دنیای اقتصاد- بازار دادوستد سهام روز گذشته با ثبت ۱۵۶واحد افت شاخص، شدیدترین کاهش شاخص را در پاییز امسال به ثبت رساند.این اتفاق پس از آن افتاد که بازار با عرضه‌های بسیار سنگینی در نمادهای اصلی روبه‌رو شد که معامله‌گران و حتی حرفه‌ای‌های بازار را شوکه کرد.همه این اتفاقات در شرایطی رخ داد که یک روز قبل از این تحولات (روز دوشنبه) شاخص بورس با ثبت عدد ۱۲هزار و ۶۳۳واحدی، بالاترین رقم تاریخی خود را در سال جاری شاهد بود و بازدهی بورس نیز به عدد ۶/۵۸درصد رسیده بود. جنب پل حافظ

بازار منفی!

گروه بورس-همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته با ثبت ۱۵۶ واحد افت شاخص شدیدترین کاهش شاخص را در پاییز امسال به ثبت رساند.

بازار سهام روز گذشته تحت تاثیر وجود برخی از ابهامات و همچنین شرایط داخلی بازار قرار داشت. این شرایط موجب شد تا بازار با عرضه‌های سنگین مواجه شود که جمع‌آوری برخی از این صف‌های فروش در نمادهای مهمی نظیر مخابرات، مپنا و سرمایه‌گذاری رنا سبب افت گسترده شاخص شد. در بازار دیروز معامله ‌گران در تحولات کلان شاهد بروز مجدد اختلاف میان دولت و مجلس شورای اسلامی در مورد طرح هدفمند کردن یارانه‌ها بودند. سخنان دکتر فرزین سخنگوی کارگروه تحولات اقتصادی مبنی بر عدم تامین نظر دولت در این میان سبب شده است تا برخی از کارشناسان از احتمال عدم اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها سخن بگویند.

در این میان مجلس نیز مجددا لایحه را برای تامین نظر دولت مورد بازنگری قرار داده است.انتظار می‌رود ابهام حاصله تا بررسی لایحه توسط شورای نگهبان باقی بماند تا پس از اظهارنظر این شورا ساختار نهایی لایحه مشخص شود. روز گذشته در تحولات مربوط به لایحه هدفمند‌سازی یارانه‌ها کارشناسان بازار صدور مجوز تاسیس بورس برق را شاهد بودند تا این بورس پس از بورسهای اوراق، کالایی و فرابورس چهارمین بورس کشور باشد. انتظار می‌رود تاسیس این بورس که با هدف شفاف‌سازی بهای برق صورت می‌گیرد علاوه بر تاثیر بر شرکت‌های تولید‌کننده برق (که در حال حاضر تنها مپنا به عنوان مالک برخی نیروگاه فعال است) بتواند در مورد باقی حامل‌های انرژی نیز در درازمدت بازار پایه‌ای را فراهم کند. در این میان البته سخنان محرابیان وزیر معادن و صنایع نیز در مورد تداوم حمایت از صنایع انرژی بر جالب توجه است. به گفته وی در لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها مواردی گنجانده شده است که حمایت از تولید به صورت پلکانی به ویژه برای صنایع انرژی بر ادامه یابد.

در همین حال کارشناسان بازار نیم نگاهی به تحولات سیاسی نیز دارند جایی که اظهارنظرهای مقام‌های روس و حضور برخی مسوولان این کشور در تهران نگرانی‌هایی را در مورد روابط آتی تهران -مسکو و همچنین مساله صدور قطعنامه‌های جدید ایجاد کرده است.

در کنار تحولات بیرونی، بازار سهام هم اکنون در سایه سنگین مسایل داخلی خود قرار دارد. رشد قیمت اکثر سهام در خلال چند ماه گذشته به همراه گزارش‌های نه‌چندان مناسب ۶ماهه سبب شده است انتظار برای رخداد تغییرات مثبت و مناسب در شرکت‌های بورسی کاهش پیدا کند. در خلال چند هفته اخیر به جرات می‌توان ادعا کرد که کمتر از تعداد انگشتان دست گزارش‌های شش ماهه‌ای در بورس منتشر شده است که حکایت از رشد مناسب فروش و سود آوری شرکت‌ها داشته است. در این فضا و احتمال فشار بیشتر در سایه اجرای طرح تحول اقتصادی معامله‌گران به سوی کاهش انگیزه خرید و تلاش برای شناسایی سود حرکت کرده‌اند که به دلیل سهم پر رنگ معامله‌گران حقیقی از بازار، این حرکتها به صورتی مواج و سریع در بازار رخ می‌دهند.

در بازار دیروز، نماد مخابرات ایران همچنان مورد توجه معامله‌گران بود. در این میان نامشخص بودن شرایط نهایی اعتراض سازمان بازرسی به معامله مخابرات (به‌رغم قطعی شدن آن) به همراه شرایط مالی کنسرسیوم خریدار و اعضای این کنسرسیوم موضوعی جالب برای کارشناسان بازار است. در این میان اما شرایط مالی خود شرکت مخابرات پس از خصوصی‌سازی نیز از اهمیت برخودار است. با توجه به اینکه نقطه ضعف اساسی شرکت مخابرات در هزینه‌های بالای این شرکت است، مالکان جدید مخابرات برای کاهش این هزینه‌ها با دشواری عمده‌ای مواجه هستند.

در گروه معدنی، معامله‌گران دیروز شاهد اعلام جزئیات اولیه از توافق سنگ‌آهنی‌ها و فولاد‌سازان بودند که این امر تاثیرات گسترده‌ای را بر صنایع معدنی و فلزی برجای می‌گذارد. تعدیل منفی شرکت‌های سنگ‌آهنی و دشواری فولاد خوزستان از نخستین تبعات این توافق است. فولاد مبارکه، اما احتمالا با تغییری اندک گزارش تعدیل سود خود را منتشر خواهد کرد. در گروه فلزی دیروز بازارهای جهانی روی خوشی به شرکت‌های بورسی نشان ندادند و بهای فلزات در بازار جهانی کاهش یافت. در گروه شرکت‌های هلدینگی دیروز صف خرید سرمایه‌گذاری بانک ملی عرضه شد تا با شکست این صف خرید (به‌رغم شرایط مالی مناسب شرکت سرمایه‌گذاری بانک ملی) شمار صف‌های خرید بازار محدودتر شود. در مجموع بازار دیروز بازاری ضعیف بود که در آن شاخص ۱۵۶واحد افت کرد. ارزش معاملات نیز به ۲۷میلیاردتومان بالغ شد. از مجموع ۱۹۰نماد مورد معامله ۹۴نماد با افت قیمت و ۸۹نماد با رشد ارزش دادوستد شدند.