دنیای اقتصاد- بازار دادوستد سهام هفته گذشته در شرایطی به کار خود پایان داد که جو ابهام در مورد روند تحولات کلان، مهم‌ترین مساله‌ای بود که رفتار معامله‌گران را تحت تاثیر قرار داد.در حال حاضر در تحولات سیاسی، بحث پرونده هسته‌ای کشورمان از اهمیت بالایی برخوردار است. در حوزه داخلی نیز اختلاف نظر مجلس و دولت بر سر لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها شرایط ویژه‌ای را برای بازارهای تحت تاثیر این تصمیم رقم زده است. جنب پل حافظ

ابهام و انتظار!

گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام هفته گذشته در شرایطی به کار خود پایان داد که جو ابهام در مورد روند تحولات کلان سیاسی و اقتصادی مهم‌ترین مساله‌ای بود که رفتار معامله‌گران را تحت تاثیر قرار داد.

در حال حاضر در تحولات سیاسی، بحث پرونده هسته‌ای کشورمان از اهمیت بالایی برخودار است. در این بخش معامله‌گران پس از آنکه با توافقات بی‌سابقه در جریان مذاکرات ژنو-وین مواجه شدند در هفته گذشته روند چانه‌زنی‌های سیاسی را در این مورد به نظاره نشستند تا با توجه به شرایط سیاسی داخلی در کشور، عملا هر گونه تحول جدی در این بخش به هفته جاری منتقل شود. در این بخش معامله‌گران انتظار دارند با توجه به اینکه در هفته گذشته اظهارنظر رسمی در این بخش صورت نگرفته و اظهارنظر‌ها عموما به صورت غیررسمی بیان شده است، اظهارنظرهای رسمی مشخص کننده روند آتی اتفاقات و بررسیها در این زمینه باشد. اهمیت اظهارنظرهای رسمی در این بخش سبب خواهد شد رصد شرایط سیاسی در روزهای ابتدایی هفته جاری با اهمیت بالایی صورت گیرد.

در کنار تحولات سیاسی خارجی در حوزه داخلی اختلاف نظر مجلس و دولت بر سر لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها شرایط ویژه‌ای را نیز در این حوزه رقم زده است.

در تحولات مربوط به این بخش حضور ناگهانی رییس‌جمهوری در مجلس شورای اسلامی و اختلاف نظر بر سر نحوه مدیریت وجوه حاصل در این بخش سبب شد تا شائبه بازپس‌گیری لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها نیز مطرح شود؛ امری که البته در روزهای پایانی هفته با تردید مواجه شده و گفته می‌شود دولت نامه بازپس‌گیری این لایحه را پس گرفته است. اختلاف نظر بر سر نحوه مدیریت وجوه حاصل از این لایحه البته نمی‌تواند کلیت اجرای این لایحه را با مشکل مواجه‌سازد و انتظار می‌رود دولت و مجلس تا زمان طرح لایحه بودجه به توافقی مرضی‌الطرفین دست پیدا کنند اما نفس بروز چالش در مورد این لایحه آنهم پس از ماه‌ها بررسی آن نشان از حساسیت اجرای این لایحه دارد. بحث در مورد احتمال باز پس گیری لایحه البته برای ساعاتی در روز چهارشنبه فشار را از روی سهام انرژی بر بازار کمتر کرد امری که می‌توانست در صورت ادامه و تحقق کلی به تغییر روند تغییرات قیمتی این گروه منجر شود.در همین حال با توجه به نزدیکی پایان بحث لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها، مجلس در هفته آینده بحث تکمیل هیات دولت و پس از آن با تاخیر چند روزه لایحه توسعه بازار سرمایه که مهم‌ترین لایحه مرتبط با بورس در خلال چند سال اخیر است را (پس از لایحه بازار سرمایه) مورد بررسی قرار دهد که مباحث این لایحه به ویژه توسعه معافیت‌های مالیاتی شرکت‌های پذیرفته شده در بورس و شرکت‌هایی که کالای آنها در بورس کالا معامله می‌شوند از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار بوده و می‌تواند بر بازار تاثیر بگذارد. در همین حال معامله‌گران با توجه به مساله اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها، تبعات این مساله را مد نظر دارند. در این بخش نحوه مقابله با تبعات این لایحه به ویژه مساله افزایش بهای حامل‌های انرژی و تورم حاصل از آن مورد توجه است.

