مسابقه دادن صف‌ها!

گروه بورس - همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته در سایه رشد قیمت‌ها و بروز برخی نگرانی‌های سیاسی با عرضه‌های سنگینی مواجه بود.

دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را آغاز کردند که دو مساله مهم تحولات سیاسی و همچنین بحث شایعه ابطال معامله عمده مخابرات پیش روی معامله‌گران بود. در مسایل سیاسی معامله‌گران در شرایطی با سخنان برخی از مقامات در مورد توافق هسته‌ای ژنو-وین مواجه شدند که هنوز موضع‌گیری رسمی از سوی مقامات سیاست خارجی صورت نگرفته است.

در همین حال رشد بی‌سابقه بازار سرمایه و حضور گسترده معامله‌گران حقیقی و کوتاه‌مدت سبب شده است بازار با واکنش‌های احساسی مواجه باشد. از این رو بروز هر بهانه‌ای که بتواند به اجماع نسبی جمعی از معامله‌گران را دست آورد تاثیرات زنجیره‌ای را بر بازار برجای گذاشته و عرضه‌های سنگینی را به همراه بیاورد. در همین حال رشد قیمت‌ها همچنین نیاز به نقدینگی بیشتری را در هر مرحله برای کنترل بازار به همراه دارد که این امر نیز اهمیت طولانی نشدن ابهامات را دیکته می‌کند، چرا که ادامه ابهامات برای مدت طولانی می‌تواند به شدت بر روند کلی بازار تاثیر بگذارد. انتظار می‌رود شرایط بازار به ویژه با مشخص شدن ابعاد مساله پرونده هسته‌ای کشورمان در روزهای آینده شاهد رفع ابهامات باشد.

در همین حال بازار دیروز تحت تاثیر شایعات مربوط به لغو معامله بلوکی مخابرات ایران بود. دیروز برخی از سایت‌ها در خبری مدعی شدند رییس کمیسیون ویژه پیگیری و نظارت بر اجرای اصل۴۴ قانون اساسی خاطرنشان کرده است سازمان بازرسی کل کشور در گزارشی خواستار ابطال معامله سهام شرکت مخابرات از سوی شورای رقابت در صورت اثبات رعایت نشدن شرایط رقابت در این معامله شده است. هر چند مشخص نیست شورای رقابت در مورد این مساله چه تصمیمی خواهد گرفت اما این مساله پیش از این، از سوی برخی از کارشناسان بازار مورد تاکید قرار گرفته بود که واگذاری مخابرات با دامنه فعالیت در کل کشور و سه زمینه ثابت، همراه و دیتا نمی‌تواند بدون در نظر گرفته شدن انحصار در شرکت باشد. در همین حال خروج کنسرسیوم رقیب (که خواهان خرید در قیمت‌های بالاتری بود و بروز رقابتی نه چندان جدی در جریان انجام این معامله را موجب شد) ممکن است شورای رقابت را که البته تاکنون جلسه‌ای نیز نداشته است به واکنش وادار کند.در بازار دیروز در گروه مالی، معامله‌گران شاهد عرضه‌های سنگینی بودند.

در گروه بانکی بانک ملت تحت تاثیر ابهام بروز کرده در مورد معامله مخابرات قرار گرفت. بانک ملت براساس شنیده‌ها قرار بود ۵درصد از سهام مخابرات را در اختیار بگیرد که این مساله تحت تاثیر دو موضوع نامه بازرسی و همچنین بروز برخی مخالفت‌ها در مورد پیشنهاد کنسرسیوم مبین برای مشارکت غیرمستقیم در سهام مخابرات قرار گرفته است.

در گروه مالی بانک سینا دیروز با عرضه‌های سنگینی دست و پنجه نرم کرد که در مجموع به معامله ۲۸میلیون سهم منجر شد. در این گروه رقابت بر سر بلوک بانک پارسیان دیروز ادامه یافت تا در نماد عادی نیز با ۳۵میلیون دادوستد مواجه شود. در گروه خودرویی نیز دیروز عرضه‌ها فوق‌العاده بود و سایپا معامله ۸/۸۴میلیون سهم را تجربه کرد تا این نماد با معاملات خود ۴/۱۷درصد کل معاملات دیروز را به خود اختصاص دهد.

در گروه تجهیزات، دیروز مپنا نیز با عرضه ۲/۴۳میلیون سهم، ۸/۱۴درصد کل معاملات بورس را شاهد بود. در گروه فلزی نماد لوله و ماشین‌سازی ایران دیروز پس از تعدیل سود از ۵۳۰ به ۶۲۳ریال بازگشایی شد.

در این گروه مسوولان فولاد خوزستان از توقف برخی خطوط این شرکت خبر داده‌اند. این اقدام اگر چه تحت عنوان کاهش مصرف سوخت انجام شده است اما احتمالا تلاشی برای عدم زیان‌دهی سنگین این شرکت در سال جاری انجام شده است. در این گروه فرآوری با اعلام زیان، تداوم شرایط نامناسب گروه روی را به رخ معامله‌گران کشید.

در مجموع، بازار دیروز بازاری غیرعادی و با عرضه‌های سنگین بود که در آن ۲/۸۳میلیون سهم دادوستد شد که ۵۳درصد آن را معاملات ۴نماد سایپا، مپنا، بانک پارسیان و بیمه البرز تشکیل می‌داد. شاخص بورس نیز ۴/۱۵واحد افت کرد و از ۱۹۰نماد مورد معامله ۷۶نماد با افت ارزش و ۱۱۱نماد با رشد قیمت مورد معامله قرار گرفتند.