گروه بورس- علیرضا باغانی: مدیرعامل شرکت کنتورسازی ایران با رد شایعه احتمال اعلام پیش‌بینی ۳۰۰تومانی در مقطع فعلی گفت: امیدواریم EPS شرکت در سال جاری به ۳۰۰ تا ۵۰۰تومان نیز برسد.

سید علی عاملی در حاشیه برگزاری نمایشگاه انرژی در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به گمانه‌زنی‌هایی موجود در رابطه با احتمال تعدیل مثبت EPS شرکت تا محدوده ۳۰۰تومان گفت: سرمایه‌گذاری معین رنان و هیات‌مدیره شرکت به طور قطع به دنبال اقدامات توسعه‌ای در شرکت هستند که در نهایت به افزایش سودآوری شرکت منجر شود و اگر EPS شرکت با رشد مواجه شود، به طور قطع به نفع سهامداران عمده و خرد است و ما هم از این اتفاق خرسند می‌شویم، اما در مقطع فعلی تعدیلی در EPS شرکت رخ نداده است.

وی در پاسخ به این پرسش خبرنگار دنیای اقتصاد مبنی بر این که آیا با توجه به طرح‌های توسعه شرکت، انتظار EPS ا۳۰۰ تومانی از سوی معامله‌گران توقع نابه‌جایی است؟ گفت: کنتورسازی طرح‌های توسعه‌ای شامل تولید لامپ‌های کم‌مصرف، موتورهای القائی، بخاری برقی‌های مدرن و از همه مهم‌تر تولید کنتورهای هوشمند و سخنگوی برق و حتی آب را در دستور کار دارد که طبیعی است بازار به این تحلیل رسیده که سهام کنتورسازی ارزنده است و با افزایش بازدهی و سود مواجه خواهد شد، اما این اتفاق در گرو بهره‌برداری کامل از این پروژه‌ها است.

عاملی سهم این شرکت از بازار تولید کنتورهای برق در کشور را ۷۵درصد عنوان کرد و افزود: این آمار مربوط به کنتورهای تک‌فاز است و سهم شرکت از بازار تولید کنتورهای سه‌فاز کشور به بالای ۹۳درصد خواهد رسید و با توجه به افزایش ظرفیت تولید کنتور در شرکت از ۵۰۰هزار به ۵میلیون دستگاه، احتمالا سهم کنتورسازی از بازار تولید کنتور افزایش خواهد یافت.

وی تعرفه واردات کنتور برق به کشور را ۵۵درصد ذکر کرد و افزود: کنتورسازی تعامل خوبی با شرکت‌های توزیع دارد و اولویت آنها خرید کنتور از تولیدکننده داخلی است، بنابراین نگرانی از بابت واردات و همچنین از دست دادن بازار خود نداریم، ضمن اینکه این شرکت کنتورسازی بود که توانست کشور را در تولید کنتورهای برق به خودکفایی برساند.

وی با اشاره به خرید ۲/۷۰درصد از سهام شرکت کنتورسازی ایران از سوی سرمایه‌گذاری معین رنان از خصوصی‌سازی «آکنتور» به عنوان یکی از موفق‌ترین خصوصی‌سازی‌های رخ داده در کشور یاد کرد و افزود: سهام کنتورسازی ایران در حالی پس از دوبار عرضه ناموفق از سوی معین رنان خریداری شد که یک هفته رقابت بر سر بلوک ۳۸درصدی شرکت انجام شده بود و قیمت هر سهم بلوک از ۶۸تومان به ۲۰۲۴ریال رسید، اما پس از خریداری سهام عمده شرکت، اعتماد معامله‌‌گران به بخش خصوصی خریدار شرکت سبب شد تا قیمت هر سهم شرکت از مرز ۱۰۰۰تومان ظرف کمتر یک سال عبور کند که این اتفاق نشان‌دهنده اعتماد جامعه سهامداری به بخش خصوصی توانمند است.