در این بخش البته حضور دکتر احمدی‌نژاد در صدا و سیما عصر روز شنبه ( که ابتدا قرار بود عصر روز ۵شنبه انجام شود) از حساسیت و اهمیت بالایی برخوردار است که انتظار می‌رود بخشی از ابهامات در مورد نحوه اجرای لایحه هدفمندکردن یارانه را برطرف کند.

در کنار مباحث سیاسی که البته در لایحه هدفمند کردن یارانه و مسائل مرتبط با آن در مجلس چهره‌ای اقتصادی یافته است در حوزه اقتصادی مسائل مهمی در انتظار بازار سرمایه است. در حوزه تحولات اقتصادی مهم‌ترین مساله پیش روی بازار در شرایط کنونی تکلیف معامله عمده مخابرات است که به چالشی جدی مواجه شده است. گسترش ابعاد این بحث و خروج آن از حدود بازار سرمایه سبب شده است معامله‌گران در این زمینه در انتظار تصمیم‌گیری نهادی فراتر از بازار باشند. این معامله نخستین چالش جدی در بحث خصوصی‌سازی شرکت‌های اصل۴۴ است که نخستین محک برای شورای تازه تاسیس رقابت نیز محسوب می‌شود.برگزاری جلسه کمیسیون ویژه اصل۴۴قانون اساسی مجلس در روز چهارشنبه نیز در این میان از اهمیت بالایی برخوردار است. به گفته عضو این کمیسیون، معاون وزیر اقتصاد با حضور در جلسه بیان کرد قانون در خصوص واگذاری مخابرات رعایت شده است اما اعضای کمیسیون از اظهارات وی قانع نشدند و در نحوه واگذاری شرکت مخابرات به بخش خصوصی تردید داشتند که نهایتا تصمیم‌گیری قطعی کمیسیون به هفته آینده موکول شد. با این وجود قطعی شدن یا عدم قطعیت این معامله در هفته جاری می‌تواند تاثیر جدی و قطعی بر بازار بگذارد.

در تحولات اقتصادی معامله‌گران همچنین شرایط بازارهای موازی با بورس به ویژه انتشار گسترده اوراق مشارکت و گواهی‌های سپرده و همچنین حرکت در بازار طلا و مسکن را تحت نظر دارند که به نظر می‌رسد در این بخش تحرکات بعدی وابسته به میزان تاثیرپذیری بازار سرمایه از تحولات مرتبط با هدفمند کردن یارانه‌ها است. در تحولات اقتصادی شرایط بازارهای جهانی تحت تاثیر بهبود شرایط اقتصاد جهانی قرار دارند که انتشار آمار اقتصادی چین نیز نشان از کاهش فشار رکود اقتصادی در اقتصاد جهانی دارد. در این بخش معامله‌گران در بازار جهانی فلزات شاهد کاهش اندکی در بهای مس بودند که البته منجر به کاهش قیمت به زیر مرز ۶هزار و ۵۰۰دلار نشد اما افزایش موجودی انبارهای بورس فلزات به عنوان نشانه‌ای در مورد ضعف تقاضا سبب شده است شرایط نهایی بهای مس به دوشنبه (ابتدای هفته کاری بازارهای جهانی) منتقل شود. بهای فلزات دیگر نیز عموما در حد متوسط هفته گذشته باقی مانده است. بهای بیلت فولادی در بورس فلزات لندن در حوزه شرق آسیا به ۵۰۰دلار و در حوزه مدیترانه به ۳۵۰دلار در هر تن رسید. در تحولات بازار جهانی تنها نکته، رشد شاخص بالتیک بود که توانست پس از مدت‌ها فاصله‌ای ۳۰۰واحدی را از مرز ۳هزار واحد تجربه کند.

