گروه بورس - مجمع عمومی عادی سالانه شرکت نوسازی و ساختمان تهران روز گذشته با حضور ۸۳ درصد سهامداران برگزار شد. به گزارش خبرنگار ما، حسین رحمتی به نمایندگی از سرمایه‌گذاری ساختمان ایران ریاست‌مجمع را بر عهده داشت.

همچنین آقایان بقایی و غروی ناظران مجمع بودند. در این مجمع مهندس نیکخواه، مدیرعامل «ثنوسا» به بیان اقدامات انجام‌شده و فعالیت‌های پیش روی شرکت پرداخت. وی با اشاره به پروژه‌های شرکت که در برخی از آنها با تغییر کاربری مواجه شده‌اند، گفت: ارزش افزوده این پروژه‌ها به‌خصوص پروژه ظفر و فردوس با تغییر کاربری صورت‌گرفته بسیار بیشتر از رقم پیش‌بینی شده خواهد بود. این در حالی است که هزینه‌های این تغییر کاربری را نیز باید در نظر گرفت.

وی از پروژه نوساکیش به عنوان دیگر پروژه در دست اجرای شرکت نام برد که با توجه به موقعیت آن در جزیره کیش دارای امکانات زیادی در جهت خدمات مختلف خواهد بود. در ادامه مجمع سهامداران سوالات متعددی را درخصوص درآمدهای حاصل از فروش و به‌خصوص برآوردی که «ثنوسا» از بهای تمام‌شده پروژه‌های خود به بازار ارائه کرده است، مطرح کردند.

یکی از سهامداران با بیان اینکه در یک سال گذشته قیمت مسکن و زمین ۲ تا ۳برابر شده است، گفت: چرا با وجود این افزایش قیمت که نه تنها در تهران بلکه در بسیاری از شهرهایی که «ثنوسا» دارای پروژه می‌باشد، صورت گرفته است، این افزایش قیمت دارایی‌ها در صورت‌های مالی شرکت در حدود ۴۰درصد افزایش داشته است.

رییس‌مجمع و نیز مدیرعامل شرکت از جمله دلایل این مساله را افزایش در بهای تمام‌شده پروژه‌ها به واسطه افزایش مصالح ساختمانی عنوان کردند.

این مساله نیز با اعتراض سهامداران مواجه بود. چراکه آنها معتقد بودند افزایش قیمت مصالح ساختمانی حداقل ۳ تا ۴ماه بعد از افزایش قیمت مسکن رخ داده و نیز به اندازه ۷۰ تا ۸۰درصد بوده است که در صورت‌های مالی شرکت به رقم ۱۶۰درصد رسیده است.

آقای بقایی، مدیر مالی شرکت در این مورد تاکید کرد: بیشتر فروش شرکت در سال مالی مورد گزارش مربوط به دو پروژه نگین پردیس و مهرپردیس بوده است، این دو پروژه بهای تمام شده بسیار بالایی داشته است، به این دلیل در صورت‌های مالی شرکت بهای تمام شده با افزایش ۷۶درصدی، به این رقم رسیده است. همچنین ارزش ذاتی سهم «ثنوسا» از دیگر مسائلی بود که سهامداران خواستار آن از ریاست مجمع بودند. یکی از سهامداران با انتقاد از قیمت فعلی سهم افزود: قیمت سهم در یک فاصله زمانی کوتاه از ۲۵۰ به ۲۰۰تومان رسید. این در حالی است که سرمایه‌گذاری ساختمان، به عنوان سهامدار عمده اقدام به جمع‌آوری این سهم در قیمت ۲۰۰تومان کرد. وی معتقد بود که عدم حمایت «وساخت» از این سهم به دلیل خرید این سهم در قیمت پایین‌تر صورت گرفته است. اما آقای رحمتی، رییس مجمع با اشاره به اینکه میزان سهام خریداری شده در این مقطع بسیار کم بوده و در مقایسه با تعداد سهام «وساخت» به حساب نمی‌آید، تاکید کرد: ما با توجه به سیاست‌های هلدینگی و تصمیم‌گیری‌های کلان در مورد حمایت از سهام مختلف عمل می‌کنیم و این خرید در این قیمت بسیار اندک بود.

رحمتی در خصوص ارزش ذاتی سهام نیز خاطرنشان کرد: تعیین ارزش ذاتی سهام «ثنوسا» با توجه به برآوردهای مختلف باید تعیین شود که با توجه به پروژه‌های مختلف می‌توان آن را در صورت‌های مالی سال ۸۷ مشخص کرد.

همچنین رحمتی در پاسخ به سوال یکی از سهامداران که آیا «ثنوسا» در افزایش سرمایه بانک اقتصاد نوین شرکت خواهد کرد یا آن را خواهد فروخت، گفت: تصمیم‌گیری در خصوص این مساله را با نزدیک شدن به اجرای افزایش سرمایه اتخاذ خواهیم کرد و در صورت عدم شرکت «ثنوسا» در افزایش سرمایه، این سهام در خانواده سرمایه‌گذاری ساختمان جابه‌جا خواهد شد.

همچنین در خصوص تقسیم سود سال مالی منتهی به شهریور ۸۶، پیشنهاد مجمع ۳۲ تومان برای هر سهم بود که ۲۰ریال آن به حساب اندوخته واریز شد و مجمع برای هر سهم مبلغ ۳۰۰ریال سود تقسیم کرد.در خصوص انتخاب اعضای هیات‌‌مدیره دوباره اعضای حقوقی قبلی کاندیدا شدند که باید نمایندگان خود را در هیات‌مدیره شرکت معرفی کنند.