پاداش ملی برای قهرمانان واقعی صنعت سرب و روی کشور

مدیرعامل گروه شرکت‌های توسعه معادن روی ایران: ما باید به سمتی برویم که تولید ثروت محور اقتصاد باشد نه توزیع آن مهندس علی قنبری، مدیرعامل گروه شرکت‌های توسعه معادن روی ایران در حاشیه سومین جشنواره قهرمانان صنعت که باحضور دکتر جهرمی، وزیر کار و مهندس هاشمی رییس کمیسیون صنایع مجلس برگزار شد با اشاره به توانمندی بخش‌خصوصی به خبرنگار ما گفت: با توجه به سخنان ریاست‌جمهوری مبنی بر اینکه اقتصاد باید توسط مردم و با محوریت عدالت اداره شود، گروه شرکت‌های توسعه معادن روی ایران همه سعی و تلاش خود را در جهت رسیدن به این آرمان و تحقق فرمان رهبری در اجرای اصل۴۴ قانون اساسی به کار گرفته است.

وی افزود: تا یک دهه گذشته تمام نیاز کشور به سرب و روی از طریق واردات تامین می‌شد، اما با مشارکت ۲۴۰میلیارد ریالی ۱۳۹هزار نفر، این روند تغییر کرده و اکنون این گروه توانسته است به تولیدی معادل سه برابر نیاز داخل دست یابد.

قنبری با اشاره به توانایی‌های بخش معدن گفت: از حدود ۵۳میلیارد تن ذخایر معدنی کشور، ۱/۲میلیارد تن مربوط به ذخایر سرب و روی است که از این میزان تنها سه درصد آن برداشت شده است و در صورت حمایت از این بخش می‌توانیم شاهد جهش‌های عظیمی در اقتصاد کشور باشیم.

وی افزود: گروه شرکت‌های توسعه معادن روی ایران به این باور رسیده است که برای عبور از مسیر توسعه افزایش دانایی، بالا بردن سطح تکنولوژی، فهم زبان جهانی و خروج از حوزه درون‌گرایی به عنوان محور ضروری است. در این راستا توجه به منابع انسانی کارآمد، تاکید بر منابع ملی و توسعه پایدار، تحقیق و پژوهش، بهره‌برداری از سرمایه‌های کوچک مردمی و هدایت آن در جهت اهداف کلان ملی، توسعه اشتغال و افزایش تولید از اهداف گروه است و مجموعه توسعه معادن روی ایران این افتخار را دارد که با استفاده از محورهای اشاره شده به حضوری موفقیت‌آمیز در عرصه‌های داخلی و بین‌المللی دست یابد و با توزیع سود حاصل از فعالیت‌های تولیدی خود،‌ در کانون اقتصادی بیش از ۱۳۹هزار سهامدار مستقیم و یک‌میلیون سهامدار غیر مستقیم قرار گیرد. قنبری ادامه داد: اینک پس از یک دهه فعالیت ثمربخش، گروه می‌تواند بر این باور اصرار ورزد که به دانش گران‌بهای سازماندهی سرمایه‌های کوچک و هدایت آن برای تولید و اهداف ملی دست یافته است. قنبری سپس گفت: این گروه هم اکنون با تولید بیش از ۸۰درصد شمش روی و ۱۰۰درصد شمش سرب، کشور به عنوان بزرگترین گروه تولید سرب و روی در خاورمیانه مطرح است.

همچنین در راستای تحقق برنامه‌های دولت جناب آقای دکتر احمدی‌نژاد مبنی بر مشارکت مردم در پروژه‌های کلان اقتصادی، این شرکت می‌تواند به عنوان مدل در این هدف‌گیری مطرح و برای سایر بخش‌های اقتصادی نیز الگوی مناسبی باشد. این بخش بدون کوچکترین بهره‌مندی از منابع دولتی در مقایسه با صنایعی مانند فولاد، مس، آلومینیوم توانست با تولید مطابق استانداردهای جهانی در بازارهای بین‌المللی حضور شکوهمند و فعالی داشته باشد و افزایش هزار درصدی سود سهامداران بهترین نمونه تولید و توزیع ثروت در سفره‌های قریب یک‌میلیون سهامدار است.

