هفته‌‌ای برای اصل 44 و مجامع

گروه بورس -همایون دارابی: بازار داد و ستد سهام در حالی امروز (شنبه)فعالیت خود را آغاز می‌‌‌کند که عرضه سهام شرکت حفاری شمال نخستین شرکت فعال در حوزه بلادستی نفت و سومین شرکت اصل ۴۴ گروه وزارت نفت در تالار عرضه خواهد شد.

عرضه حفاری شمال درکنار توقف گسترده بزرگترین شرکت‌‌های بورس در آخرین هفته مهلت قانونی ۴ماهه شرکت‌‌های بورسی برای برگزاری مجامع و تعطیلی میان هفته ناشی از سالروز فرارسیدن عید مبعث رسول اکرم(ص)مهمترین مسایلی است که معامله‌‌گران در بازار سهام در هفته جاری با آنها مواجه خواهند بود. همچنین مشخص شدن نسبی تغییرات کابینه و طرح تحول اقتصادی نیز مسایلی است که می‌‌‌تواند بازار سهام را متاثر کند.

در بازار سهام، کارشناسان در روز یکشنبه در شرایطی عرضه نخستین شرکت پیمانکاری حوزه نفت (که ماهیت متفاوتی با دو شرکت پتروشیمی‌‌‌فن آوران و پالایشگاه اصفهان دارد) را تجربه خواهند کرد. حفاری شمال به دلیل ماهیت پیمانکاری فعالیت و همچنین نوپایی شرکت که درآمد پایینی برای هر سهم شرکت به همراه آورده است، شرایط تقسیم سود را با دشواری مواجه می‌‌‌سازد. در همین حال مساله شایعات منتشره در مورد تعویض توامان مدیرعامل و مدیر مالی در ماه گذشته سبب شده است که برخی از معامله‌‌گران، حساسیتی را در مورد ماهیت شرکتی که روز یکشنبه در بازار عرضه خواهد شد، شاهد باشند که در صورت عدم قیمت‌‌گذاری مناسب این عرضه می‌‌‌تواند با دشواری‌های مواجه شوند. ماهیت شکننده درآمد و سود شرکت‌‌های پیمانکاری و همچنین شرایط پیچیده قراردادهای نفتی که درک آن برای معامله‌‌گران و کارشناسان بازار ساده نیست، سبب خواهد شد تا کارشناسان در انتظار شرایط قیمت‌‌گذاری باشند که متناسب با ریسک سهام و همچنین احتمال تقسیم اندک شرکت(شرکت سود سال ۸۷ خود را با ۵درصد کاهش نسبت به پیش بینی ۱۰۴ریالی به ۹۸ریال کاهش داده است و تقسیم سود ۱۰درصد) باشد، در همین حال به نظر می‌‌‌رسد حفاری شمال با تعویق در برگزاری مجمع مواجه شود تا این شرکت بتواند عرضه اولیه خود را شاهد باشد.

در کنار بحث عرضه حفاری شمال، معامله‌‌گران در روز چهارشنبه شاهد توقف ۱۴نماد بودند که ۴نماد بانک ملت و سینا، سرمایه‌‌گذاری معادن و فلزات و ماشین سازی اراک در میان آنها دیده می‌شد. در همین حال روز شنبه (امروز)نیز برخی از نمادهای عمده‌ مانند بانک صادرات و تجارت و پالایشگاه اصفهان متوقف خواهند شد تا در آخرین هفته برگزاری مجامع، معامله‌‌گران بیش از پیش درگیر برگزاری مجامع خواهند بود. امری که با توجه به سهم عمده نمادهایی که به مجمع خواهند رفت، سبب خواهد شد تا معامله‌‌گران با رکود نسبی در بازار مواجه شوند. در این میان برخی از مجامع از جمله مجمع دو شرکت خودرو سازی ایران خودرو و سایپا می‌‌‌تواند با حاشیه‌‌هایی همراه باشند. بروز شایعاتی در مورد زیان ده شدن ایران خودرو پس از ۴۵سال و اعلام سود تلفیقی کمتر از سود شرکت مادر (هر چند که این اختلاف کم است) باعث خواهد شد تا برگزاری این مجامع با اهمیت اساسی برای آینده سهام خودرویی مواجه باشد. در همین حال نزدیکی مجامع، تاثیر مهمی‌‌‌بر سهام بانکی خواهد داشت.