در کنار تحولات اقتصادی، بازار سرمایه در هفته جاری تغییراتی را شاهد خواهد بود. افزایش دامنه نوسان سهام از ۳به ۵/۳درصد و حق تقدم از ۶درصد به ۷درصد و کاهش حجم مبنای شرکت‌های با سرمایه یکصدمیلیارد‌تومان و بیشتر از چهار به سه در ده‌هزار (معادل ۲۵درصد) اتفاقاتی است که روز شنبه(امروز) در بازار رخ خواهد داد و انتظار می‌رود اندکی از شرایط بغرنج صف‌های خرید و فروش مکرر بورس بکاهد. تجربه فرابورس و معاملات آرام و به‌دور از حرکت‌های احساسی نشان از آن دارد که کاهش حجم مبنا و افزایش دامنه نوسان می‌تواند از پدیده نامناسب صف‌‌نشینی در بورس بکاهد.

در کنار بحث تغییرات قوانین معاملاتی، معامله‌گران در انتظار جلسه روز یکشنبه هیات پذیرش هستند که احتمالا به پذیرش شرکت بیمه دانا منجر خواهد شد. با توجه به تداوم مشکلات بیمه آسیا انتظار می‌رود دانا به تنهایی راهی تابلو شود. سرمایه شرکت بیمه دانا حدود۱۰‌میلیارد‌تومان و از این نظر انتظار می‌رود عرضه آن تاثیر جدی بر نقدینگی بازار نداشته باشد.

در بازار چه خبر بود؟

بازار روز چهارشنبه را باید بازاری متعادل و رو به رشد ارزیابی کرد. پس از عرضه‌های سنگین در ابتدای هفته گذشته در روز سه‌شنبه بازار رو به بهبود نهاد و در نهایت روز چهارشنبه به‌رغم پا برجا بودن ابهامات و همچنین برخی از مسائل در حوزه سیاسی ناشی از مراسم ۱۳ آبان، معامله‌گران شاهد تقویت معاملات و رشد ۴/۲۲واحدی شاخص کل بودند. در همین حال معامله‌گران با توجه به رشد قیمت اکثر سهام بازار و وجود ریسک‌هایی نظیر طرح تحول اقتصادی، شاهد کاهش سرعت کلی رشد بازار بودند. در این شرایط به نظر می‌رسد معامله‌گران شاهد حرکت زیگزاکی قیمت تا مشخص شدن روند کلی بازار باشند؛ حرکتی که کاهش و افزایش مداوم قیمت‌ها را در خود داشته و از این نظر ناپایداری را بر شرایط کلی اکثر نمادها حاکم می‌سازد.

در بازار روز چهارشنبه در گروه مالی معامله‌گران با شگفتی شرایط حاکم بر معامله عمده بانک پارسیان را شاهد بودند.بر اساس برخی مطالب منتشره رقابت بر سر بلوک ۴۲/۲درصدی بانک پارسیان روز سه شنبه به پایان رسید اما اتمام وقت معاملاتی مانع از عرضه سهام از سوی فروشنده شد. این امر البته زمینه‌ساز بررسی بیشتر موضوع شده و به همین دلیل عرضه بلوک امروز (شنبه) با نرخ پایه ۳هزار و ۳۸۷ریال انجام خواهد شد.در همین حال گروه بانکی در کنار بحث معامله عمده شاهد انتشار اطلاعیه‌سازمان بورس در تاکید بر بخشنامه بانک مرکزی در مورد محدودیت تملک بیش از ۵درصد سهام بانک‌ها توسط افراد حقیقی و حقوقی غیر سهامی عام و ۱۰درصدی شرکت‌های سهام عام هستند. این امر می‌تواند تاثیر جدی را بر روی سهامداران بانک‌های خصوصی بورسی بگذارد که در این بخش بحث عمده کارشناسان در حال حاضر بر روی سهام بانک اقتصاد نوین و بانک پارسیان است. در این میان سه گروه ایران‌خودرو، توسعه بهشهر و سرمایه‌گذاری ساختمان به دلیل مالکیت بیش از ۱۰درصدی سهام این دو بانک باید در آینده‌ای نزدیک بخشی از سهام خود را واگذار کنند. (بانک مرکزی تا پایان امسال به این گروه فرصت داده است).

