گروه بورس- پس از آنکه دو شرکت هندی پیش از این برای خرید سهام مدیریتی فولاد مبارکه اصفهان ابراز تمایل کرده بودند، یک میلیاردر روسی نیز چنین پیشنهادی را مطرح کرد.

سرمایه‌گذاران خارجی در حالی خواهان به دست آوردن سهام مدیریتی «فولاد» هستند که براساس مصوبات دولت خارجی‌ها نمی‌توانند سهام مدیریتی شرکت‌های ایرانی را خریداری کنند. این بار روسی‌ها

معاون سازمان خصوصی سازی در این باره به «فارس» گفت: تاکنون یکی دو سرمایه‌گذار خارجی از جمله میلیاردر روسی برای خرید سهام برخی شرکت‌ها به ایران آمدند و مذاکراتی انجام شده است.

مهدی عقدایی در رابطه با واگذاری ۴ بلوک ۵درصدی فولادمبارکه و بلوک ۴۰درصدی ایرالکو اظهار داشت: در دو هفته گذشته یکی دو سرمایه‌گذار خارجی از جمله یک میلیاردر روسی (راشنیکف) به ایران آمدند و بعد از بازدید از کارخانه‌های ذوب آهن و فولاد مبارکه و ایرالکو و چند کارخانه دیگر اطلاعات مربوط را دریافت و مذاکراتی را انجام داد.

وی ادامه داد: این سرمایه‌گذار روسی بیشتر خواهان خرید اکثریتی و مدیریتی شرکت‌های ایرانی خصوصا ذوب‌آهن بود، اما براساس مصوبات موجود دولت، چنین امکانی وجود ندارد.

یک سرمایه‌گذار خارجی دیگر

عقدایی خاطرنشان کرد: علاوه بر این سرمایه‌گذار، یک سرمایه‌گذار خارجی دیگر نیز برای خرید سهام برخی شرکت‌های قابل واگذاری ابراز علاقه کرده است.

معاون سازمان خصوصی‌سازی در پاسخ به این پرسش که برنامه عرضه تدریجی و ۵/۸درصدی سهام فولاد مبارکه به کجا انجامید؟گفت: این عرضه با در نظر گرفتن شرایط و کشش بازار انجام خواهد شد و در صورتی که شرایط مناسب نباشد عرضه‌ای در کار نخواهد بود.

رازی هم به بورس می‌آید

از سویی دیگر اسماعیل غلامی، معاون امور آماده‌سازی سهام و شرکت‌های دولتی سازمان خصوصی‌سازی در گفت‌وگو با ایسنا از برگزاری مزایده پتروشیمی امیرکبیر و رازی در اول اسفندماه خبر داد و گفت: ۱۰۰درصد سهام پتروشیمی رازی و ۴۹درصد پتروشیمی امیرکبیر در اول اسفندماه به صورت مزایده واگذار می‌شوند.

وی از تمایل سرمایه‌گذاران خارجی برای خریداری پتروشیمی رازی خبر داد و افزود: خریداران خارجی از کشور ترکیه به دنبال خریداری این سهم هستند که به احتمال زیاد در روز عرضه وارد می‌شوند.

امیرکبیر خریدار خارجی دارد

وی در گفت‌وگو با «ایسنا» اظهار کرد: برای سهام امیرکبیر نیز سرمایه‌گذاران داخلی حضور داشته و اطلاعات مورد نیاز را دریافت کردند.

غلامی به وضعیت عرضه سایر شرکت‌های پتروشیمی و پالایشگاه اشاره کرد و ادامه داد: شرکت‌های پتروشیمی اغلب با مشکلاتی مانند قیمت خوراک و آزادسازی محصولات مواجه هستند ضمن اینکه باید اطلاعات خود را به بورس ارائه کنند ولی در حال حاضر پالایشگاه اصفهان و تبریز از آمادگی بیشتری برای عرضه برخوردار است.

عرصه پتروشیمی اصفهان

غلامی با بیان اینکه پالایشگاه غدیر منتظر قیمت‌گذاری هیات عالی واگذاری است به واگذاری این شرکت از طریق مزایده تا پایان سال اشاره کرد و افزود: بنابراین تا پایان سال پتروشیمی اصفهان از طریق بورس و پتروشیمی رازی و امیرکبیر و نیز پالایشگاه غدیر از طریق مزایده واگذار می‌شود.

دفاع از قیمت عرضه «شفن»

معاون سازمان خصوصی‌سازی به عرضه پتروشیمی فن‌آ‌وران اشاره کرد و یادآور شد: پتروشیمی فن‌آوران با قیمت و زمان مناسب عرضه شد، به همین دلیل سهامداران از عرضه این سهم راضی بودند.

وی نگرانی برخی افراد در مورد وضعیت خوراک این شرکت را منطقی ندانست و اظهار کرد: تنها ۲۰درصد از خوراک شرکت گاز بوده و قیمت و قیمت خوراک و مواد آن با جهان ارتباط دارد. ضمن اینکه شرکت فن‌آوران تصمیم دارد از سال آینده تعمیر و نگهداری مجتمع که منجر به تعطیلی یک ماهه آن می‌شود را در فصل زمستان انجام دهد بنابراین مشکل قطعی گاز این مجمع از این طریق برطرف می‌شود، بنابراین تهدیدی برای سهامداران وجود ندارد.

