فارس- آیین‌نامه نحوه تشکیل جلسات و چگونگی اتخاذ تصمیمات هیات داوری اختلافات در زمینه واگذاری شرکت‌های دولتی ابلاغ شد. وزیران عضو کارگروه تصویب آیین‌نامه‌های مربوط به قانون اصلاح موادی از قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی، آیین‌نامه نحوه تشکیل جلسات و چگونگی اتخاذ تصمیمات هیات داوری موضوع ماده (۲۱) تنفیذی قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران اقدام به تصویب کردند. آیین‌نامه نحوه تشکیل جلسات و چگونگی اتخاذ تصمیمات هیات داوری موضوع ماده (۲۱) تنفیذی قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران که در تاریخ ۱۷/۵/۸۸ ابلاغ شده، به شرح زیر است:

فصل اول

ماده ۱ـ هیات‌ داوری موضوع ماده (۲۱) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری‌اسلامی‌ایران که از این پس به اختصار «هیات» نامیده می‌شود، به منظور رسیدگی، اظهارنظر و اتخاذ تصمیم در مورد شکایت اشخاص حقیقی و حقوقی از هریک از تصمیم‌ها در امر واگذاری، به ترتیب مقرر در این آیین‌نامه تشکیل و به شکایات و اختلافات رسیدگی می‌نماید.

ماده۲ـ اصطلاحات مندرج در این آیین‌نامه در معانی مشروح زیر به کار می‌روند: الف ـ شکایت: اعلام و تقاضای رسیدگی هریک از طرفین قرارداد یا اشخاص ذینفع، در خصوص تخلف از مقررات نسبت به هریک از تصمیم‌ها در امر واگذاری.

ب ـ اختلاف: اعتراض و عدم موافقت طرفین قرارداد در هریک از تصمیمات واگذاری از جمله موارد زیر است: ۱ـ انعقاد قرارداد واگذاری. ۲ـ تفسیر قرارداد یادشده. ۳ـ اجرای قرارداد یادشده.

ج ـ قرارداد واگذاری: منظور قراردادهای واگذاری مالکیت (اجاره به شرط تملیک، فروش تمام یا بخشی از سهام، حق تقدم سهام و سهم‌الشرکه، حقوق مالکانه و اموال) و واگذاری مدیریت (اجاره، پیمانکاری عمومی و پیمان مدیریت)، در کلیه موارد مشمول قانون اصلاح موادی از قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی است.

د ـ اشخاص حقیقی یا حقوقی: منظور «اشخاص‌حقیقی‌یا حقوقی» یادشده در صدر ماده بیست(۲۰) تنفیذی قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و ماده یک این آیین‌نامه، اعم از اشخاص بخش خصوصی یا عمومی است.

ماده۳ـ کلیه دستگاه‌های اجرایی موظف به همکاری با هیات خواهند بود.

فصل دوم

ماده۴ـ اولین جلسه هیات ظرف دو هفته پس از ابلاغ احکام انتصاب اعضای آن تشکیل می‌شود. اعضای هیات در اولین جلسه از بین خود یک نفر را به عنوان رییس و یک نفر را به عنوان دبیر و سخنگو انتخاب خواهند نمود.

ماده۵ ـ جلسات هیات با دعوت کتبی رییس هیات تشکیل می‌شود و حداقل در هر ماه یک جلسه خواهد داشت. دعوت‌نامه متضمن دستور جلسه، حداقل یک هفته قبل از برگزاری جلسات برای اعضا ارسال می‌شود. تبصره ـ علاوه بر جلسات ماهانه، با نظر رییس هیات و متناسب با تعداد شکایات دریافتی یا موضوعات قابل طرح، جلسات فوق‌العاده نیز تشکیل می‌شود.

ماده۶ ـ جلسات هیات‌ در وزارت دادگستری تشکیل می‌شود و دبیرخانه آن نیز در وزارتخانه یادشده مستقر است. هیات می‌تواند نیروی کارشناسی و اداری موردنیاز خود را متناسب با حجم کار جذب نماید. بودجه موردنیاز دبیرخانه هیات همه ساله توسط وزیر دادگستری پیشنهاد و در لوایح بودجه سالانه کل کشور

(وزارت دادگستری) منظور می‌شود. تبصره ـ تشکیلات دبیرخانه هیات توسط هیات پیشنهاد و به تصویب وزیر دادگستری می‌رسد.

ماده۷ـ جلسات هیات با حضور حداقل پنج نفر از اعضا رسمیت می‌یابد و تصمیمات آن با حداقل رای مثبت چهار نفر از اعضا اعتبار دارد. برای هر جلسه صورتجلسه‌ای تنظیم و نظر اقلیت نیز باید در آن درج و به امضا برسد.

ماده۸ ـ موارد رد اعضای هیات همان موارد رد دادرس در قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی است.

ماده۹ـ حق‌الزحمه کارشناسی و هزینه ترجمه اسناد و مدارک، باید توسط متقاضی پرداخت شود. هیات مجاز است نسبت به افتتاح حساب بانکی به نام خود با امضای مشترک رییس و دبیر هیات نزد یکی از شعب بانک‌ها اقدام کند. دریافت و پرداخت هزینه‌های مربوط به داوری از طریق این حساب صورت می‌گیرد.

