«شستا» در «فولاد» صاحب کرسی شد

زمینه تغییر ترکیب هیات‌مدیره فولاد و مدیرعامل آن شکل گرفت

گروه بورس- علیرضا باغانی: اهمیت بلوک ۵درصدی فولاد مبارکه برای سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی، موجب شد تا این شرکت در ادامه رقابت روز یکشنبه، موفق به خریداری ۵درصد از سهام «فولاد» شود. این بلوک، همان میزان سهامی است که طی عرضه دوم سازمان خصوصی‌سازی بدون خریدار باقی ماند، اما سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی پس از توفیق در خرید بلوک سوم، بر سر خرید این بلوک باقی مانده با دو شخصیت حقوقی شامل کنسرسیومی متشکل از سرمایه‌گذاری‌های توسعه ملی، تدبیر، بهمن و گروه صنایع بهشهر و همچنین صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد به رقابت پرداخت. نتیجه این رقابت افزایش ارزش بلوک یا قیمت فروش آن از ۳۰۸میلیارد تومان به ۳۱۶میلیارد تومان در روز یکشنبه بود.

شرکت‌کنندگان در معامله فولاد دیروز رقابت خود را با قیمت پایه ۴هزار و ۳ریال آغاز کردند که درنهایت با افزایش یک‌میلیارد تومانی ارزش بلوک، دیگر رقبا کنار کشیدند و سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی موفق به خریداری بلوک چهارم فولاد به قیمت ۴هزار و ۱۸ریال، به ارزش ۳۱۷میلیارد تومان شد.

«شستا» پیش از این ۵درصد فولاد مبارکه را به صورت بلوکی خریداری کرده بود و دولت نیز مدت‌ها قبل ۴درصد از «فولاد» را بابت رد دیون، به مجموعه تامین اجتماعی واگذار کرده بود.

پس از انجام این معامله، «شستا» با دارا بودن ۱۴درصد از سهام فولاد مبارکه، صاحب یک کرسی از هیات‌مدیره بزرگ‌ترین شرکت فولادسازی کشور خواهد شد.

سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران اکنون تنها ۲۰درصد از سهام فولاد مبارکه را در اختیار دارد و وکالت عرضه تدریجی و خرد ۸درصد از سهام «فولاد» را نیز به «سازمان خصوصی‌سازی» ارائه داده است. افزون بر این «کارگزاری سهام عدالت» نیز در حال حاضر ۳۰درصد از سهام «فولاد» را تحت تملک خود دارد.

«صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد» نیز به همراه «مهر اقتصاد ایرانیان» هریک ۵درصد از سهام فولاد مبارکه را در اختیار دارند. در ظاهر پیش از این «صندوق بازنشستگی کشوری» ۴درصد و «آستان قدس رضوی» بیش از یک درصد از سهام فولاد مبارکه را بابت رد دیون از دولت دریافت کرده بودند که این اشخاص حقوقی در صورت ائتلاف می‌توانند یک عضو دیگر از هیات‌مدیره مبارکه را از آن خود کنند که با این وصف ایمیدرو، دو کسری از هیات‌مدیره فولاد مبارکه را از دست خواهد داد.

اتفاق دیگری که احتمال دارد پس از قطعی شدن معامله دیروز فولاد مبارکه در آینده رخ دهد، وقوع تغییرات مدیریتی در ترکیب رییس هیات‌مدیره و مدیرعامل این شرکت است. محمد رجایی هم‌اکنون با کسب سه‌چهارم آرای مجمع که تاکنون از آن ایمیدرو بود، همزمان با پست مدیرعاملی، ریاست هیات‌مدیره این شرکت را نیز برعهده داشت، حال آنکه با تغییرات در ترکیب سهامداران «فولاد» احتمال تغییر در این زمینه وجود دارد.

کمتر از ۱۰درصد از سهام فولادمبارکه در‌حال‌حاضر در بازار به صورت شناور وجود دارد که با عرضه ۸ درصد سهام این شرکت از سوی سازمان خصوصی‌سازی به صورت خرد، سهم شناور آزاد فولاد مبارکه در بازار افزایش خواهد یافت. فولاد مبارکه اصفهان از جمله شرکت‌های مورد توجه بازار است که پس از واگذاری در قالب اصل ۴۴ قانون اساسی، همواره روزهای معاملاتی پرحجمی را در بورس تهران تجربه کرده است. این شرکت تولید فولاد در سال جاری را ۸/۴میلیون تن پیش‌بینی کرده است که احتمالا تا پایان سال به تولید بیش از ۵/۵میلیون تنی دست خواهد یافت.

توانایی تولید انواع ورق در سایزهای مختلف، فولاد مبارکه را از دیگر تولیدکنندگان این محصول متمایز کرده است، اما وضعیت تامین مواد اولیه از جمله سنگ‌آهن و گندله آن از مهم‌ترین دغدغه‌های این فولادساز بزرگ است، چیزی که باعث شد فولادمبارکه به خرید گسترده سهام دوقلوهای سنگ‌آهنی در بازار روی آورد.

این شرکت تاکنون بیش از ۳۷میلیون سهم سنگ‌آهن چادرملو را به صورت خرد از بازار خریداری کرده است. از سویی «فولاد» بخش قابل توجهی از سهام گل‌گهر را نیز از بازار جمع‌آوری کرده است.