در بازار سهام معامله‌‌گران در تحولات کلان شاهد شکل گیری برخی از تغییرات در کابینه دولت هستند. حضور رحیم مشایی به عنوان معاون اول ریاست جمهوری در کنار استعفای آقازاده رییس سازمان انرژی اتمی‌ ‌‌به عنوان آخرین تحولات در این بخش با اهمیت تلقی می‌‌‌شود. معامله‌‌گران احتمالا در هفته جاری با تغیرات بیشتری مواجه خواهند شد.

در تحولات اقتصادی معامله‌‌گران روز سه شنبه با حضور ریاست جمهوری در کارگروه تحول اقتصادی مواجه بودند که این مساله را باید به عنوان اجرای این طرح تلقی کرد. در همین حال پیشنهاد بسته‌‌ای حمایتی از سوی وزارت صنایع و معادن برای کاهش تبعات این طرح برای صنایع می‌‌‌تواند در صورت تدوین مناسب این بسته اندکی از نگرانی‌های را کاهش دهد.

در بازارهای جهانی معامله‌‌گران شاهد رشد دوباره بهای فلزات رنگین بودند. در بازار جهانی بهای مس باردیگر به بالای مرز ۵هزار دلار در هر تن رسید که در آخرین معاملات ۵هزار و ۲۳۱دلار در هر تن معامله شده است. در همین حال بهای بیلت در بورس فلزات لندن نیز به مرز ۴۰۰دلار در هرتن در بازار خاور دور نزدیک شده است. این فلز در رقم ۳۹۵دلار در هر تن معامله شده است. شاخص حمل و نقل دریایی بالتیک نیز بار دیگر رشد کرده و به سه هزار و ۵واحد رسیده است. معامله‌‌گران در بازارهای جهانی با کاهش نگرانی از شدت یابی رکود جهانی مواجه اند که بهای نفت را به بالای ۶۱دلار در هر بشکه رساند.

در بازار چه خبر بود؟

در بازار روز چهارشنبه معامله‌‌گران شاهد بازار مناسبی بودند که در آن شاخص با رشد محدودی مواجه شد. حمایت از نمادهای مخابرات ایران و فولاد مبارکه به همراه رشد قیمت نماد پالایشگاه اصفهان و بانک‌‌های تجارت و صادرات نیز سبب شد تا شاخص بتواند ۶/۲۰واحد رشد کند و ارزش معاملات نیز به ۳/۲۹میلیارد تومان بالغ شد. در همین حال معامله‌‌گران در نماد پالایشگاه اصفهان در انتظار عرضه بلوک ۹درصدی این شرکت هستند که البته به نظر نمی‌‌‌رسد این عرضه در امروز(شنبه)انجام شده و عرضه این بلوک به بعد از برگزاری مجمع موکول خواهد شد.

در گروه بانکی معامله‌‌گران در آخرین روز معاملاتی بانک سینا شاهد تداوم انتقال سهام از بنیاد مستضعفان به موسسه بنیاد علوی بودند، این موسسه روز چهارشنبه نیز ۹۹میلیون سهم بانک سینا را دریافت کرد تا این موسسه مالک ۱۰درصد سهام این بانک شود.

در گروه معدنی کارشناسان بازار روز گذشته در شرایطی با اطلاعیه شرکت معادن منگنز ایران در مورد توافق این شرکت و ذوب آهن در مورد کاهش ۲۰درصد قیمت مواد تحویلی به ذوب آهن مواجه شدند که براساس گزارش منتشره، سود شرکت در سال ۸۸ ۳۰درصد کاهش خواهد یافت. این اطلاعیه در شرایطی منتشره شده است که تکادو مالک و سهامدار عمده منگنز در طول چند روز اخیر ۸۰۰هزار سهم از معادن منگنز را عرضه کرده است که به نظر می‌‌‌رسد بی ارتباط با این اطلاعیه نبوده است. در همین حال اطلاعیه منگنز نگرانی‌هایی را در مورد نگین طبس دیگر شرکت وابسته به تکادو که آن شرکت نیز محصولات خود را به ذوب آهن می‌‌‌فروشد، ایجاد کرده است. در همین حال تن دادن یک شرکت معدنی به مساله کاهش قیمت فروش مواد تولیدی سبب خواهد شد که شرکت‌‌های چادرملو و گل گهر نیز با چالش‌هایی رو‌به‌رو باشند، به ویژه آنکه دو شرکت گل گهر و چادرملو در صورت‌های سه ماهه خود همچنان سود شرکت را بر اساس رقم‌های علی‌الحساب و با افزایش نرخ پیش‌بینی کرده‌اند

