تایدواتر خاورمیانه 1200 ریال سود تقسیم کرد
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت تایدواتر خاورمیانه پرداخت 1200ریال سود به ازای هر سهم این شرکت را تصویب کرد. مجمع سالانه تایدواتر روز شنبه با حضور 78درصد سهامداران تشکیل جلسه داد.

این مجمع به ریاست دکتر محمود احمد‌پور، رییس هیات‌مدیره تایدواتر و نظارت آرگون و افشین نمایندگان نگین ساحل رویال و مهراقتصاد ایرانیان برگزار شد.
در این جلسه دکتر سعید صادقی با اشاره به اینکه بزرگ‌ترین کشتی کانتینری جهان به ظرفیت 14هزار TEU روز جمعه در کنار ترمینال شماره دو بندر شهید رجایی پهلوگیری کرد، گفت: عزم شرکت تایدواتر خاورمیانه به عنوان راهبر ترمینال‌های کانتینری بندر شهید رجایی تبدیل بندر عباس به یک مرکز عمده مبادلات کانتینری در منطقه است. وی با بیان اینکه کشتی MSC Beatrice متعلق به خطوط کشتیرانی سوئیس پس از انجام عملیات تخلیه و بارگیری در بندر دبی روانه بندر شهید رجایی شد، افزود: این کشتی از بنادر شمالی اروپا حرکت کرده و پس از تخلیه و بارگیری کانتینر در بندر شهید رجایی،‌ این بندر را به مقصد بنادر چین و سنگاپور ترک خواهد کرد.


وی با اشاره به فعالیت شرکت تایدواتر خاورمیانه در سال 87 گفت: افزایش هزینه‌های مالی ناشی از تامین نقدینگی از بیرون شرکت بوده است.
چراکه تایدواتر به دلیل تقسیم سود انباشته و اندوخته‌ها در سال قبل از سوی سهامداران سابق شرکت، امسال مجبور به استفاده از منابع بانکی شده است.
در این جلسه دکتر سعید صادقی، مدیرعامل شرکت تایدواتر خواستار تعدیل قرارداد با سازمان بنادر برای اجاره مستحدثات و املاک موجود در بنادر شد و تصریح کرد: استراتژی‌های جدید تایدواتر بر پایه مذاکرات جدی با سازمان بنادر و دریانوردی برای تغییر در قراردادهای جدید، کاهش هزینه‌ها و افزایش منابع درآمدی در حوزه بنادر و دریایی برای شرکت بنا شده است.
دکتر محمود احمد‌پور، رییس هیات‌مدیره شرکت تایدواتر خاورمیانه نیز از کاهش نقدینگی شرکت طی سال‌های اخیر توسط سازمان بنادر، به عنوان سهامداران عمده سابق تایدواتر انتقاد کرد و گفت: دیدگاه هیات‌مدیره جدید شرکت جلوگیری از خارج شدن نقدینگی از شرکت به منظور افزایش توان سرمایه‌گذاری و اعمال افزایش سرمایه است.
از سوی دیگر دکتر رضایی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری مهر اقتصاد ایرانیان به عنوان اصلی‌ترین سهامدار شرکت تایدواتر نیز در این جلسه از تصمیم جدی سهامداران عمده شرکت برای کسب مجوز افزایش سرمایه 150درصدی برای شرکت تایدواتر و برگزاری مجمع فوق‌العاده افزایش سرمایه حداکثر تا یک ماه آینده خبر داد. در این جلسه پیشنهاد هیات‌مدیره شرکت به مجمع تقسیم 200ریال سود معادل 14درصد از EPS 1429ریالی سال 87 شرکت بود که در نهایت و با تاکید سهامدار عمده تقسیم 1200ریال سود به تصویب رسید که بخشی از آن در صورت کسب مجوز سازمان بورس به عنوان افزایش سرمایه استفاده می‌شود.
در پایان مجمع سهامداران ضمن تصویب صورت‌های مالی سال مالی منتهی به ۳۰ اسفند ۸۷ پرداخت مبلغ ۱۲۰۰ریال سود به هر سهم را به اتفاق آرا تایید کردند.
براساس این گزارش، حسابرس شرکت تایدواتر با تصویب مجمع تغییر کرد و موسسه حسابرسی شاخص اندیشان به عنوان حسابرس جدید شرکت انتخاب شد. مجتبی الهامی نیز به عنوان بازرس جدید علی‌البدل شرکت منصوب گردید. همچنین روزنامه دنیای اقتصاد به عنوان تنها روزنامه رسمی شرکت انتخاب شد.
تاریخچه شرکت
شرکت تایدواتر خاورمیانه در بیست و چهارم اردیبهشت‌ماه 1347 با سرمایه ده‌میلیون ریال و با هدف فعالیت در زمینه‌های ارائه خدمات دریایی به سکوهای نفتی و کشتی‌های حمل نفت (تانکرها)، نصب و تعمیر لوله‌های زیردریایی، ساخت اسکله و حوضچه‌های تعمیراتی و حمل‌و‌نقل دریایی در تهران به ثبت رسید. با گذشت چهل‌سال، امروز این شرکت به یک مجموعه بسیار قدرتمند خدمات‌ بندری و دریایی در کشور تبدیل شده است که نه‌تنها برای فعالان دریایی کشور نامی آشنا است، بلکه در بازارهای بین‌المللی نیز از شهرت بسیار خوبی برخوردار است.
تایدواتر خاورمیانه طیف وسیعی از فعالیت‌ها شامل خدمات بندری، دریایی، لایروبی، ترانزیت، فناوری اطلاعات و ارتباطات و... را در عرصه حمل‌و‌نقل عرضه می‌کند، از همین رو حضور این شرکت در یک بندر اغلب به این معنا است که آن بندر به همه امکانات خدمات بندری دسترسی دارد و شرکت‌های کشتیرانی و صاحبان کالا می‌توانند به خدمات‌دهنده مطمئنی اتکا کنند. شرکت تایدواتر خاورمیانه یکی از ۱۰۰ شرکت برتر کشور بوده که سهام آن در بازار بورس کشور عرضه می‌شود. آخرین سرمایه ثبت شده این شرکت برابر ۲۱۶میلیارد ریال بوده و شرکت سرمایه‌گذاری مهر اقتصاد ایرانیان با بیش از ۵۹درصد سهام، بزرگ‌ترین سهامدار تایدواتر است.