معاون اداری و مالی کنتورسازی ایران نیز در مورد دلایل حضور کنتورسازی در رقابت بلوک ایران ترانسفو گفت: سهام ایران ترانسفو با توجه به صنعتی که در آن فعالیت می‌کند، مورد توجه ما قرار گرفت و ما یکی از ۷رقیب حاضر در مزایده بودیم، اما افزایش نرخ تا بیش از دو هزار تومان سبب شد ما از ادامه رقابت کناره‌گیری کنیم.

حسینی در پاسخ به این پرسش که آیا احتمال ائتلاف و توافق کنتورسازی با سندیکای برق و صانیر با توجه به عضویت در این سندیکا وجود دارد، گفت: هنوز در این رابطه پیشنهادی داده نشده است.

وی با اشاره به تحقق تولید ۲میلیون کنتور در ۶ماهه نخست سال جاری گفت: این میزان تولید در شرایطی تحقق می‌یابد که پیش‌بینی بودجه تولید ۷/۱میلیون دستگاه بود که بالاتر از آن محقق شد.

معاون اداری و مالی «آکنتور» از پوشش ۵/۴۷درصدی EPS این شرکت بورسی در ۶ ماهه خبر داد و افزود: از EPS ا۱۷۶۰ ریالی شرکت در ۶ماهه ۹۹۷ ریال محقق شد که در نهایت پیش‌بینی شرکت با ۸/۱۷درصد تعدیل مثبت مواجه شده وبه ۲۱۰۴ ریال افزایش یافت و شایعات مربوط به تعدیل EPS شرکت واقعیت نداشته و کنتورسازی به عنوان یک شرکت بورسی شفاف هر گونه تغییرات در بودجه خود را از طریق بورس اعلام خواهد کرد.

در این نشست خبری سید محمد عاملی قائم‌مقام کنتورسازی ایران نیز در اظهاراتی از همکاری این شرکت با شرکت بین‌المللی آیترون خبر داد.

وی افزود: سهام ۸درصدی آکتاریس فرانسه در کنتورسازی به آیترون اینترنشنال منتقل شده که شرکتی فراملیتی و بین‌المللی است و برنامه ما با این شرکت دستیابی به آخرین فناوری‌ها و تکنولوژی‌ها برای تولید کنتور در جهت رسیدن به سیستم یکپارچه کنتور برق است. وی با اشاره به استقبال از غرفه کنتورسازی در نمایشگاه برق گفت: رشد قابل‌توجه قیمت کنتورسازی و بهره‌برداری از ۳ خط تولید پس از خصوصی‌سازی و متحول شدن شرکت موجب شد تا غرفه این شرکت در نمایشگاه برق با استقبال بسیار زیاد روبه‌رو شود، تا جایی که ضمن بازدید ده‌ها کارشناس، فعال اقتصادی و علاقه‌مندان به صنعت برق از نمایشگاه، مقامات رسمی از جمله رییس سازمان بورس، نایب رییس مجلس و تنی چند از نمایندگان مردم در مجلس و مدیران شرکت‌های توزیع برق از غرفه شرکت بازدید کرده‌اند. از طرفی دیگر کنتورسازی میزبان هیاتی عراقی از مسوولان وزارت نیرو آن کشور بوده که در این زمینه به توافقاتی در راستای کنتور دست یافته‌ایم.

وی از تولید کنتورهای هوشمند به عنوان یکی از اولویت‌های شرکت کنتورسازی ایران یاد کرد و افزود: «آکنتور» به صورت جدی به دنبال تولید کنتورهای هوشمند و حتی سخنگو است، تا همزمان با مصرف بی رویه برق به مصرف‌کننده تذکر داده و حتی فرمان قطع برق را نیز صادر کند که این برنامه در راستای اصلاح الگوی مصرف بوده و در آینده‌ای نه چندان دور عملیاتی خواهد شد و اصفهان به عنوان پایلوت اجرای این طرح انتخاب شده است. وی با بیان این که سرمایه‌گذاری معین رنان سهامدار عمده شرکت، دارای ۱۷ شرکت فعال در صنایع ساختمان، پتروشیمی و ... است گفت: برنامه ما ورود این شرکت به فرابورس و معامله سهام آنها در بازار OTC است.