گروه بورس- مدیرعامل شرکت تولیدی مرجان کار از ورود قریب‌الوقوع این شرکت به بازار فرابورس ایران خبر داد.

مجید فدایی در گفت‌وگو با خبرنگار ما با بیان اینکه مرجان‌کار جزو نخستین شرکت‌هایی است که پا به بازار فرابورس می‌گذارد، افزود: این شرکت تولیدکننده انواع بلوک‌های سقفی و تیغه‌های سفالی صنعت ساختمان‌سازی در استان گلستان است که از سال ۶۰ کار خود را آغاز کرده است. همچنین شرکت فردا مراسم معارفه‌ای برای ورود به فرابورس برگزار می‌کند و سهام شرکت در روز دوشنبه، ششم مهرماه در بازار اول فرابورس عرضه خواهد شد.

وی با بیان اینکه مرجان کار از شرکت‌های موفق و وابسته به مدیریت سرمایه‌گذاری امید است، دلایل ورود این شرکت به بازار فرابورس را این گونه توصیف کرد که در راستای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی در خصوص واگذاری سهام شرکت‌‌های دولتی به بخش‌خصوصی و همچنین جهت فعال شدن بازار سرمایه، سهامداران شرکت تصمیم به ورود به بازار بورس گرفتند و در این راستا امکان برخورداری از مزایای شرکت‌های بورسی نظیر تخفیف مالیات عملکرد و مالیات نقل و انتقال سهام و ارائه اوراق سهام شرکت برای پوشش تسهیلات دریافتی از بانک‌ها، انگیزه‌های مناسبی برای ورود به بورس را فراهم کرده است.

وی پیش‌بینی کرد: از آنجایی که شرکت مرجان‌کار در حوزه استان شمالی کشور شناخته شده است و به جهت خوشنامی و داشتن برند مناسب و در سطح ملی به جهت داشتن صورت مالی قابل قبول و EPS مناسب و پوشش حدود ۶۳درصد بودجه پیش‌بینی شده در ۶ ماهه سال‌مالی منتهی به آذر ۸۸، احتمالا از سوی مردم و فعالان بازار سرمایه مورد استقبال قرار می‌گیرد.

مدیر عامل مرجان کار در پاسخ به این پرسش که با توجه به فعالیت این شرکت در صنعت تولید آجرهای سفالی و ورود تولیدات مشابه و جدیدتر در این صنعت، آیا شرکت با تهدیدهایی مواجه است؟ گفت: یکی از موضوعاتی که در چند سال اخیر تولیدات آجر سفالی را تحت تاثیر قرار داده است، محصولات جایگزینی مانند بلوک‌های پلی‌استایرن و بلوک‌های سبک بتنی است که البته با توجه به پیگیری‌های به عمل آمده توسط صنف کارخانجات آجر ماشینی در کشور، اخذ استاندارد ملی توسط این واحدها الزامی شده است و با توجه به اینکه اغلب این واحدهای تولیدی به صورت کارگاهی و غیرمکانیزه اداره می‌شوند، امید است با توجه به اعمال قوانین استاندارد ملی عملا بخش زیادی از این واحدها از چرخه رقابت خارج شوند، اما با این حال مرجان‌کار با توجه به سهم از بازاری که در اختیار دارد، از این بابت مشکلی ندارد.

وی در مورد وضعیت پرسنلی این شرکت گفت: در حال حاضر ۵۰ نفر پرسنل شاغل در شرکت مشغول به کار بوده و حدود ۴۵نفر پرسنل پیمانکار جهت ارائه خدمات جابه‌جایی محصول، شاغل هستند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به حجیم‌بودن محصولات تولیدی و هزینه بالای حمل‌ونقل در قیمت تمام شده و همچنین دور بودن بازارهای هدف در کشورهای خارج، عملا در گذشته امکان صادرات محصولات میسر نشده است.

وی در مورد سهم مرجان کار از بازار تولید آجرهای سفالی گفت: در حال حاضر شرکت مرجان‌کار با تولید ظرفیت کامل اسمی خود فعالیت می‌کند و حدود ۱۹درصد از بازار

استان گلستان و ۱۲درصد سهم کل بازارهای استان مازندران و گلستان را در اختیار دارد. همچنین شرکت با توجه به برخورداری از ماشین‌آلات تمام اتوماتیک و مدرن و به تبع کاهش چشمگیر نیروهای انسانی و همچنین استفاده از کوره تونلی و کنترل بهینه مصرف انرژی، توانسته است با کاهش قیمت تمام شده خود همواره در سال‌های گذشته حاشیه سود مناسب داشته باشد و در مقایسه با سایر رقبا که در این صنعت فعالیت می‌کنند، سود بالایی را به سهامداران خود پرداخت می‌کند.