مدیرعامل گروه شرکت‌های توسعه معادن روی ایران ادامه داد: واقعیت اینجا است که گروه شرکت‌های توسعه معادن روی ایران طی سال‌های اخیر در نقش خویش به عنوان یک تولیدکننده صرف ماده معدنی، تجدیدنظر کرده و با بررسی شرایط و واقعیت‌های پیرامون اقتصاد ایران و جهان، برنامه‌های راهبردی را در مقاطع کوتاه‌مدت، میان مدت و بلندمدت برای حیات و بقای این بنگاه صنعتی باز تعریف کرده است که طی آن مجموعه صنعت سرب و روی ایران با حضور در صحنه تجارت جهانی سرب و روی، به عنوان نماینده‌ای از سوی عرصه صنایع معدنی ایران به ایفای نقش در سطح جهان بپردازد. در همین زمینه حضور فعال این شرکت در بازار جهانی و رینگ معاملاتی فلزات لندن علاوه بر آنکه برای نخستین بار صنایع معدنی فلزی کشورمان را در سطح جهان مطرح کرد، می‌رود تا به الگویی از «توسعه پایدار بنگاهی» و ارتقای گام به گام واحدهای تولیدی در کشورمان بدل شود.

شاخص‌های قهرمانی

عملکرد مطلوب صنعت در هر جامعه‌ای بی‌شک در گرو موفقیت و عملکرد بهینه بنگاه‌های صنعتی آن جامعه است، از سویی دیگر هر بنگاه صنعتی و کارآفرینی نیازمند تشویق و حمایت از سوی تصمیم‌گیران، مسوولان و متولیان اقتصادی و بعضا سیاسی جامعه خویش است. وجود جوایز معتبری که امروزه در جهان مرسوم است و برابر آن، کارآفرینان، صنعتگران و تلاشگران عرصه‌های گوناگون مورد تقدیر، تشویق و حمایت قرار می‌گیرند، خود مؤید این مساله است.

جشنواره قهرمانان صنعت، جایزه‌ای برای رشد توسعه صنعت کشور است. این جایزه هم‌اکنون تنها جایزه‌ای است که در سطح ملی توسط بخش خصوصی برگزار می‌شود.

ثبت‌نام سومین دوره جشنواره از بهمن ماه سال ۱۳۸۵ آغاز شد و طی آن عملیات تحقیق و بررسی ده‌ها واحد صنعتی در سه بخش بهترین واحدهای نمونه صنعتی، بهترین کارآفرینان، بهترین مدیران روابط عمومی انجام و نتایج حاصله مورد بازبینی هیات داوران قرار می‌گیرد. در بخش بهترین واحدهای صنعتی این جشنواره که از جمله بخش پراهمیت آن به شمار می‌رود تلاش شده است تا از مدلی ساده و علمی استفاده شود. به همین منظور سه شاخص اثرگذار با اهمیت و تعیین کننده در کارایی یک واحد صنعتی پویا و فعال برای قضاوت و محک زدن بنگاه‌های صنعتی در نظر گرفته شد. نتایج مشتری، نتایج کارکنان و نتایج کلیدی عملکرد، سه شاخص مهمی بودند که در یک مدل ساده کارآ و علمی برای تعیین یک واحد صنعتی برتر یا به تعبیری یک قهرمان صنعتی در نظر گرفته شدند.گروه شرکت‌های توسعه معادن روی ایران چهارشنبه شب در جشنواره قهرمانان صنعت ایران که در محل مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد، به عنوان قهرمان صنعت کشور شناخته شد و مهندس علی قنبری، مدیرعامل این گروه نیز موفق به دریافت لوح و تندیس قهرمانان صنعت ایران شد.

مدیرعامل گروه شرکت‌های توسعه معادن روی ایران در سومین جشنواره انتخاب قهرمانان صنعت به عنوان قهرمان صنعت انتخاب شد. توسعه همه‌جانبه صنعت روی کشور به همراه یکپارچه‌سازی واحدهای عمده این صنعت توسط گروه شرکت‌های توسعه معادن روی ایران برای داوران این جشنواره در انتخاب مهندس علی قنبری به عنوان قهرمان صنعت جای تردید باقی نگذاشته بود.

مهندس علی قنبری، مدیرعامل گروه شرکت‌های توسعه معادن روی ایران