فصل سوم

ماده۱۰ـ هیات نحوه طرح ادعا یا شکایت، آیین‌ داوری و چگونگی رسیدگی به ادله را از طریق تنظیم و تصویب دستورالعمل داخلی به گونه‌ای تعیین خواهد نمود که از رعایت اصول اساسی نظیر اعطای فرصت کافی برای دفاع و رسیدگی مناسب و مقتضی به ادله طرفین، اطمینان حاصل شود.

ماده۱۱ـ هیات در صورت لزوم، طرفین شکایت یا اختلاف را به جلسه رسیدگی دعوت می‌نماید. طرفین می‌توانند وکیل قانونی خود را برای حضور، ادای توضیح و تعقیب شکایت یا اختلاف معرفی نمایند. دستگاه‌های دولتی نیز می‌توانند نماینده حقوقی خود را به همین منظور معرفی کنند.

ماده۱۲ـ با وجود احراز اطلاع از وقت حضور در جلسه رسیدگی، عدم حضور طرفین دعوی یا اختلاف، وکیل قانونی آنان یا نماینده قضایی معرفی‌شده، مانع رسیدگی، اظهارنظر، اتخاذ تصمیم و صدور رای نیست. چنانچه هریک از طرفین یا نماینده قانونی یا قائم‌مقام آنان در جلسه حضور نیابند، هیات می‌تواند دعوت را تکرار نماید و در صورت عدم حضور طرفین دعوی یا اختلاف، رسیدگی را ادامه دهد.

ماده۱۳ـ هیات در صورت لزوم می‌تواند نسبت به انجام تحقیقات محلی، علمی، فنی، مالی، بررسی محل، ترجمه اسناد و اوراق، کارشناسی یا دریافت اطلاعات از مطلعین و نظایر این اقدام نماید.

ماده۱۴ـ هیات موظف است ظرف چهار ماه از تاریخ ارجاع اختلاف به داوری، به‌موضوع رسیدگی و رای خود را صادر کند. این مدت با گزارش توجیهی هیات فقط برای یکبار و تا چهار ماه دیگر قابل تمدید است.

ماده۱۵ـ خلاصه مذاکرات جلسات، قرارها، دستورها، نظرات و تصمیمات هیات در صورت جلسات درج و به امضای اعضا می‌رسد.

ماده۱۶ـ در مقدمه رای داوری خلاصه موضوع، ادعاها، مدافعات، دلایل هر یک از طرفین و رسیدگی‌های انجام شده، درج می‌شود. رای داوری به طرفین ابلاغ و یک نسخه از آن جهت اطلاع برای رییس هیات ارسال می‌گردد.

ماده۱۷ـ آرای هیات باید مستدل و مستند به قوانین موجد حق و اصول علمی و حقوقی باشد.

ماده۱۸ـ چنانچه طرفین اختیار مصالحه و سازش را به هیات کنند، هیات می‌تواند رای خود را بر مبنای مصالحه صادر کند. چنانچه طرفین رأسا در حدود قوانین، در موضوع مطروحه سازش کنند مراتب را به هیات اعلام می‌نمایند. در این صورت رای هیات بر مبنای مصالحه انجام شده صادر خواهد شد مشروط بر اینکه مخالف قوانین موجد حق نباشد.

فصل چهام

ماده۱۹ـ ابلاغ دعوت‌نامه‌ها، نظرات، تصمیمات و آرای هیات از طریق پست سفارشی یا ترتیب دیگری که مقتضی باشد و ایجاد قطع به وقوع ابلاغ نماید، توسط دبیرخانه هیات صورت می‌گیرد.

ماده۲۰ـ آرای هیات پس از ده روز از تاریخ ابلاغ به طرفین، قطعی و لازم‌الاجرا است.

ماده۲۱ـ پس از ابلاغ رای و قطعیت آن در صورتی که محکوم‌علیه در مقام اجرای رای برنیاید، ذینفع طبق مقررات باب داوری قانون آیین‌ دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی، می‌تواند از دادگستری تقاضای اجرای رای نماید.

ماده۲۲ـ در صورت خودداری هریک از کارکنان دستگاه‌های دولتی از اجرای آرای هیات‌، رییس هیات موضوع را به وزیر یا بالاترین مقام دستگاه متبوع وی اعلام می‌نماید. مستنکف طبق مقررات انضباطی تعقیب و مجازات خواهد شد.

فصل پنجم

ماده۲۳ـ رای هیات ظرف ده روز از تاریخ ابلاغ و پس از انقضای مدت یادشده فقط در صورت وجود عذر موجه برای تاخیر، در حدود مقررات ماده (۲۳) تنفیذی قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران قابل اعتراض است.

تبصره ـ جهات عذر موجه، موارد یاد شده در زیر ماده (۳۰۶) قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی می‌باشد.

ماده۲۴ـ اعتراض نسبت به رای هیات به طور کتبی به دفاتر شعب خاصی که توسط رییس قوه‌قضائیه تعیین خواهد شد، تقدیم می‌شود. این شعب خارج از نوبت به‌اعتراض رسیدگی و رای مقتضی صادر می‌نمایند. رای صادره قطعی و لازم‌الاجرا است.