دارای صادرات خبر خوشی به شمار می‌رود.

از سوی دیگر معامله‌گران شاهد تداوم تغییرات در میان مدیران شرکت‌های عمده بازار هستند. در کنار تغییرات در بنیاد تعاون سپاه و صندوق نفت، دامنه تغییرات به دو بازیگر عمده بازار رسیده است. تعویض مدیرعامل مهراقتصاد ایرانیان و رییس صندوق بازنشستگی آخرین تغییرات در این بخش است.

در همین حال انتصاب علی‌آبادی به‌جای رفان در مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران و خروج عیسی رضایی از مهر اقتصاد که متعاقب حضور فتاح در بنیاد تعاون سپاه صورت می‌گیرد نیز برای بازار شگفت آور خواهد بود.

در کنار این تحولات که موجی از مسایل خاص خود را به همراه آورده است، معامله‌گران در هفته جاری با انتشار گزارش‌های ۹ ماهه مواجه خواهند بود که این امر به معنای تاثیر پذیری بازار از آخرین گزارش‌های شرکت‌ها پیش از پایان سال خواهد بود.

در بازار چه خبر بود؟

بازار روز چهارشنبه را باید از لحاظ مثبت بودن شاخص، روزی مثبت برای معامله‌گران قلمداد کرد که در آن شاخص توانست به رشد ۲۹واحدی دست پیدا کند و ارزش معاملات به ۳/۱۰میلیارد‌تومان رسید. در بازار روز چهارشنبه معامله‌گران شاهد صف‌های خرید در نمادهایی نظیر سایپا، زامیاد و گسترش ایران خودرو و همچنین معاملات مثبت در ایران خودرو، بیمه البرز و غدیر بودند.

معامله‌گران روز چهارشنبه شاهد انتشار خبرهایی در مورد طرح موضوع واگذاری بلوک‌های خودرویی در روز شنبه بودند.

براساس این خبر هیات واگذاری روز شنبه (امروز) در مورد واگذاری بلوک‌های مدیریتی ایران خودرو، سایپا و رنا تصمیم‌گیری خواهد کرد. طی چند هفته گذشته خبرهای متعددی در مورد تصمیم‌گیری در مورد این بلوک‌ها در بازار منتشر شد که البته عدم تحقق آن به افت بازار منجر شد. از این رو باید منتظر ماند و دید آیا این بار این جلسه برگزار می‌‌شود و این موضوع مورد بررسی قرار می‌گیرد یا نه؟ در همین حال براساس اعلام اولیه دو بلوک گل‌گهر و چادرملو و ۵درصد بانک تجارت نیز در لیست قیمت‌گذاری هیات واگذاری قرار دارند.

دراین روز معامله‌گران در گروه مالی شاهد تداوم صف خرید سنگین برای بیمه آسیا بودند. این صف که بدون عرضه‌های جدید از سوی سازمان خصوصی‌سازی برقرار مانده، سبب شده است تا گروه بیمه‌ای نیز فرصت عرض اندام را به دست بیاورند.

در گروه مالی امروز(شنبه) معامله‌گران شاهد توقف نماد بانک پارسیان برای تصمیم‌گیری در مورد افزایش سرمایه خواهند بود. این افزایش سرمایه اگر چه به افزایش توان بانک منجر خواهد شد اما برای سهامداران عموما بی‌پول این شرکت خبر خوبی نخواهد بود. بخشی از منابع افزایش سرمایه بانک پارسیان از محل سود سال گذشته این شرکت که پرداخت نشده، تامین خواهد شد.

در گروه بانکی، نماد بانک صادرات از امروز (شنبه)مشمول ضوابط رفع گره‌های معاملاتی خواهد بود. در این گروه اعلام لزوم واگذاری سهام بیش از ۱۰درصد سهامداران عمومی و ۵درصد سهامداران خاص و حقیقی در بانک‌های خصوصی سبب جلب توجه معامله‌گران به سهامداران بانک‌های خصوصی به ویژه دو گروه بهشهر و سرمایه‌گذاری ساختمان شده است.

در گروه تصفیه نفت در شرایطی که پالایشگاه نفت اصفهان همچنان برای تعدیل منفی خود متوقف است، نفت پارس در بازگشایی نماد با ۷درصد افت همراه شد. نفت پارس سود خود را از ۹۶۸ریال به ۵۰۴ریال کاهش داد.

در گروه ساختمانی معامله‌گران امروز شنبه شاهد برگزاری مجمع بین‌المللی توسعه ساختمان خواهند بود. امری که با توجه به پیشنهاد هیات مدیره برای تقسیم ۶۵۰ریال سود، جالب توجه خواهد بود. این مجمع راه را برای تقسیم قابل‌ملاحظه سود در سرمایه‌گذاری غدیر نیز باز خواهد کرد.

در گروه خودرویی، معامله‌گران پس از نزدیک به بیش از یک هفته عدم شماره‌گذاری محصولات پر تیراژ ایران خودرو شامل پژو ۴۰۵ و روا باردیگر شاهد شماره‌گذاری این محصولات هستند. بهای پژو ۴۰۵ البته در هفته گذشته با کمبود حاصله از عدم شمار‌ه‌گذاری، رشد قابل‌ملاحظه‌ای را شاهد بود.

در مجموع بازار سهام روز چهارشنبه شرایط متعادلی را شاهد بود که تداوم آن البته به تغییرات مدیریتی و برآیند تحولات موثر بر بازار بستگی دارد.