تحلیل وضعیت کنونی بازار سهام

دنیای اقتصاد- بازار دادوستد سهام هفته گذشته با رشد ۲۹۰واحدی شاخص، بازدهی بورس را در سال جاری به مرز

۲۸ درصد رساند. حاکمیت صف‌های خرید و همچنین مقاومت بازار در مقابل عرضه‌هایی که صورت می‌گیرد نشان از ورود نقدینگی جدید به بازار دارد. رکود در بازارهای موازی سبب شده است تا بخشی از نقدینگی از بازارهایی نظیر خودرو، طلا و سکه و ارز به بازار وارد شود تا فشار تقاضا در نمادهای عمده بازار بیش از پیش به چشم بیاید. جنب پل حافظ

بازار داغ تابستانی

گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام هفته گذشته با رشد ۲۹۰واحدی شاخص، بازدهی بورس را در سال جاری به مرز۲۸ درصد رساند.

حاکمیت صف‌های خرید و همچنین مقاومت بازار در مقابل عرضه‌هایی که صورت می‌گیرد نشان از ورود نقدینگی جدید به بازار دارد. نقدینگی که بخشی از آن به دنبال معاملات‌تراکتورسازی و حفاری در هفته گذشته و تزریق نقدینگی توسط خریداران این سهام و همچنین بخشی به دلیل رکود مضاعف در بخش‌های مختلف اقتصاد وارد بازار سرمایه شده است. رکود در بازارهای موازی سبب شده است تا بخشی از نقدینگی از بازارهایی نظیر خودرو، طلا و سکه و ارز به بازار وارد شود تا فشار تقاضا در نمادهای عمده بازار بیش از پیش به چشم بیاید. در همین حال جو آرامش در حوزه سیاسی (به‌رغم طرح مباحثی در مجلس در مورد‌ترکیب کابینه دهم) نیز به کمک بازار آمده است. معامله‌گران انتظار دارند در ماه‌های آتی تمرکز جریان فکری در ساختار نظام از مسایل سیاسی به سمت مسایل اقتصادی حرکت کند که این امر به اهمیت دماسنج‌های اقتصادی نظیر بورس اوراق بهادار کمک می‌کنند. از سویی در بحث رشد بازار موضوع مهمی که به کمک بازار آمده است مساله رشد بازار جهانی است که توانسته است نگرانی‌های اقتصادی معامله‌گران را به میزان قابل‌ملاحظه‌ای کاهش دهد.

در تحولات اقتصادی، معامله‌گران در حوزه داخلی همچنان در انتظار‌ترکیب هیات دولت هستند، امری که همچنان سبب ابهام معامله‌گران شده است. تثبیت وزرای فعلی یا حضور چهره‌‌های جدید در‌ترکیب دولت می‌تواند جهت حرکت آتی کل اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار دهد. بحث در مورد طرح تحول اقتصادی و آنچه که در مجلس به تصویب خواهد رسید نیز از اهمیت بالایی برخوردار است در این بخش بهای گاز و همچنین گازوئیل دارای اهمیت بالاتری است. در تحولات اقتصادی معامله‌گران با تاثیرات مهمی از سوی بازارهای جهانی مواجه هستند. معامله‌گران در بازار جهانی فلزات شرایط ویژه‌ای را تجربه می‌کنند.

در بازار فلزات رنگی معامله‌گران در فلز مس با اوج گیری دو باره بهای مس مواجهند، هر چند بهای مس در عین رشد قیمتی نا پایدار نیز نشان می‌دهد، اما رسیدن به رقم ۶هزار و ۴۱۹دلار در بورس فلزات لندن سبب شده است رکورد جدیدی در ۱۰ماهه اخیر بهای این فلز به ثبت برسد. کاهش نگرانی از رکود جهانی و رشد اقتصادی در کشورهای فرانسه، آلمان و تقویت اقتصاد آمریکا دلایل این رشد محسوب می‌شود. در همین حال با رشد بهای فلز، موجودی انبارها نیز در حال افزایش است که این امر رشد بیشتر قیمت را با دشواری مواجه می‌کند. در همین حال در فلزات دیگر شامل آلومینیوم، روی وسرب تقویت قیمتی در هفته گذشته جای خود را به تثبیت قیمتی داده است. در بازار جهانی نفت، بهای این ماده اولیه مهم نیز تقویت شده است که این امر به معاملات امیدوارکننده‌ای در نرخ ۷۰دلار در هر بشکه برای نفت برنت منتهی شده است. تثبیت این نرخ در فصل تابستان ‌امیدواری‌هایی را برای معامله‌گران در دو فصل پایانی سال ایجاد کرده است. با توجه به شرایط بازار نفت ‌امیدواری‌ها برای معامله‌گران در گروه‌های انرژی بر و پتروشیمی ایجاد شده است که تحقق این امر با پایداری بازار جهانی ارتباطی مستقیم دارد.

در بازار حمل‌و‌نقل دریایی شاخص بالتیک به عنوان شاخص تعیین کرایه حمل‌و‌نقل دریایی همچنان ضعیف باقی‌مانده است. این شاخص در آخرین ارزیابی‌های منتشره در حد ۲هزار و ۶۱۲واحد بوده است.