«فولاد» به تدریج عرضه می‌شود

غلامی به عرضه بلوک فولاد مبارکه و آلومینیوم در ۲۴ بهمن‌ماه اشاره کرد و افزود: بیشتر خریداران عرضه‌های بلوکی فولاد مبارکه و آلومینیوم داخلی هستند، زیرا سرمایه‌گذاران خارجی مدیریت سهم را مدنظر دارند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: عرضه‌های تدریجی فولاد مبارکه به دلیل توقف نماد به تاخیر افتادند، بعد از بازگشایی نماد و وجود صف خرید عرضه می‌شود. معاون سازمان خصوصی‌سازی به جلسه اخیر هیات عالی واگذاری اشاره کرده و ادامه داد: در این جلسه ۲۵درصد شرکت توسعه صنعتی به قیمت روز سه‌شنبه و ۱/۷درصد شرکت مگاموتور طبق آیین‌نامه به سهام عدالت تعلق گرفت.

حجم واگذاری‌های بهمن‌ماه

رییس سازمان خصوصی‌‌سازی نیز در این رابطه گفت: تا پایان ماه جاری ۲هزار و ۳۰۰میلیارد تومان از سهام شرکت‌ها از طریق بورس و مزایده آگهی شد.

غلامرضا حیدری کرد زنگنه در گفت‌وگو با فارس با اشاره به عرضه موفق سهام پتروشیمی فن‌آوران اظهار داشت: براساس برنامه‌های از پیش تعیین شده تا پایان ماه جاری به میزان ۲هزار و ۳۰۰میلیارد تومان از سهام شرکت‌های دولتی به دو طریق بورس و مزایده آگهی شد. وی ادامه داد: از این مبلغ حدود هزار و ۲۳۱میلیارد تومان مربوط به عرضه ۴ بلوک ۵درصدی فولاد مبارکه و ۹۶میلیارد تومان مربوط به بلوک ۴۰درصدی ایرالکو است که از طریق بورس انجام خواهد شد. وی ادامه داد: دو شرکت پتروشیمی رازی و امیرکبیر به همراه ۶ شرکت دیگر از طریق مزایده واگذار خواهد شد.

مخابرات در مرحله بررسی پروانه

رییس سازمان خصوصی‌‌سازی در رابطه با آخرین وضعیت پذیرش و عرضه سهام شرکت مخابرات گفت: در هفته جاری مشکل پروانه بهره‌برداری این شرکت طی جلسه‌ای با مقامات مسوول بررسی خواهد شد. کرد زنگنه در خصوص موضوع واگذاری سهام بانک‌ها در بورس خاطرنشان کرد: تا اسفند ماه سهام یک بانک در بورس واگذار خواهد شد. وی ادامه داد: در رابطه با بانک‌ها منتظر گزارش‌های حسابرسی هستیم.

عرضه کشتیرانی در دقیقه ۹۰

کرد زنگنه در خاتمه گفت: در آخرین ماه سال نیز ۳/۲درصد از سهام کشتیرانی در تابلوی فرعی بورس عرضه می‌شود.

سرمایه‌گذاران خارجی ۲۷میلیارد دلار در بورس استانبول سود بردند

ایرنا- سود سرمایه‌گذاران خارجی در بورس استانبول در سال گذشته میلادی از مجموع ۹سال اخیر فراتر رفت و به ۷/۲۶میلیارد دلار رسید.

بورس اوراق‌بهادار استانبول، به عنوان قلب بازارهای مالی ترکیه در سال ۲۰۰۷میلادی به طور میانگین با ۴۲در صد سودآوری، بیشترین بازدهی را در بین ابزارهای سرمایه‌گذاری در این کشور داشت.

تحقیقات اتحادیه موسسات واسطه بازار سرمایه ترکیه نشان می‌دهد علاقه سرمایه‌گذاران خارجی به بازار سرمایه این کشور رو به افزایش است.

بر اساس این گزارش که در رسانه‌های ترکیه نیز بازتاب وسیعی داشت، در سال ۲۰۰۴میلادی ۵۵درصد از آن بخش از سهام شرکت‌هایی که در بورس استانبول معامله می‌شود، در دست سرمایه‌گذاران خارجی بود که این رقم در سال گذشته میلادی به ۷۲درصد بالغ شد.

این گزارش تحقیقی حاکی است در همین دوره سهم سرمایه‌گذاران خارجی در حجم معاملات بورس استانبول از ۱۳درصدبه ۲۴درصدرسید.

این گزارش می‌افزاید سرمایه‌گذاران خارجی فقط در سال گذشته میلادی بیش از ۴/۸میلیارد دلار در بورس استانبول سرمایه‌گذاری کردند که به این ترتیب میزان سرمایه‌گذاری آنها در بورس استانبول به ۷/۹۶میلیارد دلار رسید.

در سال گذشته میلادی به رغم بحران وام‌های (رهنی) مسکن در آمریکا و افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی و تنش‌های سیاسی شدید ناشی از انتخاب رییس‌جمهوری در ترکیه، بورس اوراق‌بهادار استانبول مرکز جاذبه جدی برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی شد و به این ترتیب بورس استانبول در ردیف پنجم بورس‌های سودآور جهان قرار گرفت.

در سال گذشته بورس چین با بیش از ۸/۹۳درصد سودآوری، بورس اندونزی با ۵/۴۹ درصد، بورس پاکستان با ۱/۴۷درصد، هندوستان با ۹/۴۴درصد در ردیف‌های اول، دوم، سوم و چهارم سودآورترین بورس‌های جهان قرار گرفتند.

بورس استانبول سال گذشته میلادی را با رقم شاخص ۳۹هزار شروع کرد و با رقم ۵۵هزار و ۵۳۸واحد به پایان رساند.

ولی بورس استانبول در سال جاری میلادی بیشترین ضرردهی را در بین بورس‌های جهان دارد.

بورس استانبول از اول سال‌جاری میلادی تاکنون با بیش از ۱۸درصد افت، در صدر جدول بورس‌های متضرر جهان قرار گرفت.