در گروه مالی بیمه البرز همچنان مورد بحث کارشناسان است. با توجه به نزدیکی برگزاری مجمع سالانه بحث در مورد ارزش یا عدم ارزش شرکت مورد توجه است. در همین حال مساله ۲۰میلیارد‌تومان ذخیره کاهش ارزش سرمایه‌گذاری‌های شرکت که در شش ماهه اخذ شده و بخشی از آن در سه ماهه جاری با توجه به رشد بهای سهام قابل بازگشت است نیز موضوعی مورد توجه است. در همین حال شورای عالی بیمه با واگذاری اختیار تعیین نرخ‌های حق بیمه رشته‌های آتش سوزی واحد‌های مسکونی و واحدهای غیرصنعتی و رشته مهندسی به شرکت‌های بیمه موافقت کرد.

به گزارش بینا، شورای عالی بیمه در آخرین جلسه این شورا با واگذاری اختیار تعیین نرخ‌های حق بیمه رشته‌های آتش سوزی واحد‌های مسکونی و واحدهای غیرصنعتی و رشته مهندسی به شرکت‌های بیمه موافقت کرد. این امر دومین مرحله از آزاد‌سازی حق بیمه‌ها است که در آینده می‌تواند به آزاد‌سازی بیشتر صنعت بیمه و البته تقویت رقابت و ارتقای بهره‌وری شرکت‌های بیمه‌ای منجر شود. کارشناسان معتقدند گسترش آتی این گونه آزاد‌سازی‌ها به ویژه در رشته‌های حساسی نظیر بیمه ثالث می‌تواند بخش عمده‌ای از مشکلات کنونی شرکت‌های بیمه را که ناشی از قیمت‌گذاری دولتی حق بیمه‌ها است، کاهش دهد.

در بازار روز چهارشنبه معامله‌گران تشکیل صف خرید برای فولاد مبارکه را شاهد بودند. در همین حال بن بست در مذاکرات مربوط به بهای سنگ‌آهن میان تولید‌کنندگان این ماده معدنی و فولاد‌سازان ریسکی را بر هر دو گروه تحمیل کرده است. در گروه فلزی انتظار می‌رود فولاد خراسان در چند روز آینده گزارش ۶ماهه خود را با اعلام زیان منتشر‌سازد.

در گروه برقی بحث در مورد معامله عمده آتی مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران موضوع حساسی است. با توجه به اینکه برخی از خریداران احتمالی این بلوک درگیر معاملات عمده دیگری شده‌اند، شرایط کلی این معامله با ابهاماتی مواجه است. در گروه تصفیه نفت خبرهای منتشره حکایت از انتشار ۳۰۰میلیارد‌تومان اوراق مشارکت طرح بنزین‌سازی پالایشگاه نفت اصفهان در ماه آینده دارد. در گروه خودرویی برخی از نمادهای این گروه روز چهارشنبه شاهد بازگشت اقبال پس از عرضه‌های سنگین روزهای دوشنبه و سه‌شنبه بودند. سایپا و پارس خودرو سنگین‌ترین صف‌های خرید را داشتند.

در گروه غذایی نیز شرکت توسعه صنایع بهشهر در شرایطی روز چهارشنبه با صف خرید همراه بود که در کنار بحث بانک اقتصاد نوین این شرکت راه‌اندازی فروشگاه‌های زنجیره‌ای خرده‌فروشی را با نام «صرفه» و با به‌کار‌گیری بخشی از کادر‌های شرکت‌های توزیع وابسته آغاز کرده است.

در مجموع بازار روز چهارشنبه را باید بازار متعادل و در عین حال رو به رشد دانست که در آن از شدت عرضه‌ها کاسته شد و بازار پایداری مناسبی را به نمایش گذاشت. با توجه به معامله ۴/۴۸میلیارد‌تومان سهام در روز چهارشنبه ارزش کل معاملات هفته به ۵/۲۴۲میلیارد‌تومان رسید که ۷/۳درصد نسبت به هفته قبل کاهش یافت.شاخص نیز چهارشنبه ۴/۲۲واحد رشد کرد تا در کل هفته شاخص ۶/۹۷واحد رشد را در کارنامه خود ثبت کند.