در تحولات درون بازار سرمایه، معامله‌گران با توجه به وضعیت خاص حاکم بر معاملات، رفتارهای احساسی را شاهد هستند. در این میان حرکت بر منبای خبرهایی که تایید نشده ارزیابی می‌شوند نیز ریسک معامله‌گران را افزایش می‌دهد.

حرکاتی نظیر آنچه در هفته گذشته در نماد توسعه معادن روی و متعاقب انتشار خبرهای تایید نشده‌ای در مورد واگذاری معدن انگوران رخ داد، نمونه‌ای از تاثیرپذیری معاملات از جو مناسب بازار است که ممکن است با بروز‌تردید نسبت به خبرهای اولیه، زیان سنگینی را برای معامله‌گران رقم زند. در همین حال معامله‌گران در بازار سرمایه در انتظار ورود بیمه‌های دولتی به بورس هستند که می‌توانند موج جدیدی از اقبال به بازار را رقم بزنند.

در همین حال به‌رغم آنکه معامله‌گران در چند ماه گذشته شرایط مناسبی را به لحاظ سرعت بازگشایی نمادها شاهد بودند اما در ماه‌های اخیر توقف‌های بلند مدت و بدون اعلام دلایل سبب شده است ریسک معامله‌گران افزایش پیدا کند.توقف‌هایی نظیر نمادهای مانند مخابرات، پالایشگاه اصفهان و صدرا نمونه‌هایی از توقف‌های دراز مدتی هستند که دلایل آن نیز برای معامله‌گران نامشخص است.

در بازار چه خبر بود؟

معامله‌گران روز چهارشنبه شاهد جو مناسبی بودند که در آن اکثر نمادهای عمده بازار با صف‌های خرید همراه بودند. در همین حال معامله‌گران روز چهارشنبه باردیگر تحت تاثیر فشار سنگین وارده به نرم‌افزار معاملات، خرابی این نرم‌افزار و قطعی سیستم معاملات را در برخی از تالارهای منطقه‌ای کشور تجربه کردند که به بروز دردسرهایی برای کارگزاران بورس منجر شد.

در بازار روز چهارشنبه معامله‌گران همچون دو روز پیش از آن شاهد عدم عرضه سهام بودند.

در بازار روز چهارشنبه نماد حفاری شمال در نزدیکی مرز ۲هزار ریال با صف خرید سنگین همراه بود. انتظار می‌رود این نماد در روز یکشنبه برای برگزاری نخستین مجمع سالانه شرکت پس از حضور در بورس متوقف شود. مجمعی که از اهمیت بالایی برای شرکت و سهامداران برخوردار است.

در گروه فلزی نماد ملی مس در شرایطی سنگین‌ترین صف خرید بازار را تشکیل می‌دهد که با توجه به احتساب نرخ ۴هزار و ۲۰۰دلار به ازای هر تن مس و قیمت کنونی این فلز، تعدیل سود این شرکت قطعی است. این تعدیل موضوعی است که سبب شده است عرضه‌ای در این نماد رخ ندهد از این رو تاثیر متقابل صف خرید ملی مس سبب شده است نمادهای شرکت‌های سرمایه‌گذاری که دارای سهام مس هستند، نیز تقویت شوند.

سرمایه‌گذاری معادن و فلزات روز چهارشنبه نیز با صف خرید همراه شد.

در گروه فلزی نماد فولاد مبارکه با صف خرید سنگین همراه شد. این صف خرید که با مسایل مربوط به تعیین هیات مدیره آتی این شرکت در ارتباط است، سبب شده است مبارکه نیز با تاثیر مهم خود سهم اساسی در رشد شاخص ایفا کند. در گروه سیمانی نمادهای این گروه به دلیل نبود عرضه‌کننده و تشکیل صف خرید در حال ورود به ضوابط رفع گره‌های معاملاتی هستند که در این بخش چهار نماد سیمان ارومیه، سیمان غرب، کردستان و هگمتان در ضوابط رفع گره‌های معاملاتی وارد شده است.در بازار روز چهارشنبه نماد سیمان هرمزگان نیز بازگشایی شد. آخرین گزارش سیمان هرمزگان نظیر دیگر کارخانه‌های لب مرزی کشور منعکس‌کننده تاثیرات صادرات سیمان بر فروش و سودآوری شرکت بوده است.

در گروه سیمانی، فارس و خوزستان افزایش سرمایه ۷۵/۷درصدی خود را اعمال کرده است.

در گروه تصفیه نفت معامله‌گران با شایعاتی در مورد بازگشایی نماد پالایشگاه اصفهان مواجهند، هر چند که نامشخص بودن‌ترکیب مدیران وزارت نفت مانع از قیمت‌گذاری دقیق محصولات شرکت است.در همین حال معامله‌گران شاهد اختصاص بودجه ۳۰۰میلیون دلاری در قالب اوراق مشارکت برای تکمیل طرح توسعه بنزین‌سازی شرکت هستند. در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری مناسب با رشد ۵۵واحدی شاخص بود که در آن ۶/۲۶میلیارد تومان سهام معامله شد.