سنا- دبیر کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق‌بهادار گفت: با راه‌اندازی اوراق آتی (Future) در بورس کالای ایران، نگرانی‌های تولیدکنندگان به حداقل می‌رسد. حجت‌الاسلام «سید عباس موسویان» با بیان اینکه به زودی فیوچر فعالیت خود را در بورس کالای ایران آغاز خواهد کرد، افزود: در حال حاضر تولیدکنندگان کشور نگران مواد اولیه، مقدار کمیت تولید و قیمت محصولات خود هستند که این امر ریسک آنان را در بازار افزایش داده است.

وی اظهار داشت: اما اوراق آتی می‌تواند نگرانی‌های تولیدکنندگان را کاهش داده و باعث دلگرمی آنان شود.

حجت‌الاسلام موسویان گفت: به طور حتم با راه‌اندازی فیوچر، شفافیت در بورس کالای ایران افزایش و تبانی‌ها و انحصارات احتمالی در این بورس کاهش خواهد یافت.

وی در مورد زمان راه‌اندازی اوراق مشارکت رهنی (MBS) افزود: آیین‌نامه اجرایی این اوراق هم اکنون در حال تدوین است که امیدواریم MBS نیز در آینده نزدیک فعالیت خود را آغاز کند.

دبیر کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق‌بهادار به حجم نقدینگی زیاد در کشور اشاره و پیش‌بینی کرد که با راه‌اندازی MBS، حجم فراوانی از این نقدینگی‌ها به سمت بخش‌های واقعی و فعال اقتصاد هدایت شوند.

وی ادامه داد: با انتشار این اوراق، بانک مسکن می‌تواند مطالبات آینده خود را نقد و با حمایت دولت، ساخت‌وساز را در کشور افزایش دهد.

حجت‌الاسلام موسویان گفت: در چنین شرایطی، پول‌های سرگردان در کشور جمع‌آوری و به سمت ساخت‌وساز سوق می‌یابند . از سوی دیگر، فشار تقاضا کاهش و عرضه مسکن افزایش خواهد یافت.

دبیرکمیته فقهی سازمان بورس و اوراق‌بهادار اظهار داشت: در صورت تحقق این امر، شاهد ثبات نسبی در بخش مسکن خواهیم بود.

وی صکوک اجاره را ابزاری برای تامین مالی شرکت‌ها اعلام کرد و گفت: در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های دولتی و خصوصی با کمبود منابع مالی مواجه هستند، به طوری که بانک‌ها قادر به تامین این حجم از منابع نیستند.

حجت‌الاسلام موسویان افزود: صکوک اجاره ابزار مناسبی برای شرکت‌ها است تا بتوانند منابع مالی خود را به سهولت تامین کنند.

وی خاطر نشان کرد: صکوک اجاره به عنوان یک ابزار مالی جدید در شورای عالی بورس به تصویب رسیده است و باید بحث مالیاتی آن حل شود تا این ابزار مالی بتواند در کشور راه‌اندازی گردد.

حجت‌الاسلام موسویان با بیان اینکه کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق‌بهادار با استناد به بند (۱۳) ماده (۷) قانون بازار اوراق‌بهادار و مصوبه هشتم آذرماه سال ۸۵ هیات وزیران تشکیل شد، افزود: ماموریت این کمیته بررسی ابزارها، بازارها و نهادهای مالی مختلف از نظر مسائل شرعی است.

وی ارزیابی ابزارهای مالی جدید پیشنهادی برای استفاده در بورس‌ها و بازارهای خارج از بورس، بررسی شبهات فقهی در مورد ابزارهای مالی و ارائه راه‌حل‌های مناسب و طراحی ابزارهای مالی اسلامی برای بازار سرمایه و پیشنهاد آن به هیات مدیره سازمان بورس را از مهم‌ترین وظایف کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق‌بهادار اعلام کرد.

دبیرکمیته فقهی تخصصی سازمان بورس و اوراق‌بهادار همکاری با کمیته‌ها و شوراهای مشابه در سایر سازمان‌های داخلی و خارجی، همکاری در توسعه و گسترش برنامه‌های آموزشی و برگزاری نشست‌های علمی در زمینه مالی اسلامی و بررسی ابعاد فقهی مسائل بازار سرمایه را از دیگر وظایف این کمیته ذکر کرد.