گروه بورس-همایون دارابی: بازار داد و ستد سهام در شرایطی امروز (شنبه) فعالیت خود را از سر خواهد‌گرفت که معامله‌گران با خبرهای مهم و موثری مواجه هستند.

در بازار سهام معامله‌گران در تحولات سیاسی خارجی با دقت خبرهای مربوط به سفر دکتر احمدی‌نژاد رییس‌جمهوری به نیویورک را دنبال می‌کنند. در کنار سخنان رییس‌جمهوری در صحن سازمان ملل متحد، تحولات مرتبط با برنامه هسته‌ای کشورمان نیز دارای اهمیت است. اعلام توقف بحث تحریم صادرات بنزین توسط کنگره آمریکا و موکول کردن تصمیمات آتی به جلسه 1+5 (که جلسه مقدماتی آن در پنج شنبه هفته جاری تشکیل می‌شود) نیز دارای اهمیت است. در همین حال بحث در مورد قطعنامه جدید نیز همچنان جسته و‌گریخته مطرح می‌شود.
در تحولات اقتصادی مهمترین موضوع برای بازار آغاز مذاکرات مجلس شورای اسلامی‌است که انتظار می‌رود در هفته جاری و بعد از بازگشایی مجلس، طرح تحول اقتصادی در دستور کار مجلس قرار‌گیرد. به دنبال دیدار هیات دولت با مقام معظم رهبری و تاکید معظم له بر اجرای طرح تحول اقتصادی انتظار می‌رود کلیات این طرح بتواند در صحن علنی مجلس تصویب شود.طرح تحول اساسی‌ترین برنامه دولت در خلال سال‌های آتی در کنار اجرای اصل ۴۴خواهد بود. به نظر می‌رسد این دو برنامه به عنوان شالوده برنامه ۵ساله پنجم نیز مد نظر طراحان برنامه باشد. در همین حال طرح تحول اقتصادی مهمترین ریسک در مورد صنایع انرژی بر از جمله فولاد و سیمان به شمار می‌رود. برخی از کارشناسان بازار حرکت آتی این‌گروه‌ها را وابسته به تصمیماتی می‌دانند که در مورد حامل‌های انرژی به ویژه بهای برق،گاز و گازوئیل اتخاذ خواهد شد.در همین حال معامله‌گران در تحولات اقتصادی مهم با خبر ابطال مناقصه معدن انگوران مواجهند که ابعاد مختلف آن قابل بررسی است. در نخستین وجه از این تحلیل باید گفت که تجربه مناقصه معدن انگوران همچنان نشان دهنده عدم ثبات و آرامش لازم برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و اجرای اصل ۴۴در حوزه معدن است. در واقع واگذاری معدن انگوران می‌توانست اولین تجربه اجرای اصل ۴۴در حوزه معادن بزرگ باشد که با خبر منتشره از سوی استاندار زنجان در مورد ابطال این مزایده با چالش جدی مواجه شده است. در همین حال باید انتظار داشت که ابطال مزایده انگوران تاثیر مهمی‌را بر‌گروه روی برجای بگذارد. ‌گروهی که در ماه گذشته با جهش‌های کمتر قابل توجیه قیمت خود، نگرانی از بروز حباب در این‌گروه و کل بازار را دامن زده بودند.
در تحولات اقتصادی، معامله‌گران همچنان مهمترین تاثیر را از بازارهای جهانی می‌پذیرند جایی که بهای مواد خام و فلزات به دلیل سهم بالایی که صنایع مرتبط به آنها در بورس دارد فاکتور اساسی در حرکت قیمتی این سهام و البته شرایط کلی معاملات بازار به شمار می‌رود.در تحولات وابسته به این بازارها، بهای فلزات رنگین در روزهای انتهای هفته گذشته روند کاهشی آرامی‌ را به نمایش گذاشتند که هر چند به افت قابل ملاحظه‌ای منجر نشد، اما دلیلی نیز برای رشد نمادهای وابسته پدید نیاورد. در بازار جهانی فلزات همچنین برخی از تحلیل‌ها در مورد رشد جهشی بهای فولاد اینک با افزایش تولید چین جای خود را به برآوردهایی از ثبات با کاهش اندک قیمت‌ها در سه ماه پایانی سال جاری میلادی داده است. در بازار جهانی فلزات، بهای مس در معاملات خارج از بورس فلزات لندن روز پنج شنبه تا 5هزار و 880دلار در هر تن کاهش یافت. در همین حال در بورس فلزات لندن بهای این فلز در حد 6هزار دلار باقی ماند. در بازار جهانی فولاد نیز بهای بیلت فولادی در بورس فلزات لندن در بازار جنوب شرق آسیا در مرز 490دلار در هر تن باقی مانده و در بازار مدیترانه نیز این کالا در قیمت نقدی 394دلار در هر تن معامله شده است.
