ایرنا - رشد بی‌رویه قیمت سهام بیمه البرز با توجه به گزارش‌های کارشناسی و نگرانی‌های مدیرعامل شرکت بیمه البرز باید مورد توجه فعالان بازار قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت تامین سرمایه امین درباره چالش‌های صنعت بیمه گفت: شرکت‌های بیمه‌ای ترکیب سود و زیان و ترازنامه‌های فنی بسیار پیچیده‌ای دارند که با کوچکترین تغییر در نحوه ذخایر و سود و زیان، سود این شرکت‌ها متحول می‌شود.

«محمد آرام» افزود: با توجه به اینکه فعالیت اصلی شرکت‌های بیمه‌ای خرید ریسک است، ریسک این شرکت‌ها برای سرمایه‌گذاری بالاست، زیرا امکان دارد مشتریان عمده خود را از دست بدهند یا خسارت‌هایی برای این شرکت‌ها اتفاق بیفتد که از سود آنها بکاهد.

این کارشناس ارشد اقتصاد مهمترین چالش این صنعت را بیمه‌های شخص ثالث دانست و افزود: با توجه به اینکه ضریب خسارت این بیمه که حدود ۱۷۰‌درصد است و از سوی دیگر فرهنگ رانندگی درایران مناسب نیست و خودروهای ایرانی دارای استاندارد مطمئن نیستند و جاده‌های کشور نیز مشکلات زیادی دارند، ضریب خسارت آنها بالا رفته به طوری که برای شرکت‌های بیمه‌ای که پرتفوی اصلی آنها متعلق به بیمه‌ها است، ریسک‌های بالا و چالش‌های متعددی ایجاد کرده است.

وی مشکل دیگر این صنعت را در روابط بین‌الملل آن دانست و گفت: به‌دلیل تحریم صنعت بیمه، قبولی واگذاری‌های بیمه‌های اتکایی با نرخ‌های مناسب و پایین توسط بیمه‌های خارجی انجام نمی‌شود و این شرکت‌ها بیشتر با نرخ‌های بالا قراردادهای بیمه‌های اتکایی خود را با سایر شرکت‌های بیمه‌ای منعقد می‌کنند.

آرام، فقدان رتبه بندی شرکت‌های بیمه را از دیگر مشکلات این صنعت دانست و افزود: رتبه‌بندی شرکت‌ها باعث می‌شود این شرکت‌ها که از رتبه پایین‌تری برخوردارند حق بیمه‌های کمتری دریافت و شرکت‌هایی که رتبه‌های بالاتری دارند از حق بیمه بیشتری برخوردار شوند، اما از آنجا که نرخ‌های حق بیمه‌ها ثابت است کارمزدها با درجه ریسک‌ها هماهنگی ندارد.

وی در ادامه بررسی چالش‌های صنعت بیمه به انحراف قیمتی و رواج پدیده یارانه متقاطع اشاره کرد و افزود: نرخ‌های بالا دراین صنعت متعلق به رشته‌هایی با ضریب خسارت پایین است مثل آتش‌سوزی و باربری و نرخ‌های پایین برای رشته‌هایی با ضریب خسارت بالا است مثل رشته‌های خودرو و درمان و در این میان شرکت‌های بیمه‌ای زیان حاصل از رشته‌های زیان‌ده را با تحمیل خسارت به سایر رشته‌ها جبران می‌کنند.

مدیرعامل شرکت تامین سرمایه امین به فقدان خلاقیت و نوآوری در ارائه محصولات جدید بیمه‌ای در این صنعت اشاره کرد و افزود: بالا بودن قیمت تمام شده محصولات بیمه‌ای و عدم جذابیت در پرداخت خسارت باعث شده در ایران مشتریان بیمه‌ها فقط برای انجام تکلیف قانونی و در حد کفایت از بیمه استفاده کنند. بعنوان مثال شرکت‌های بیمه عمر و پس انداز و درمان در دنیا با هزینه‌هایی در حدود ۵۰۰‌دلار، هزینه‌های درمان بیش از صد‌هزار‌دلار را پرداخت می‌کند یا در مورد خودرو اگر خسارت وارده به خودرو سنگین باشد آن را تعویض می‌کنند.

وی به پایین بودن ضریب نفوذ بیمه‌ها در ایران اشاره کرد و گفت: اگر فعالیت بیمه‌ها در ایران به صورت تجاری باشد و با حق بیمه پایین، خسارت‌های بالا پرداخت کنند، برای مردم جذابیت خواهد داشت و ضریب نفوذ بیمه نیز رشد خواهد کرد.

این کارشناس اقتصاد کمبود نیروی تخصصی را از دیگر معضلات صنعت بیمه دانست و افزود: کمبود نیروی انسانی متخصص باعث می‌شود تا نتوانیم در این صنعت خلاقیت را توسعه دهیم.

وی آیین‌نامه‌ها و ضوابط بیمه مرکزی را براساس شرکت‌های دولتی دانست و گفت: این قوانین بیشتر نقش حمایتی دارند تا تجاری که باعث می‌شود محدودیت‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری وجوه در شرکت‌های بیمه ایجاد شود و هیچ شرکت بیمه‌ای نتواند بازدهی مناسبی را از سرمایه‌های خود بدست آورد، تاکنون هیچ شرکتی در صنعت بیمه نتوانسته بیش از ۲۰‌درصد بازدهی از سرمایه‌های خود کسب کند.

آرام تاکید کرد: P به E بیشتر از ۱۰ برای شرکت‌های بیمه توجیه پذیر نیست و رشد قیمت سهام بیمه البرز در بورس بدلیل حجم بالای نقدینگی در این بازار و فقدان فرصت سرمایه‌گذاری در سایر بازارها است.

وی در پایان تاکید کرد: برای خرید سهام بیمه‌ها در بورس باید به اطلاعات شرکت‌ها توجه کرد تا بی‌دلیل تورم قیمتی در سهم اتفاق نیفتد.