گروه بورس- هدیه لطفی: به منظور آشنایی علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در بورس، این ستون به صورت روزانه مفاهیم اولیه و ابتدایی بازار سهام، که در قالب پرسش مطرح هستند را به صورت اختصار تشریح می‌کند. این مطلب برگرفته از سایت www.rdis.ir و نوشته‌های «دکتر ابوالفضل شهرآبادی» است. بازار سرمایه چیست؟

با بروز و شناخت ناتوانی بازار‌پول در ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا با هدف جلوگیری یا کنترل تورم، بازار سرمایه به عنوان گزینه‌ای موثر در جهت تعادل‌آفرینی مورد توجه قرار گرفت. در ابتدا سیاست‌گذاران مالی و اعتباری بازارهای سرمایه را ایجاد کردند و بازاری به نام بورس یا بازار سهام به عنوان پدیده تاثیرگذار، جای خود را در رفتار اقتصادی باز کرد و مردمی که تا آن زمان مازاد نقدینگی خود را در سپرده‌های بانکی نگهداری می‌کردند، کم‌کم نحوه سرمایه‌گذاری در بورس و خرید سهام شرکت‌های بورسی را یاد گرفتند و بدین ترتیب بازار سرمایه در جامعه انسانی هر روز شناخته‌تر شد و این بازار به عنوان حاملی توانست پول مردم را به سمت بخش تولید و خدمات هدایت کند. در بورس اوراق بهادار که نمود بارزی از بازار سرمایه است، سهام و سرمایه شرکت‌ها مورد معامله قرار می‌گیرد. این امر باعث می‌شود که مازاد نقدینگی افراد به جای سرازیر شدن به بازار کالا، به شرکت‌ها رفته و باعث تامین مالی آنها شده و در نهایت تولید را افزایش دهد. بازار سرمایه شامل دو بازار اولیه و بازار ثانویه است. در بازار اولیه، اوراق بهادار شرکت برای اولین بار منتشر یا پذیره‌نویسی می‌شود و در معرض مبادله قرار می‌گیرد.

در این بازار، شرکت یا ناشر اوراق بهادار برای تامین سرمایه مورد نیاز خود به طور مستقیم با مردم ارتباط برقرار می‌‌کند. بازار ثانویه مکانی است که سهام منتشر شده و یا در حال انتشار مورد خرید و فروش قرار می‌گیرد و شامل خریداران و فروشندگان سهام و اوراق قرضه است.