صف‌آرایی فروشندگان در برابر خریداران!

گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار روز گذشته شاهد معاملات پرحجمی بود که در آن خریداران و فروشندگان سهام در نمادهای مورد اقبال در مقابل یکدیگر قرار گرفتند. در بازار دیروز به دلیل قطعی شدن معامله نخستین بلوک ۵درصدی فولادمبارکه و انجام رسمی نقل و انتقال آن (که ارزشی نزدیک به ۳۱۰میلیارد تومان داشت) همچنین انجام معامله عمده قند هگمتان که در آن توسعه صنایع بهشهر مالکیت این واحد را به ارزش ۲/۱۹میلیارد تومان به یک فعال خصوصی صنعت قند و شکر واگذار کرد، ارزش معاملات از رشد قابل‌ملاحظه‌ای برخوردار شد، اما با حذف این معاملات، دادوستد خرد بازار نیز قابل توجه بود. به ویژه آنکه برخی از صف‌های خرید در بازار دیروز با چالش عرضه‌کنندگان مواجه شده و معاملات پرحجمی را پشت‌سر گذاشتند. امری که در نهایت به رشد ۳/۳۳واحدی شاخص منجر شد.

معامله‌گران دیروز همچنان در انتظار روشن شدن مساله کناره‌گیری وزیر اموراقتصادی و دارایی و ترمیم کابینه بودند. سخنان عصر روز شنبه دانش‌جعفری که برداشت اولیه از آن احتمال کناره‌گیری دانش‌جعفری را (به رغم تکذیب دکتر الهام) تقویت می‌کرد، سبب شد تا معامله‌گران به ویژه در تحولات گروه‌های سهام وابسته به ویژه سهام بانکی و لیزینگی احتیاط دوچندانی را در پیش گیرند.

در کنار ابهامات کنونی و همچنین نامشخص بودن مساله سود بانکی مصوبات اخیر دولت به ویژه مصوبه مربوط به تخصیص ۹۰درصد منابع قرض‌الحسنه بانک‌ها به پرداخت وام‌های قرض‌الحسنه چندان به نفع بانک‌ها نخواهد بود. با اجرایی شدن این مصوبه ضمن افزایش بهای تمام شده پول در نظام بانکی، از سطح تبلیغات بازار پول و به تبع آن جذب منابع کاسته شده و هزینه‌ها افزایش می‌یابد. از سویی حرکت دولت در جهت کاهش نرخ تورم از طریق تثبیت دستوری بهای کالاها و خدمات در سال‌جاری فشار مضاعفی را بر واحدهای تولیدی و خدماتی وارد خواهد ساخت، واحدهایی که به دلیل افزایش بهای نهاده‌های تولید با فشار کمبود نقدینگی و از سویی با تشدید واردات گسترده با حضور رقبای قدرتمند خارجی در بازار مواجه هستند.

در این میان سخنان مدیرعامل ایمیدرو، «هراتی نیک» مبنی بر اینکه این نهاد مصمم است از افزایش نرخ فولاد در سال ۸۷ جلوگیری کند، از اهمیت برخوردار است. با توجه به واگذاری بخش عمده سهام شرکت‌های فولادی امکان تکرار سناریو شرکت‌های سیمانی که اینک برای سومین سال پیاپی با عدم افزایش نرخ فروش مواجه شده‌اند، کارشناسان بازار را با نگرانی مواجه می‌سازد. در بازار دیروز در گروه صدرنشین بازار، یعنی سهام معدنی-فلزی، بازار در کنار تشکیل صف‌های خرید با عرضه‌های برنامه‌ریزی شده نیز

مواجه بود. نحوه عرضه سهام در نمادهای شاخص این گروه از جمله معادن و فلزات، امید، گل‌گهر و فولاد موجب شد، به‌رغم عرضه های قابل توجه صف‌های خرید این نمادها در اکثر موارد پابرجا باقی بماند. در‌حال‌حاضر گمانه‌زنی‌هایی در مورد نیاز مالی برخی از عرضه‌‌کنندگان جهت پرداخت به سازمان خصوصی‌سازی نیز از سوی معامله‌گران جهت توجیه روند کنونی عرضه‌های بازار وجود دارد. اما معامله‌گران شرایط کنونی به دلیل ضعف نقدینگی از توان مقاومت چندانی در برابر عرضه‌های این‌چنینی برخوردار نیستند. امری که در صورت ادامه، ضعف بازار را به همراه خواهد داشت.

افزون‌بر این، نزدیکی تعدادی از شرکت‌های با رشد قیمتی مثبت (۷۵شرکت) به شرکت‌های با افت قیمت (۷۲شرکت) نشانه‌هایی از این ضعف احتمالی آینده را به نمایش گذاشت. در گروه فلزی دیروز آمار تولید اولیه فولاد مبارکه در سال ۸۶ به میزان ۶۵/۴میلیون تن ورق از سوی معادن فروش و بازاریابی این شرکت در اختیار بازار قرار گرفت. با این میزان تولید و آمار دیگر تولیدات مبارکه از رکورد ۵میلیون تن به دور ماند. مدیرعامل مبارکه نیز همچنین از یک هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شرکت در سال ۸۷ در طرح توسعه زیر سقف شرکت خبر داده است.

در این گروه چادرملو نیز در سال ۸۶ آمار اولیه تولید نهایی خود را به میزان ۳۷/۵میلیون تن کنسانتره و ۶۴۷هزار تن در سایت اینترنتی شرکت گزارش کرده است. در گروه پتروشیمی با اعلام مصوبه هیات‌دولت مبنی‌بر واگذاری سهام دولتی به عنوان رد دیون، تکلیف ۱۵درصد سهام باقی‌مانده فن‌آوران نیز مشخص شد. این سهام در اختیار تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی قرار خواهد گرفت. مصوبه دولت علاوه بر فن‌آوران عرضه قریب‌الوقوع شماری از شرکت‌های پتروشیمی از جمله مارون و تندگویان و شرکت‌های پالایش نفت اصفهان، گاز بید بلند و حفاری شمال و بیمه‌ها و بانک ملت را نیز در برمی‌گیرد. از سویی در این مصوبه نام برخی از شرکت‌های مشکل‌دار از جمله گچ تهران (که سال‌ها از انحلال آن می‌گذرد) و مخمل ابریشم کاشان را در بر می‌گیرد که به نظر می‌رسد بیش از موضوع رد دیون، خلاص شدن دولت از مالیکت این واحدها دلیل گنجانده شدن نام آنها در لیست این شرکت‌ها بوده است. در کنار این مصوبه روند فعالیت دولت در سال جاری در واگذاری سهام به جای پرداخت‌های نقدی که در چند روز قبل مساله جوایز صادراتی را در بر گرفته بود، دیروز به مساله پاداش پایان خدمت کارکنان دولتی نیز تعمیم یافته است. هر چند که این امر احتمالا با استقبال کارکنان دولتی مواجه نخواهد شد؛ چرا که اکثر کارکنان دولت تجربه موفقی از واگذاری سهام به خود را ندارند.

در گروه خودرویی صدرنشینان این گروه دیروز در برابر عرضه‌های دولتی توان مقاومت نداشتند و اکثر آنها از حرکت متوقف شدند. در این گروه سخنان مسوولان سایپا در مورد تولید خودرو ملی و ادامه همکاری با ایران خودرو موجب نگرانی کارشناسان از تکرار تجربه ناموفق ایران خودرو و انتقال فشار واحد صنعتی ایران خودرو به سایپا شده است.