شروین شهریاری

*پرسش از آقای محراب خانی: چرا در بین سهام بانکی، پارسیان از کمترین رشد قیمت برخوردار بوده است؟ در خصوص وضعیت پارسیان در مقایسه با سایر سهام گروه، مطلب مشروحی در ستون پرسش و پاسخ در روز سوم دی‌ماه به چاپ رسیده است که می‌توانید به آن مراجعه کنید. اما به عنوان یک نکته کلی یادآوری می‌کنیم که ذخیره اختصاصی تسهیلات که قبلا در مورد آن بحث شد و مطابق بخشنامه بانک مرکزی از امسال تمامی بانک‌ها ملزم به اخذ آن در حساب‌ها هستند، تاثیرات بااهمیتی بر صورت سود وزیان بانک‌ها در سال‌جاری خواهد داشت که ابعاد دقیق آثار آن تنها در گزارش‌های حسابرسی شده به ویژه در پایان سال جاری مشخص خواهد شد. آثار کاهنده ‌این مساله در مورد بانک‌هایی که حجم مطالبات سررسید گذشته، معوق و مشکوک‌الوصول قابل توجهی دارند، شدیدتر خواهد بود. گفتنی است مورد اخیر در مورد صنعت بانکداری به صورت کلی مطرح شده ومنظور به طور خاص بانک پارسیان نبوده است.

*پرسش از خواننده‌ای بدون ذکر نام: تأثیر رشد سهام بانک اقتصاد نوین بر سرمایه‌گذاری ساختمان چگونه خواهد بود؟

بر اساس آخرین گزارش هیات مدیره ، سرمایه‌گذاری ساختمان در مجموع (به صورت تلفیقی) حدود ۳۳درصد مالکیت بانک اقتصاد نوین را در اختیار دارد. همان‌طور که می‌دانید بانک اقتصاد نوین در هفته آینده جلسه هیات مدیره‌ای را برگزار خواهد کرد که طی آن در مورد اجرای افزایش سرمایه ۲۵درصدی از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران تصمیم گیری خواهد کرد. با توجه به در اختیار داشتن مجوز قبلی، با فرض اجرای ‌این افزایش سرمایه، تعداد سهام «ونوین» به ۵/۲میلیارد برگ سهم خواهد رسید که از‌این میزان حدود ۸۲۵میلیون برگه (در صورت عدم فروش حق تقدم‌ها) در اختیار گروه «وساخت» خواهد بود. حال قیمت بازگشایی تعادلی نوین بعد از افزایش سرمایه را ۲۳۰تومان در نظر می گیریم که با توجه به افق رشد سودآوری و تعدیل احتمالی سود می‌تواند فرضیه‌ای معقول باشد. با‌این فرض، ساختمان‌ایران به ازای هر سهم خود حدود ۱۷۴تومان «ونوین» در اختیار خواهد داشت که در این حالت هر ۱۰۰ریال نوسان قیمتی در نوین حدود ۷۵‌ریال بر NAV «وساخت» مؤثر خواهد بود.

با توجه به ارزش سایر دارایی‌های ساختمانی، می‌توان نتیجه گرفت که قیمت کنونی هر سهم «وساخت» همچون اغلب شرکت‌های ساختمانی از ارزش دارایی‌های آن به مراتب کمتر است. البته باید دقت کرد که محاسبات فوق در راستای ارزیابی NAV شرکت نبوده و برای محاسبه NAV باید تمامی دارایی‌ها و بدهی‌ها مد نظر قرار گیرد.

*نامه از آقای فرهاد ترابی: با احترام، ضمن تشکر و عرض خسته نباشید از ستون پرسش و پاسخ در روزنامه وزین دنیای اقتصاد.

در شهریور ماه امسال طی تبلیغات رسانه‌ای سهام شرکت هلدینگ معادن و صنایع معدنی خاورمیانه را خریداری کردم. در مهر ماه‌این شرکت مجمعی بر پا نمود و نتایج آن در روزنامه دنیای اقتصاد چاپ و قرار بر‌این شد که روند کار به اطلاع عموم سهامداران برسد و همچنین آدرس محل شرکت و شماره روابط عمومی آن در اختیار سهامداران قرار بگیرد تا از پیشرفت امور شرکت آگاهی یابند، ولی متاسفانه تا کنون هیچ گونه اطلاع رسانی انجام نگرفته است. خواهشمندم در‌این راستا راهنمایی بفرمایید.

پاسخ: بدین وسیله با درخواست از روابط عمومی‌این شرکت، آمادگی خود را جهت اطلاع رسانی به سهامداران اعلام می‌کنیم.