در بازارهای جهانی شاخص بالتیک نیز باردیگر در حرکتی که چندان موافق ارزیابی‌ها در مورد رشد اقتصاد جهانی و خروج آن از رکود نیست بار دیگر کاهش یافته و به رقم ۲هزار و ۱۷۵واحد رسیده است.
در کنار تحولات سیاسی و اقتصادی، بازار سهام در درون خود نیز با تحولات جدی روبه‌رو است که مهمترین سرفصل‌های آن را می‌توان به تداوم رقابت بر سر بلوک 5درصدی بانک پارسیان، عرضه بلوک مدیریتی مخابرات ایران در روز یکشنبه و راه اندازی فرابورس در روز دوشنبه و انتظار بازار برای عرضه سهام بیمه البرز برشمرد.
از این رو می‌توان گفت نخستین هفته کاری مهرماه بازار سهام، روز‌های پرکاری را خواهد داشت که با توجه به عرضه قریب‌‌الوقوع دو بلوک پالایشگاه اصفهان و ایران ترانسفو پرکار تر نیز خواهد شد.
در این شرایط هر یک از این تحولات خود زنجیره وار تاثیراتی را به همراه خواهد آورد که پیچیدگی‌ها را افزایش می‌دهد. در این شرایط تحلیل هر یک از این مسائل می‌تواند جنبه‌هایی از بازار را برای معامله‌گران روشن سازد.در مورد رقابت فرسایشی روی بلوک پارسیان که روز چهارشنبه نیز همچنان ادامه یافته و دو رقیب از نرخ پایه 3هزار و 103ریال تا سه هزار و 126ریال (23ریال‌) رقابت کردند می‌توان گفت که با توجه به کنار رفتن 2رقیب از 4رقیب، شرایط در مورد معامله عمده بلوک ایران خودرو نیز روشن‌تر خواهد شد. در حال حاضر به نظر می‌رسد دو رقیب احتمالا مهر و صندوق نفت از رقابت بر سر بلوک 5درصدی کنار رفته اند و دو رقیب احتمالا تدبیر و سمند همچنان رقابت فرسایشی خود را ادامه می‌دهند. برای سمند خرید این بلوک به معنای تثبیت چهار عضو ایران خودرو در هیات مدیره پارسیان و بهای بالاتر بلوک 32درصدی ایران خودرو است. در آن سو احتمالا ستاد اجرایی فرمان امام (ره) که در سال گذشته و امسال از طریق تمامی‌زیر مجموعه‌های خود شامل تدبیر، ایران و شرق و ...به خرید سهام بانک‌ها به خصوص بانک پارسیان و کارآفرین اقدام کرده است با توجه به عدم حضور در خرید سهام بانک‌های دولتی خصوصی شده به دنبال حضور قطعی در بانک پارسیان است. بانکی که بیشترین جذب سپرده را در میان بانک‌های خصوصی داشته است.
با این وجود رقابت کند دو رقیب نشان می‌دهد که نرخ این بلوک اینک به جایی رسیده است که احتمال انجام معامله افزایش یافته است.
در مورد عرضه بلوک مخابرات نیز روز یکشنبه را باید روزی تاریخی در بورس ارزیابی کرد روزی که بزرگترین شرکت بورس و دومین شرکت بزرگ اقتصاد کشور در معرض خصوصی‌سازی قرار خواهد ‌گرفت که تا همین‌جا نیز با حاشیه‌های فراوان مواجه بوده است. در این میان اگر چه تا کنون حضور دو رقیب جدی شده است، اما خبرهایی در مورد حضور رقبای سوم منتشر شده است که هنوز تایید رسمی ‌نشده است. در همین حال در حال حاضر نگرانی عمده معامله‌گران به حضور احتمالی برخی از فعالان بازار نظیر مهر اقتصاد ایرانیان و شستا در میان خریداران بلوک مخابرات باز می‌گردد، امری که در صورت تحقق می‌تواند به معنای عرضه سهام پرتفوی این شرکت‌ها برای تامین بخشی از نقدینگی لازم این معامله باشد.در صورت تحقق این شرایط بازار می‌تواند فشار سنگینی را تجربه کند؛ چرا که ابعاد معامله مخابرات و شرایط نقدی آن بسیار فراتر از حتی اقتصاد کشور است.