مدیرعامل مرجان‌کار در پاسخ به این پرسش که وقوع بحران اقتصاد جهانی و رکود فراگیر در ساخت‌وساز چه تاثیری بر بازار مورد فعالیت این شرکت داشته است؟ گفت: در شرایط فعلی با توجه به بحران جهانی اقتصاد و تاثیر آن بر اقتصاد ایران که باعث کندی فعالیت‌های اقتصادی کشور شده و از طرفی رکود در بازار مسکن به دلیل اعمال سیاست‌های انقباضی توسط بانک مرکزی در خصوص ارائه تسهیلات در صنعت ساختمان چنین برمی‌آید که بازار آجر در طی دو سال اخیر با چالش‌ مواجه شده است و در حال حاضر رکود نسبی در بازار محصولات سفالی حاکم است که البته در همین شرایط شرکت با توجه به استفاده از تکنولوژی بسیار مدرن در امر تولید توانسته است کماکان سود مورد انتظار سهامداران را محقق کند، ولی قطعا با توجه به رشد جمعیت و ترمیم بافت‌های فرسوده در آینده و نیاز بالقوه حداقل ۴/۱میلیون واحد مسکونی در سال، طبق برآورد وزارت مسکن و عدم تحقق این امور در سال‌های گذشته انتظار می‌رود در آینده نزدیک شاهد رشد انفجاری در امر صنعت ساخت و ساز و به تبع افزایش تقاضا در بازار خواهیم بود که این موضوع می‌تواند افق بسیار مناسبی برای شرکت در آینده ترسیم کند.

وی با بیان اینکه آخرین سرمایه ثبت شده شرکت ۲۰میلیارد ریال است،‌ گفت: شرکت با همین سرمایه وارد فرابورس می‌شود و جهت اجرای طرح توسعه، افزایش سرمایه قطعی خواهد بود.

فدایی در مورد اخذ استاندارد ملی و گواهینامه مدیریت این شرکت گفت: مرجان‌کار موفق شد در سال گذشته برای محصولات تولیدی خود استاندارد ملی مربوطه جهت فرآورده‌های بلوک سفالی و پانل‌‌های آجری اخذ کند و همچنین موفق به کسب گواهینامه ایزو ۲۰۰۰-۹۰۰۱ از شرکت معتبر جهانی شده است.

وی افزود: شرکت در حال حاضر دو طرح توسعه در زمینه سفال بام به ظرفیت ۱۵میلیون قالب در سال و بتن سبک هبلکس به ظرفیت ۲۰۰هزار مترمکعب در سال در برنامه کاری خود دارد.

به گفته مدیرعامل مرجان‌کار، کلیه ماشین‌آلات خط تولید فعلی کارخانه از کشور آلمان و براساس استانداردهای روز دنیا و با سیستم‌های پیشرفته اتوماسیون خریداری شده است که در حال حاضر با ظرفیت کامل در حال کار است و همچنین در مراحل فرآیند پخت محصولات این شرکت یکی از بی‌نظیرترین کوره‌های مدرن تونلی در کشور مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد که این موضوع ضمن افزایش کیفیت و سرعت تولیدات و کاهش قیمت تمام شده، خود موجب بهینه‌سازی کامل مصرف سوخت می‌شود که این موضوع یکی از فاکتورهای تعیین کننده در بازار رقابتی آینده پس از واقعی‌سازی نرخ سوخت توسط دولت خواهد بود.

فدایی در مورد معدن در اختیار کارخانه توضیح داد: شرکت در حال حاضر طبق برآورد کارشناسان برای مصرف ۳۰ سال آینده مواد اولیه مورد نیاز خود را در اختیار دارد و معادن خاک کارخانه از بهترین نوع مواد اولیه برای صنعت سفال است که در جوار کارخانه قرار گرفته است، در حالی که اغلب شرکت‌های رقیب، مواد اولیه خود را خریداری و با هزینه بالای حمل به محل کارخانه منتقل می‌کنند.

افزون بر این خوشبختانه، شرکت با توجه به استفاده از سوخت پاک گاز طبیعی و با توجه به نوع تولید محصولات این شرکت (سفال) هیچ‌گونه آثار سوء‌زیست محیطی ندارد.

امیدنامه شرکت مرجان‌کار‌ و صورت‌های مالی آن در سایت فرابورس درج شده و مراسم معارفه شرکت برای فعالان بازار سرمایه نیز روز یکشنبه ساعت ۱۷ تا ۱۹ در مجموعه فرهنگی ورزشی وزارت کار واقع در خیابان ولی‌عصر، نرسیده به چهارراه چمران برگزار می‌شود.