خدمات بندری
عملیات کانتینری: شرکت تایدواتر خاورمیانه، بزرگ‌ترین و فعال‌ترین اپراتور ترمینال‌های کانتینری ایران است که با قریب به دو دهه عملیات بیش از 90درصد عملیات کالای کانتینری بندر کشور را بر عهده دارد. این شرکت اپراتور اصلی ترمینال کانتینری بندی شهید رجایی است که از سال 1991 میلادی، دروازه اصلی مبادله کالاهای کانتینری با ایران محسوب می‌شود. البته شرکت تایدواتر خاورمیانه در بنادر عسلویه و امیرآباد نیز فعالیت کانتینری دارد.
عملیات کالاهای عمومی و متفرقه: انجام عملیات کالاهای عمومی و متفرقه (General Cargo) دومین رده و عمده‌ترین فعالیت تایدواتر خاورمیانه در بنادر ایران را تشکیل می‌دهد. تایدواتر ۱/۲میلیون تن کالای عمومی و متفرقه را در سال ۱۳۸۷ عمدتا در بندرامام خمینی (ره)، بندرعباس و بندر امیرآباد تخلیه، بارگیری و در انبارهای خود نگهداری کرده است.
عملیات کالاهای فله: بخش عمده‌ای از فعالیت تایدواتر خاورمیانه در زمینه عملیات کالاهای فله (Bulk Cargo) در بندرامام خمینی (ره) (بندر اصلی تبادل کالای فله در کشور) انجام می‌شود. این شرکت سرمایه‌گذاری عظیمی را نیز از سال 2004 تاکنون در آن بندر آغاز کرده است. خدمات تایدواتر در رابطه با تخلیه، بارگیری، نگهداری یا کیسه‌گیری کالاهای فله (Bulk) در این زمینه منحصر به بندرامام خمینی (ره) نیست و نیمی از عملیات مشابه در بندرعباس و کل عملیات بندر امیرآباد و بخشی از عملیات بندر عسلویه را نیز در اختیار دارد.
اهداف و برنامه‌های کلی
تدوین و تصویب ماموریت‌ها، استراتژی‌ها، برنامه‌ها، سیاست‌ها و تشکیلات متناسب برای دسترسی به اهداف بلندمدت و کوتاه‌مدت شرکت به موازات آیین‌نامه‌‌های استخدامی، حقوقی، مزایا و سایر دستورالعمل‌های لازم.
حفظ و تثبیت موقعیت شرکت در بازار داخلی و حرکت در جهت توسعه آن در شاخه‌های اصلی فعالیت شرکت از طریق خرید تجهیزات، شناورها، احداث ابنیه و تاسیسات بندری مورد نیاز.
توسعه دامنه فعالیت شرکت در شاخه‌های مرتبط در داخل و خارج از کشور و تامین منابع و سرمایه‌های مورد نیاز با مشارکت سایرین.
برنامه‌ریزی برای دستیابی به اهداف و انضباط مالی در چارچوب بودجه مصوب.
توسعه فرهنگ ایمنی، اقدام در تامین تجهیزات، وسایل ایمنی، استانداردها و الزام پیمانکاران به بهره‌برداری از این وسایل و تجهیزات.
رویدادهای مهم
شرکت تایدواتر خاورمیانه با حضور مدیریت جدید فعالیت‌هایی را آغاز کرده که از جمله می‌توان به بهره‌برداری از فاز اول طرح توسعه بندر شهید رجایی و میزبانی بزرگترین کشتی کانتینری دنیا، پایانه کانتینری بندرعباس آریا (سرمایه‌گذاری مشترک)، راه‌اندازی نخستین شرکت سالویج، امضای تفاهمنامه سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری بلندمدت پایانه‌های کانتینری بندر شهید رجایی، خرید تجهیزات استراتژیک، انعقاد قرارداد ساخت بارج سوخت‌رسان، دستیابی به حجم عملکرد دو میلیون TEU در سال 2008میلادی که به ارتقای رتبه بین‌المللی بندر شهید رجایی در بین بنادر معتبر کانتینری جهان منجر شد، ایجاد شبکه توزیع کانتینرهای ترانشیپی در منطقه خلیج‌فارس با استفاده از کشتی‌های فیدر، طراحی و اصلاح ساختار سازمانی، برگزاری شکوهمند و افتخارآمیز هفدهمین همایش هماهنگی ارگان‌های دریایی کشور، مذاکره و تبادل نظر مقدماتی مطابق بند 6 تفاهمنامه بلندمدت با سازمان بنادر و دریانوردی با شرکای خارجی (HPH و HPC) برای مشارکت در مدیریت پورت اپراتوری بندر شهید رجایی، دریافت قرارداد منعقد شده پایانه ریلی از سازمان بنادر و دریانوردی (در قالب شرکت بارآفرین آرین با سرمایه‌گذاری مشترک) و تلاش برای راه‌اندازی پارک لجستیک و احیای قرارداد تاید کلانک و.... اشاره کرد.