در همین حال بازار سهام روز دوشنبه با تحقق یکی از آرزوهای دیرینه خود برای داشتن بورسی متفاوت و معطوف به بازار اولیه مواجه خواهد شد. براساس اعلام اولیه روز دوشنبه با حضور وزیر اقتصاد و عرضه اولیه سهام مرجان کار شرکت زیرمجموعه سرمایه‌گذاری امید
(که در زمینه تولید بلوک‌های سفالی سقف و ساختمانی فعال است) فعالیت خود را شروع می‌کند. در همین حال فرابورس به غیر از
مرجان کار دو شرکت بیمه دی و کویرتایر را در کنار گواهی سپرده بانک‌های اقتصاد نوین و کشاورزی در نوبت عرضه اولیه دارد. با توجه به برنامه فرابورس انتظار نمی‌رود سهام بیمه البرز که قرار بود دوشنبه یا سه شنبه عرضه شود به روی تابلو برود به ویژه اینکه این شرکت کوچک ۲۶میلیارد تومانی هنوز رسما درج نام نشده است. با توجه به وجود برخی از شروط عرضه این سهام احتمالا به هفته دوم مهرماه موکول خواهد شد.
در همین حال سرمایه اندک بیمه البرز نگرانی‌هایی را در مورد نحوه پاسخگویی به سرمایه‌گذارانی که از طریق تبلیغات مختلف تهیج شده‌اند به همراه می‌آورد.در همین حال در بازار سهام گزارش عملکرد شش ماهه نخست سال جاری نشان‌دهنده بازدهی مناسب برای معامله‌گران است.
براساس آمار در شش ماهه نخست امسال سهامداران ۱۵شرکت بازدهی بالای ۱۰۰درصد به دست آورده‌اند که برخی از این ۱۵شرکت بیش از ۳۰۰درصد نیز بازدهی داشته‌اند. در همین حال ۲۵شرکت بازدهی بالای ۵۰تا ۱۰۰درصد، ۲۵شرکت بین ۳۰تا ۵۰درصد و بازدهی کل بازار نیز بیش از ۳۰درصد در این مدت بوده است.
در بازار چه خبر بود؟
روز چهارشنبه معامله‌گران شاهد بازار مناسبی بودند که صف‌های خرید در آن چشمگیر تر از عرضه‌ها بود. با توجه به حرکت بازار از ساعت انتهای بازار روز دوشنبه و تداوم آن در روز سه‌شنبه، معامله‌گران پایداری صف‌های خرید را در نمادهایی که صف‌های فروش آن در روز سه شنبه جمع‌آوری شده بود، شاهد بودند که این امر در نمادهای نظیر صدرا، مپنا، غدیر، فولاد و مخابرات ایران چشم‌گیر‌تر بود که در نهایت این امر به ثبت رشد سه رقمی شاخص معادل ۱۰۳واحد منجر شد. با توجه به این شرایط معامله‌گران آرامش نسبی را پس از یک هفته ضعیف شاهد بودند.در همین حال معامله‌گران با توجه به پایان سه ماه دوم سال در انتظار گزارش‌های
شش ماهه شرکت‌ها هستند. با توجه به حسابرسی شدن گزارش‌ها شش ماهه کارشناسان این گزارش‌ها را از قابلیت استناد بهتری نسبت به گزارش‌های سه ماهه و شش ماهه، ارزیابی کرده و برای تصمیم‌گیری معامله‌گران قابل اتکا‌تر می‌دانند. انتظار می‌رود گزارش‌های شش ماهه تصویر بهتری از سهام پیشرو در سال جاری ارائه دهد.
در بازار روز چهارشنبه در‌گروه بانکی تاثیر تداوم رقابت بر سر بلوک بانک پارسیان تمامی‌ سهام این‌گروه را به حرکت درآورد تا تمامی‌نمادهای این‌گروه شامل ملت، کارآفرین، اقتصاد نوین و سینا با صف‌های خرید قابل ملاحظه‌ای مواجه شوند.
در‌گروه تصفیه نفت پالایشگاه اصفهان تنها نماد بزرگ بازار بود که شرایط منفی را داشت. برخی از کارشناسان عدم رشد قیمتی این نماد را به مساله معامله عمده این شرکت و عدم تمایل سرمایه‌گذاران برای افزایش بهای پایه این بلوک مرتبط می‌دانند.
در‌گروه غذایی نماد قند لرستان روز چهارشنبه شاهد تداوم رقابت بر سر بلوک ۳/۸درصدی این شرکت بود. در حال حاضر دو سهامدار این شرکت به همراه یک خریدار دیگر بر سر این بلوک که سرمایه‌گذاری ملی آن را عرضه کرده است در حال رقابت هستند. در مجموع بازار روز چهارشنبه بازار مثبتی بود که در آن شاخص کل ۱۰۳واحد رشد کرد.ارزش معاملات نیز به ۳/۲۱میلیارد تومان بالغ شد. شاخص نیز در کل هفته ۱۲۲واحد رشد کرد.