فارس- مدیرعامل مجتمع صنعتی اسفراین از ساخت شافت اصلی سنگ‌شکن چادرملو توسط این شرکت خبر داد. محمدحسین شاه‌حسینی در پاسخ به این پرسش که آیا ساخت شافت اصلی سنگ شکن سنگ آهن چادرملو توسط مجتمع صنعتی اسفراین صحت دارد، گفت : شافت اصلی سنگ‌شکن معدن چادرملو به وزن آهنگری ۴۰ تن برای اولین بار در مجتمع صنعتی اسفراین ریخته گری و آهنگری شد و هم اکنون ساخت دومین شافت در دست اجرا است.

وی افزود: با تولید و تحویل این شافت، ایران از ورود قطعات آهنگری سنگین تا وزن ۴۰ تن بی‌نیاز شد؛ در حالی که پیش از این شرکت چادرملو برای تامین شافت اصلی سنگ‌شکن خود با طرف خارجی مذاکره کرده بود که کوتاه ترین زمان تحویل شافت از سوی طرف خارجی یک سال عنوان شده بود.

شاه‌حسینی تکمیل پروژه‌ها و کارگاه‌های موجود شامل نصب دستگاه‌هایی نظیر تابگیری، پوسته کنی، تجهیزات آزمایشگاهی و کنترل کیفی، ایجاد واحد ‌ریخته‌گری پیوسته به منظور تولید شمش‌هایی با قطر تا ۵۶۰‌میلیمتر جهت تامین نیاز مجتمع و کارخانه لوله‌سازی، ایجاد واحد ذوب مجدد قطره‌ای برای ذوب مجدد و تصفیه نهایی شمش‌هایی با قطر ۴۵۰ تا ۱۱۰۰میلیمتر، ایجاد کارگاه عملیات حرارتی سبک و سنگین شامل انواع کوره به منظور انجام عملیات حرارتی آنیل، نرمال، تنش‌گیری و تجهیزات لازم جهت کوئنچ و تمپر و سختی سطحی، ایجاد کارگاه ماشین کاری سبک و سنگین شامل انواع ماشین تراش، سنگ‌زنی، سوراخ کاری، کاروسل، برشکاری و فرزکاری را از جمله برنامه‌های مجتمع صنعتی اسفراین جهت توسعه بیان کرد.

وی افزود: مراحل اجرایی برخی از این پروژه‌ها آغاز شده و در سال‌جاری به بهره‌برداری می‌رسد و پروژه ایجاد کارگاه‌های فوق‌الذکر با اعتباری معادل ۹۴‌میلیون یورو آغاز و در سال ۸۹ به بهره‌برداری خواهند رسید.

مدیرعامل مجتمع صنعتی اسفراین در پاسخ به این سوال که آیا سازمان گسترش (ایدرو) برنامه‌ای برای عرضه سهام این مجتمع در بورس دارد، گفت: براساس سیاست‌هایی کلی اصل، ۴۴ سهام این مجتمع در آینده در بورس عرضه می‌شود و ما خود را برای خصوصی شدن آماده می‌کنیم.

بر اساس این گزارش، مجتمع صنعتی اسفراین به عنوان بزرگ‌ترین تولید‌کننده قطعات و مقاطع فولادی آهنگری شده در ایران به ویژه فولادهای آلیاژی، یکی از واحدهای صنعتی پیش رو در منطقه شمال شرق کشور است که ضمن ایفای نقش اساسی در خودکفایی کشور در حوزه صنایع سنگین فلزی و ایجاد قطب صنعتی در استان خراسان شمالی و تغذیه صنایع جانبی بالادستی و پایین‌دستی، اشتغالزایی قابل توجهی در منطقه محروم اسفراین داشته و هم اکنون بیش از ۷۰۰ نفر در این مجتمع به‌طور مستقیم و ۱۳۰۰ نفر به‌طور غیرمستقیم مشغول به کار هستند.

این طرح در سال ۱۳۶۹ با اعتباری بالغ بر ۵۱میلیارد ریال (۳۰۰‌میلیون دلار ارزی و ۳۰‌میلیارد ریالی) به تصویب مجلس رسید و در سال ۱۳۷۰ عملیات اجرایی مرکز آموزش (مرکز فولاد کنونی) در داخل محدوده اسفراین و ساختمان‌های صنعتی طرح در محل سایت کارخانه واقع در کیلومتر ۱۲ جاده اسفراین - بجنورد آغاز شد.

با توجه به اهداف طرح ایجاد کارخانه ‌ریخته‌گری و آهنگری قطعات سنگین، در طرح اولیه بخش‌های تولیدی و جنبی متنوعی نظیر ذوب و قطعه ریزی (فولادی، چدنی و آلیاژهای غیرآهنی)، ذوب و شمش ریزی، آهنگری، (قالب باز و قالب بسته)، ماشین کاری، عملیات حرارتی و تکمیل محصول، برای طرح در نظر گرفته شده بود؛ اما در بازنگری‌های بعدی با توجه به نظر سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، کل طرح به پروژه‌های کارگاه ماشین‌های آهنگری، مرکز فولاد، پرس سنگین و ذوب و ‌ریخته‌گری، ماشین کاری و عملیات حرارتی

تقلیل یافت.