گروه بورس: یک کارشناس بازار سرمایه توافق بر سر قیمت سنگ‌آهن در مقطع فعلی را فاقد ضمانت اجرایی دانست. محمدعلی احمدزاد اصل که با خبرنگار دنیای اقتصاد سخن می‌‌گفت، با اشاره به تعیین ضر‌ب‌الاجل از سوی سازمان بورس برای توافق بر سر نرخ سنگ‌آهن، افزود: گر چه شاید اخطاریه سازمان به توافق فولادسازان و سنگ‌آهنی‌ها برای تعیین نرخ کنسانتره بیانجامد، اما به نظر می‌‌سد تضمینی برای تبعیت از این توافق در درازمدت وجود ندارد.

وی با انتقاد از تلاش فولادسازان برای کاهش قیمت سنگ‌آهن گفت: در اوج بحران اقتصادی قیمت سنگ‌آهن ۲۰درصد افزایش یافت و جای تعجب است که هم‌اکنون که هم قیمت فولاد افزایش پیدا کرده و هم قیمت سنگ‌آهن محدوده قیمتی بالای ۱۱۰دلار را تجربه کرده است، فولادسازان از کاهش ۳۰درصدی نرخ کنسانتره سخن می‌‌گویند.

احمدزاد عرضه سنگ‌آهن در بورس کالا و قیمت‌گذاری این محصول بر اساس عرضه و تقاضا را بهترین راهکار برای واقعی شدن نرخ این محصول عنوان کرد و افزود: منصفانه‌ترین راهکار این است که سنگ‌آهن نیز مثل ده‌ها کالای دیگر وارد بورس شود و در شرایط رقابتی قیمت‌گذاری شود و این تنها راهکار برای واقعی شدن نرخ کنسانتره است؛ چرا که هم اکنون هر توافقی بین طرفین انجام شود، اجباری است و در مقطع فعلی دارای اعتبار است و در درازمدت نمی‌توان روی اجرای آن حساب کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا توافق بر سر تعیین نرخ سنگ آهن بر اساس نرخ فولاد خام نمی‌تواند مبنای خوبی برای تعیین نرخ کنسانتره باشد، گفت: این توافق تنها زمانی قابل‌اجرا است که قیمت فولاد خام پایین باشد و زمانی که قیمت فولاد در جهان با افزایش قابل‌توجه روبه‌رو شود، فولادسازان پیمان‌شکنی می‌‌کنند و توافقات را زیر پا می‌‌گذارند و از آنجا که نفوذ بسیار زیادی در وزارت صنایع دارند، طبیعی است که می‌‌توانند به خواسته‌های خود برسند.

وی افزود: عرضه سنگ‌آهن در بورس کالا و حتی رینگ صادراتی این بازار می‌‌تواند نقش به سزایی در شفاف شدن قیمت سنگ‌آهن داشته باشد و صنعت جوان سنگ‌آهن را می‌‌تواند با رشد و پیشرفت روز‌افزون و راه‌اندازی گندله‌سازی‌های جدید و طرح‌های توسعه‌ای دیگر مواجه کند.

احمدزاد با بیان اینکه ابهام در قیمت سنگ‌آهن موجب شده تا وضعیت سهام سنگ‌آهنی‌ها در بهترین شرایط بازار طی ۵ سال اخیر با رکود معاملاتی مواجه شود، گفت: طبیعی است که جامعه سهامداری نسبت به آینده سهام شرکت‌های سنگ‌آهنی‌ و قیمت فروش محصولات این شرکت‌ها ابهام داشته و خریدار سهام این شرکت‌ها نباشند.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: اگر فولادسازان و سنگ‌آهنی‌ها در مقطع فعلی به توافقی برسند، نباید دولت در این توافقات مداخله کند و ضمانت اجرایی لازم هم برای اجرای توافقات حداقل تا ۵ سال دیگر باید در نظر گرفته شود تا حداقل آینده شرکت‌های سنگ‌آهنی دست کم تا ۵ سال دیگر قابل ارزیابی باشد.