18 فروند کشتی امسال به ناوگان ملی افزوده می‌شود

گروه بورس- ترکیب سهام قابل واگذاری شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اعلام شد. مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با تشریح آخرین وضعیت اقتصادی کشتیرانی از تحویل ۱۸ فروند کشتی در سال‌جاری به ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران خبر داد و گفت: ۳ فروند از این تعداد در اردیبهشت‌ماه تحویل ناوگان می‌شود.

محمدحسین داجمر در جمع خبرنگاران با تشریح عملکرد ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در سال ۸۶ گفت: ‌در‌حال‌حاضر مجموع ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ۱۱۴ فروند شامل فله‌بر، کانتینربر، حمل کالای عمومی چندمنظوره و کشتی رو- به ظرفیت ۳میلیون و ۹۰۰‌هزارتن است، ضمن اینکه ۱۷ فروند شناور خدماتی و بار و یدک کش که در مجموع با جمع شناورهایی که در گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران وجود دارد، ظرفیت بالغ‌بر ۴‌میلیون تن می‌رسد.

عرضه سهام در بورس

مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران افزود: شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در سال ۷۹ از حالت دولتی بودن خارج شد و طبق قانون مجلس شورای اسلامی در مورد بدهی دولت به‌سازمان‌های تامین اجتماعی و بازنشستگی، ۵۱‌درصد از سهام شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به دو‌سازمان مذکور واگذار شد و در سال اخیر نیز مصوبه هیات‌عالی واگذاری به استناد ابلاغیه مقام معظم رهبری در خصوص اصل ۴۴ قانون اساسی بر این مبنا بود که شرکت‌های صدر اصل ۴۴ در حد ۲۰‌درصد در اختیار دولت باقی بماند.

وی تصریح کرد: بر این اساس بقیه سهام واگذار خواهد شد که از آن رقم ۲۹‌درصد باید واگذار شود که ۲۴‌درصد آن در قالب سهام عدالت و ۵۵/۲‌درصد آن برای تعیین قیمت در بورس عرضه خواهد شد، همچنین ۴۵/۲‌درصد آن به کارکنان شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران واگذار خواهد شد.

داجمر خاطرنشان کرد: برنامه شرکت برای پیگیری در اجرای این مصوبه هیات‌عالی واگذاری ادامه یافت و مدارک و اسناد تماما به‌سازمان خصوصی‌سازی ارسال شده است و امید می‌رود که‌ سازمان بورس در آینده‌ای نزدیک نسبت به عرضه سهام آن اقدام کند.

رتبه کشتیرانی در دنیا

وی در بخشی دیگر از گزارش خود، رتبه ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را در دنیا اعلام و تصریح کرد: ایران دارای بزرگ‌ترین ناوگان در خاورمیانه بوده و رتبه هفدهم را در دنیا و دوازدهم را در آسیا دارد.

داجمر افزود: در سال ۸۶ مجموع تجارت دریایی دنیا بالغ‌بر ۷‌میلیارد و ۸۵۲‌میلیون تن بوده که نسبت به سال قبل از آن ۱/۳‌درصد رشد داشته است. این حجم از محمولات با بیش از ۵۰‌هزار و ۲۱۸ شناور به ظرفیت یک‌میلیارد Dwt در سطح دنیا جابه‌جا شده است.

وی گفت: ایران با دارابودن ۱۸۴ فروند کشتی بالغ‌بر GT۱۰۰۰ به ظرفیت ۲‌میلیون و ۹۹۹هزار تن در رتبه بیستم جهان جا دارد. ظرفیت کشتی‌های کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به طور مستقل و نه با احتساب شرکت‌های تابعه ۱۱۴ فروند کشتی اقیانوس پیما، ۱۷ فروند شناور خدماتی بوده و متوسط سن ناوگان ۲/۱۵ سال است.

قرارداد ساخت کشتی

داجمر افزود: ‌در‌حال‌حاضر قرارداد ساخت ۵۵ فروند کشتی از انواع فله بر، کانتینربر، جنرال کارگو، کشتی‌های ویژه حمل محصولات شیمیایی، سوخت‌رسانی و شناورهای فیدر به مجموع ظرفیت بیش از ۶/۲‌میلیون تن Dwt در سطح گروه نهایی شده؛ ضمن اینکه ساخت ۴۰ فروند دیگر به ظرفیت ۸/۱‌میلیون تن Dwt برای شرکت کشتیرانی در دست مذاکره است که تا سال ۲۰۱۲ تحویل داده می‌شود. وی گفت: در سال ۸۷ شرکت با جهش قابل‌ملاحظه‌ای در نوسازی و توسعه ناوگان مواجه خواهد بود و در صورت تحویل‌گیری به موقع این اتفاق رخ خواهد داد. ۱۸ فروند کشتی از سفارشات خارج و داخل تحویل گرفته می‌شود که امید می‌رود یک فروند آن کشتی ایران- اراک باشد که در ایزوایکو در حال ساخت است.

این مقام مسوول در وزارت بازرگانی خاطرنشان کرد: در اردیبهشت ماه ۳ فروند کشتی و در سپتامبر نیز ۴ فروند دیگر تحویل ناوگان خواهد شد که دو فروند آن کانتینربر و ۲ فروند فله بر خواهد بود. علاوه بر‌این، تعداد کشتی‌هایی نیز وجود دارد که کشتیرانی والفجر با آوردن ۴ فروند کشتی کانتینربر دست دوم به ظرفیت ۱۱۰۰ تی.ای.یو و ۱ فروند کشتی مسافربری تندرو ۳۵۰ نفره به افزودن ظرفیت ناوگان کمک می‌کند. داجمر با اشاره به تشکیل شرکت مشترک کشتیرانی میان کشتیرانی والفجر و یک شرکت کویتی گفت: این شرکت نیز دو فروند کشتی کانتینربر دارد. با تحویل کشتی‌های مذکور امید می‌رود که ظرفیت ناوگان کشتیرانی در پایان سال‌جاری از ۸۴ فروند به ۱۰۲ فروند برسد تا ظرفیت نیز به تبع آن از ۴/۳‌میلیون تن به ۶/۴‌میلیون تن ارتقا یابد.