جزئیات فعالیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان تشریح شد

سنا- معاونت نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار، چارچوب پیشنهادی صندوق‌های سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان را تدوین کرد. رضا کیانی،‌رییس اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به شرایط ویژه زمین و ساختمان در کشور و عزم ملی برای تقویت بخش مسکن اظهار داشت: بدون شک با راه‌اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان، بازار سرمایه خواهد توانست نقش بسزایی در تامین منابع مالی و در نتیجه تسریع امر ساخت‌و‌ساز ایفا کند.

وی در مورد چگونگی فعالیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان در طرح پیشنهادی گفت: براساس چارچوب پیشنهادی، پروژه ساختمانی موضوع صندوق باید تمامی مجوزهای لازم را از نهادهای مرتبط دارا بوده و طرح توجیهی آن به تایید مدیر صندوق رسیده باشد.

وی ادامه داد: برای اطمینان بیشتر سرمایه‌گذاران، باید بخشی از مراحل پروژه‌ها قبل از عرضه عمومی واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق، پیش‌رفته باشد تا اطمینان نسبت به پروژه ساختمانی افزایش یابد.

وی سازنده، مدیر، متعهد پذیره‌نویسی، بازارگردان و حسابرس را از مهم‌ترین ارکان صندوق سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان برشمرد و گفت: سازنده یک شرکت معتبر ساختمانی خواهد بود که وظیفه ساخت و ساز را مستقیما یا با واگذاری به پیمانکاران برعهده خواهد داشت.

کیانی با بیان اینکه مدیر صندوق سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان باید از تخصص در زمینه‌های مالی و ساختمانی بهره‌مند باشد، افزود: مدیر وظیفه طراحی اوراق بهادار صندوق و نظارت بر سازنده را برعهده داشته و حافظ منافع سرمایه‌گذاران خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: مدیر در طول عمر صندوق، گزارش ساخت و پیشرفت پروژه را به صورت ادواری منتشر خواهد کرد تا بر اساس این گزارش‌ها، واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق در بازار ثانویه قیمت‌گذاری شوند.

رییس اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار درباره ساز و کار تامین منابع مالی برای صندوق سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان اظهار داشت: سازنده، اوراق بهاداری را برای پروژه تعریف و به صندوق ارائه خواهد کرد تا در قبال آن، وجوه مورد نیاز خود را تامین کند.

وی ادامه داد: مدیر صندوق هم واحدهای سرمایه‌گذاری طراحی و منتشر خواهد کرد تا منابع مالی لازم را از طریق سرمایه‌گذاران تامین و در اختیار «سازنده» قرار گیرد.

کیانی اظهار داشت: بر این اساس دارایی صندوق سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان، اوراق بهاداری است که بر پایه پروژه منتشر و در اختیار صندوق قرار خواهد گرفت.

کیانی با بیان اینکه مراحل مختلف ساخت پروژه به فازهای مشخصی تقسیم خواهد شد، گفت: در هر فاز، منابع مالی لازم از طریق عرضه عمومی گواهی‌های سرمایه‌گذاری به قیمت ارزش خالص دارایی‌ها، تامین و به حساب صندوق واریز خواهد شد تا مبالغ به تدریج و با نظارت مدیر و حسابرس و پس از دریافت رسید هزینه از سازنده در اختیار وی قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: عرضه‌ها در صندوق‌های سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان به قیمت اسمی ( مانند سهام شرکت‌های بورسی ) نخواهد بود؛ بلکه به صورت ارزش خالص دارایی‌های صندوق ( NAV ) انجام خواهد شد.

رییس اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار شیوه محاسبه NAV در این صندوق‌ها را بسیار با اهمیت خواند و افزود: سازوکار ارزش یابی پروژه در هر فاز توسط مدیر و با نظارت حسابرس، مطابق دستورالعملی که در اساسنامه صندوق‌های یادشده مشخص خواهد بود، صورت خواهد پذیرفت.

وی اظهار داشت: در چارچوب پیشنهادی فعالیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان، بازار ثانویه ای برای داد و ستد واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق در نظر گرفته شده که در صورت پذیرش این اوراق در بورس، این بازار می‌تواند بورس اوراق بهادار باشد.

رییس اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس افزود: متعهد پذیره‌نویسی صندوق در صورتی که تمامی واحدهای سرمایه‌گذاری در عرضه‌های عمومی به فروش نرود، مابقی واحدها را خریداری خواهد کرد تا پروژه با کمبود نقدینگی مواجه نشود.

وی با بیان اینکه متعهد پذیره نویسی صندوق سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان می تواند یک شرکت تامین سرمایه باشد، اظهار داشت: با توجه به جذابیت بخش مسکن در کشور پیش‌بینی می‌شود که صندوق دچار کمبود نقدینگی نشده و متعهدان پذیره نویسی آن با مشکلی روبه‌رو نشوند.

کیانی، بازارگردان را رکن دیگر صندوق‌های مورد بحث در چارچوب پیشنهادی دانست که نقدشوندگی واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق را در بازار ثانویه تامین خواهند کرد.

کیانی با اشاره به اینکه دوره فروشی برای واحدهای ساختمانی پروژه صندوق سرمایه‌گذاری مذکور پیش بینی شده است، گفت: سرمایه‌گذاران در پایان دوره، بنا به میل خود و در چارچوب اساسنامه صندوق می‌توانند واحدهای سرمایه‌گذاری خود را باطل کرده و مالک واحدهای ساخته شده شوند یا با اتمام دوره فروش در قبال واحدهای سرمایه‌گذاری خود وجه نقد دریافت کنند.

رییس اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: در این صندوق دارندگان واحدهای سرمایه‌گذاری نسبت به دیگران در خرید واحدهای ساختمانی پروژه اولویت خواهند داشت.

کیانی با تاکید بر این که در این صندوق تلاش شده است که مشکلات سرمایه‌گذاران خرد در فرآیند پیش خرید واحدهای مسکونی کاهش یابد، افزود: بخش قابل توجهی از کارمزد ارکان صندوق، منوط به اتمام پروژه است به طوری که تاخیر در مراحل ساخت پروژه از کارمزد ارکان اجرایی صندوق خواهد کاست.

این مقام مسوول اظهار داشت: در صورتی که سازنده به تعهدات خود عمل نکند، مدیر می تواند سازنده را در هر مرحله از ساخت‌و‌ساز تغییر دهد تا پروژه در زمان مقرر به اتمام برسد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه،کیانی در پایان افزود: معاونت نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار آمادگی آن را دارد که درخواست‌های پروژه‌های ساختمانی برای دریافت مجوز صندوق سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان را دریافت و مورد بررسی قرار دهد.