به گونه‌‌ای که این رقم‌ها اختلاف عمده‌‌ای را با رقم مندرج در صورت‌های مالی شرکت‌‌های فولادی دارد. به عنوان نمونه چادرملو در صورتهای مالی خود بهای فروش کنسانتره به فولاد مبارکه و خوزستان را به ترتیب ۳۶/۶۳و ۷۶/۵۶هزار تومان در هرتن دیده است، در حالی که در صورت های مالی این شرکت‌‌ها بهای خرید از چادرملو به ترتیب ۳/۴۰ و ۱۲/۳۶هزار تومان درج شده است که سرانجام این نرخ و همچنین اصلاحیه قانون معادن مهمترین ریسک گروه معدنی در شاخه سنگ آهنی به شمار می‌‌‌رود.

در گروه پتروشیمی‌،معامله‌‌گران امروز (شنبه)شاهد برگزاری مجمع فن آوران دومین شرکت متانول‌ساز بورس خواهند بود. در نماد‌‌های وابسته، فاز دوم مجتمع پتروشیمی‌‌‌زاگرس به عنوان دومین واحد بزرگترین تولید کننده متانول جهان در هفته آینده با حضور رییس جمهور در عسلویه افتتاح خواهد شد.

ظرفیت تولیدی واحد دوم متانول زاگرس برابر با ۵ هزار تن در روز و معادل یک میلیون و۶۵۰ هزار تن در سال است که با راه اندازی این واحد پتروشیمی، ظرفیت متانول تولیدی کشور به ۶میلیون و ۵۰ هزار تن در سال افزایش می‌‌‌یابد. با راه اندازی واحد دوم متانول در پتروشیمی ‌‌‌زاگرس، ایران ۱۲ درصد کل تولید متانول جهان را در اختیار می‌‌‌گیرد.

در گروه فلزی معامله‌‌گران روز چهارشنبه در شرایطی شاهد بازگشایی نماد ملی مس بودند که افت بهای فلز مس سبب شد بازگشایی این نماد با ۲۳۴ریال افت نسبت به بهای تعادلی بازگشایی شد.

در گروه خودرو، پارس خودرو در مجمع عمومی‌‌‌عادی سالانه خود به ازای هر سهم ۲۵۵ ریال سود نقدی تقسیم کرد.

در گروه تجهیزات، مجمع تراکتورسازی به تنفس برخورد کرد و به دلیل عدم حضور حسابرس، مجمع برگزار نشد.

در نماد مخابرات ایران، هیات وزیران بنا به پیشنهاد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، به شرکت مخابرات ایران اجازه داد به کارگران و کارکنان شرکت‌‌های سرمایه پذیر خود، سهام ترجیحی اختصاص دهد. براساس این مصوبه به شرکت مخابرات ایران که از جمله شرکت‌‌های مستثنی شده موضوع تبصره ۱ ماده ۴ آئین‌نامه نحوه واگذاری سهام ترجیحی می باشد، اجازه داد به کارگران و کارکنان شرکت‌‌های سرمایه پذیر خود، سهام ترجیحی اختصاص دهد.

در مجموع بازار در روز چهارشنبه بازاری متعادل بود که با توجه به رشد ۲۰واحدی شاخص کل نتوانست کارنامه کلی هفته بورس را تغییر دهد و شاخص در طول هفته با ۶۳واحد افت مواجه شد. در هفته گذشته ارزش معاملات با توجه به نهایی شدن برخی از معاملات عمده با جهش جدی مواجه شد. تعداد خریداران نیز در هفته گذشته ۵/۵۹درصد رشد کرد و تعداد دفعات معاملاتی نیز با ۹/۸۴درصد ترقی

همراه شد.