شروین شهریاری
از آقای هومن خلیل زاده از طریق پست الکترونیک: تحلیلی از شرکت فارسیت دورود با توجه به گزارش ۶ ماهه و نسبت P/E پایین ارائه دهید؟

فارسیت دورود از جمله تولید کنندگان محصولات آزبستی در کشور است که در سال‌های اخیر به لطف ثبات نرخ مواد اولیه (عمدتا سیمان) و رشد نسبی قیمت محصولات، سودآوری مناسبی را تجربه کرده است. برای تحلیل این شرکت از منظر بررسی نسبت‌های مالی اقدام می‌کنیم که چند نکته در این خصوص در زیر براساس آخرین گزارش حسابرسی شده (شش ماهه) مورد اشاره قرار می‌گیرد:
۱ - نسبت جاری: همان طور که از ارقام جدول پیداست این نسبت در مورد «سفارود» بالا بوده و در دوره اخیر نیز افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است که در نگاه اول می‌تواند نکته مثبتی تلقی شود و وضعیت نقدینگی مناسب و فزونی دارایی نسبت به بدهی را نشان دهد.

۲ - نسبت سریع: این نسبت توانایی انجام تعهدات جاری با استفاده از دارایی‌های نقد شونده را می‌سنجد. در مورد فارسیت دورود نسبت آنی بازهم رقمی جالب توجه است و از متوسط صنعت و متوسط شرکت‌های تولیدی در بورس تهران (که رقمی کمتر از یک است ) بسیار برتر است. این وضعیت مطمئنا برای تامین کنندگان اعتبار نیز جذاب خواهد بود که البته این شرکت با توجه به نسبت‌های فوق‌العاده نقدینگی فعلا نیازمند رو آوردن به استقراض نیست.
3 - سرمایه در گردش: همان طور که از ارقام جدول پیدا است، سرمایه در گردش شرکت نیز به طور کلی بالا بوده و رشد قابل ملاحظه‌ای در دوره اخیر داشته است به طوری که بالغ بر 9/8میلیارد تومان شده که از سرمایه ثبت شده شرکت بیشتر است که این مساله در نوع خود کم نظیر است.
۴ - نسبت گردش کل دارایی‌ها: این نسبت نحوه استفاده از دارایی‌های شرکت در راستای فروش محصولات را نشان می‌دهد که براساس آخرین ترازنامه حسابرسی شده در مورد «سفارود» ۴۱درصد به دست می‌آید که نسبتا ضعیف بوده و نشان می‌دهد که رشد فروش متناسب با رشد دارایی‌ها نمی‌باشد که علت آن نیز عمدتا سرمایه‌گذاری بیش از حد در دارایی‌های جاری است.
5 - بازده کل دارایی‌ها: این نسبت نحوه استفاده از کل دارایی‌ها در راستای ایجاد بازده (سود خالص) را نشان می‌دهد که با فرض دست یابی به سود خالص مورد پیش بینی در سال جاری، نسبت به سال مالی قبل (منتهی به 30مهر 85) بهبود نشان می‌دهد که به‌رغم رشد حجم دارایی‌ها، عمدتا به دلیل ثبات بهای تمام شده و رشد درآمد فروش این نتیجه به دست آمده است.
۶- موجودی مواد و کالا: در سرفصل دارایی‌های جاری بزرگ‌ترین سهم مربوط به موجودی مواد و کالا است که با افزایش ۵/۱میلیارد تومانی نسبت به آغاز سال، اخیرا به ۸/۶میلیارد تومان رسیده است. از این میزان حدود ۶/۲میلیارد تومان کالای ساخته شده در انبار شرکت وجود دارد که معادل تولید حدود ۳ماه «سفارود» است. با توجه به سرفصل پیش دریافت‌ها که تولیدی معادل حدود ۲ماه آینده را پوشش می‌دهد، مشاهده می‌کنیم که شرکت دارای انباشت تولید است.



در مجموع از تحلیل نسبت‌های مالی «سفارود» می‌توان به نتایج جالبی دست یافت: از یک سو قدرت نسبت‌های نقدینگی شرکت جلب توجه می‌کند و از سوی دیگر با مطالعه دقیق‌تر در می‌یابیم که تمرکز بیش از حد در دارایی‌های جاری و رقم بالای موجودی و رشد غیر عادی نسبت‌های نقدینگی می‌تواند نشان دهنده اهمیت موضوع فروش و افزایش هزینه‌های نگهداری کالای ساخته شده باشد. در مجموع با توجه به نکات مورد اشاره به‌رغم پوشش 56درصدی سود خالص در 6ماه نخست، با پیش بینی کاهش تناژ فروش، به نظر می‌رسد «سفارود» در سال جاری سود 540 ریالی مورد پیش‌بینی را بدون تغییرات خاصی محقق کند.
با ذکر دو نکته کوتاه بررسی «سفارود» را به پایان می‌بریم:
1 -‌ آزاد سازی یا افزایش نرخ سیمان که شایعاتی در مورد آن وجود دارد، تاثیر مستقیم بر افزایش بهای تمام شده و کاهش حاشیه سود شرکت دارد. این مساله، کاهنده انتظارات آتی و زمینه‌ساز عدم رشد P/E است.
۲ - فارسیت دورود با سهام شناور آزادی حدود ۶۰ درصد از نقد‌شونده‌ترین و پرگردش‌ترین سهام در بورس تهران است.

pic۲


Shahriary_sh@yahoo.com