شبکه بانکی از بازار سرمایه حمایت کند

موج - نشست مشترک بانک مرکزی و بازار پول و سرمایه با حضور قائم‌مقام و کارشناسان سازمان بورس اوراق بهادار برگزار شد.

نشست مشترک بازار پول و سرمایه با حضور قائم‌مقام، مدیران کل و مدیران ادارات تخصصی بانک مرکزی با رییس، مدیران و کارشناسان سازمان بورس اوراق بهادار، هفته گذشته در بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

در این جلسه ابتدا گزارشی از نحوه فعالیت و عملکرد ادارات تخصصی بانک مرکزی در حوزه‌های مختلف از جمله بررسی‌ها و سیاستهای اقتصادی، سیاست‌ها و مقررات ارزی، نظارت بر بانک‌ها و موسسات اعتباری، تولید اسکناس و مسکوک، اعتبارات، نشر اسکناس و خزانه، نظارت ارز، نظام‌های پرداخت و اطلاعات بانکی توسط مدیران مربوطه ارائه شد.

دکتر پور محمدی در ادامه این جلسه ضمن تاکید بر ایجاد زمینه‌های همکاری بین بانک مرکزی و سازمان بورس، خواستار تشکیل کمیته ویژه برای بحث و بررسی در خصوص مسایل و نکات مشترک شد.

در این جلسه مواردی همچون بحث تشکیل بورس سکه و مبادله اوراق مشارکت در بورس، انتشار اوراق رهنی، همکاری بین شورای پول و اعتبار و شورای بورس، همکاری متقابل برای تقویت نظارت، تبادل اطلاعات، توسعه شفافیت مالی، تشکیل شورای فقهی بازار پول و سرمایه، بحث استفاده نظام بانکی از ناشران پذیرفته شده در بورس و مباحث مشترک دیگر برای تقویت همکاری‌ها و رفع موانع و مشکلات بازار پول وسرمایه مورد بحث وبررسی قرار گرفت.

پورمحمدی در پایان خواستار حمایت بیشتر شبکه بانکی کشور از بازار سرمایه و لزوم رشد و توسعه آن دو برای توسعه سرمایه گذاری‌ها و حمایت از تولیدواشتغال شد و بر استمرار برگزاری جلسات مشترک برای پیگیری موضوعات و مسایل مشترک تاکید کرد.

راه‌اندازی فارکس با همکاری بورس و بانک مرکزی

همچنین در این نشست رییس سازمان بورس با اشاره به حوزه محورهای کاری مشترک نهادهای ناظر بازار پول و سرمایه، به این محورها اشاره کرد و گفت: همکاری در زمینه برآورد و طراحی چارچوب مشترک برای انتشار اوراق مشارکت، همکاری در زمینه تدوین سازوکارهای مشترک نظارتی بر اجزای مشترک بازار پول و سرمایه مانند بانک‌ها و شرکت‌های لیزینگ و تهیه صورت‌های مالی استاندارد برای این مجموعه‌ها، همکاری در زمینه فناوری اطلاعات و پیاده‌‌سازی امضای دیجیتال و تدوین استانداردهای مشخص برای تبادل اطلاعات و گزارش‌ها فی‌مابین سازمان بورس و بانک مرکزی، از جمله محورهای اصلی برای همکاری میان بانک مرکزی و سازمان بورس است.

صالح‌آبادی همچنین به بررسی آیین‌نامه جدید سرمایه‌گذاری خارجی در هیات دولت اشاره و خاطرنشان کرد: با تصویب این آیین‌نامه در هیات دولت، اعمال برخی اصلاحات در بخشنامه‌های قبلی بانک مرکزی ضروری خواهد بود.

وی با اشاره به تشکیل بیش از۴۰جلسه کاری کمیته فقهی ـ تخصصی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: این کمیته می تواند در همکاری نزدیک با کمیته ذیربط در بانک مرکزی، محورهای مشترک را مورد بحث و بررسی قرار دهد.

سخنگوی سازمان بورس در ادامه، به طرح نگهداری وجوه مشتریان شرکت‌های کارگزاری در حساب ویژه آنها اشاره کرد و گفت: این طرح، با هدف صیانت از حقوق سهامداران در سازمان بورس در حال بررسی است که برای اجرایی شدن، نیاز به همکاری مشترک با بانک مرکزی دارد.

رییس سازمان بورس همکاری در خصوص مطالعه به‌منظور راه‌اندازی بازار ارز (فارکس) را از دیگر محورهای همکاری مشترک نهادهای ناظر بازار پول و سرمایه برشمرد.

تشکیل میز بانک در «بورس»

در همین حال معاون ناشران و اعضای شرکت بورس و اوراق بهادار از تشکیل میز بانک تا ۱۰ روز آینده در این شرکت خبر داد.

«محمدرضا رستمی» در گفت‌و‌گو با ایرنا، افزود: قرار است در این میز نمایندگانی از بانک‌های بورسی و غیربورسی که شامل بانک‌های دولتی و خصوصی می‌شود، حضور یابند.

به گفته وی، شرکت بورس اوراق بهادار تلاش‌هایی رابرای حضور نمایندگان و کارشناسانی از بانک مرکزی برای حضور در این جلسه انجام داده است.

معاون ناشران و اعضای شرکت بورس در ادامه از تشکیل میز خودرو پس از ایجاد میز بانک خبر داد و اظهار داشت: در این میز متخصصان،‌ کارشناسان و مدیران صنعت خودرو حضور خواهند داشت.

وی آشنایی بیشتر فعالان بازار سرمایه با صنایع مختلف موجود در بورس و کمک و راهنمایی متقابل به آنها را از اهداف ایجاد این میزها عنوان کرد و گفت: از آنجا که بورس ارتباطات مناسبی با دولت و وزارتخانه‌ها دارد، می‌تواند کمبودها و کاستی‌های این صنایع را به دولت منتقل کند.

رستمی تاکید کرد:‌ برهمین اساس، تاکنون میز صنعت بیمه و بر مبنای دستاوردهای آن سمینار بیمه برگزار شده است.

معاون ناشران و اعضای شرکت بورس و اوراق بهادار گفت: میز سیمان نیز در هفته گذشته تشکیل و تمام روسای تولیدکنندگان سیمان، انجمن صنفی تولیدکنندگان و فعالان بازار سرمایه در آن حضور داشتند. رستمی در پایان اظهار داشت: در این میز نقطه نظرات دست‌اندرکاران این صنعت شنیده شد و برهمین اساس قرار شد تا مدیرعامل انجمن صنفی تولیدکنندگان صنعت سیمان گزارشی را تهیه کند تا به نهادهای تصمیم‌گیرنده ارسال شود.