مهر - مدیرعامل شرکت بورس و اوراق بهادار از تشکیل کمیته بازار در راستای افشای اطلاعات شرکت‌‌های بورسی خبر داد و اعلام کرد با همکاری سازمان بورس به منظور جذابیت بازار سرمایه موضوع راهبری شرکتی پیگیری می‌‌شود.

حسن قالیباف اصل یکی از ابزارهای شرکت بورس در جهت ایجاد جذابیت در بازار سرمایه را تلاش برای شفاف تر کردن وضعیت و اطلاعات شرکت‌‌ها عنوان و تصریح کرد: بر این اساس، شرکت بورس در پذیرش شرکت‌‌ها بیشترین حساسیت‌ها را دارد.

وی با تاکید بر اینکه در پذیرش شرکت‌‌ها نهایت دقت را انجام می‌‌دهیم، افزود: اطلاعات اخذ شده برای پذیرش بانک صادرات در بورس بیش از اطلاعات اخذ شده برای پذیرش بانک تجارت بود و همچنین اطلاعات ارائه شده توسط بانک تجارت از اطلاعات ارائه شده توسط بانک ملت نیز بیشتر بود.

مدیرعامل شرکت بورس و اوراق بهادار تاکید کرد: آنچه سرمایه‌‌گذاران در بورس به دنبال آن هستند، بحث شفافیت اطلاعات شرکت‌‌ها است.

وی از تشکیل کمیته بازار با برگزاری جلسات هفتگی در راستای افشای اطلاعات شرکت‌‌ها خبرداد و افزود: در این جلسات اطلاعات شرکت‌‌های دارای نوسان و اطلاعات ارائه شده توسط شرکت‌‌ها و غیره بررسی می‌‌شود که کدام یک از شرکت‌‌ها طبق دستور‌‌العمل افشا، اطلاعات خود را ارائه داده‌اند و کدام یک اطلاعات را ارائه نکرده‌اند.

قالیباف اصل ادامه داد: معاون ناشران و اعضای شرکت بورس و اوراق بهادار افشای اطلاعات را پیگیری می‌‌کند تا آنها را دریافت و به بازار منتقل کند.

وی همچنین یکی دیگر از اقدامات شرکت بورس با همکاری سازمان بورس برای ایجاد جذابیت در بازار سرمایه را پیگیری موضوع راهبری شرکتی عنوان و بیان کرد: البته این موضوع هنوز نهایی نشده است و در صورت نهایی و اجرا شدن، به بحث شفافیت بازار سرمایه کمک خواهد کرد.

به گفته مدیرعامل شرکت بورس و اوراق بهادار کار دیگری که توسط این شرکت صورت گرفته این است که پس از پذیرش، شرکت‌‌ها رها نمی‌‌شوند بلکه با ارسال نامه‌‌ای به مدیران این شرکت‌‌ها، بر اساس شرایط تعیین شده و اخذ تعهدات از آنها، نظام روابط سرمایه‌‌گذاران را به آنها اعلام و پیگیری می‌‌کنیم.وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود از ایجاد ۳۵ هزار کد جدید در زمان عرضه سهام بانک صادرات در بورس خبرداد و تاکید کرد که قیمت سهام را کشش بازار و عرضه و تقاضا تعیین می‌‌کند، کما اینکه سازمان خصوصی‌‌سازی نیز قمت سهام عرضه شده را کارشناسی می‌‌کند.

مشوق‌های جدید حمایتی از شرکت‌‌های بورسی

مدیر پیگیری امور تخلفات سازمان بورس و اوراق بهادار، با اشاره به ارائه مشوق‌های مناسب در بسته حمایتی بورس، ایجاد مشوق‌های حمایتی را مهمترین عامل ترغیب شرکت‌‌ها برای ورود به بورس دانست و گفت: این موضوع انگیزه‌ مدیران را برای رعایت مقررات حاکم بر شرکت‌‌ها افزایش می‌دهد.پرویز شیری‌زاده با بیان این مطلب ادامه داد: مهمترین امتیازی که درحال حاضر برای حضور شرکت‌‌ها در بورس وجود دارد، معافیت مالیاتی ۵/۲‌‌درصدی است که به تنهایی نمی‌تواند انگیزه‌ قوی برای ادامه حضور شرکت‌‌ها در بورس باشد. اگرچه بعضا بانک‌ها در اعطای اعتبار و تسهیلات به شرکت‌‌های بورسی رغبت بیشتری دارند، ولی این موضوع نمی‌تواند بهانه کافی برای تداوم حضور در بورس باشد.

وی افزود: قانون بازار اوراق بهادار برای شرکت‌‌های بورسی الزاماتی را درخصوص افشای اطلاعات مقرر کرده است و برای مدیران آن شرکت‌‌ها مسوولیت کیفری پیش‌بینی شده و بدیهی است که کفه‌ مسوولیت‌ها از کفه امتیازات سنگین‌تر است و باید با مشوق‌های حمایتی ترازوی حق و تکلیف را به تعادل رساند.

شیری‌زاده با بیان این موضوع که مهمترین الزام قانونی درخصوص شرکت‌‌های بورسی، بحث اطلاع‌رسانی است اظهار داشت: سازمان بورس در اجرای وظایف قانونی و نظارتی خود از سال ۸۴ تا کنون مقررات متعددی را درخصوص وظایف ناشران بورسی به تصویب رسانده و برای مدیران شرکت‌‌های بورسی یکسری کارگاه‌های آموزشی نیز برگزار کرده است.

وی مهمترین مقررات برای شرکت‌‌ها را دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌‌های ثبت شده نزد سازمان، دستورالعمل انضباطی ناشران پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، دستورالعمل ثبت و عرضه عمومی‌‌اوراق بهادار و ضوابط نظارت سازمان بورس بر فرآیند تاسیس و افزایش سرمایه شرکت‌‌های سهامی‌‌عام اعلام کرد.