شروین شهریاری
* پرسش تلفنی از خواننده ای از شهر اصفهان: سرمایه‌گذاری نیرو از سال گذشته سود سهامداران را پرداخت نکرده و قیمت سهم نیز افت قابل ملاحظه‌ای داشته است. علت چیست؟

پاسخ: «ونیرو» یک شرکت سرمایه‌گذاری است، بنابراین برای ارزش‌گذاری سهام آن از مدل برآورد خالص ارزش دارایی‌ها (NAV) استفاده می‌شود. برای محاسبه خالص ارزش دارایی (NAV) این شرکت ابتدا جمع حقوق صاحبان سهام (سرمایه شرکت‌+ اندوخته‌ها + سود انباشته‌) را با ارزش روز پرتفولیوی بورسی و بهای تمام شده سرمایه‌گذاری‌های غیر‌بورسی جمع کرده و از آن بهای تمام شده سبد بورسی و غیر بورسی را کسر می‌‌کنیم‌. سپس رقم حاصله را بر کل تعداد سهام شرکت تقسیم می‌‌کنیم‌. محاسبات مربوطه در جدول زیر نمایش داده شده است:


گفتنی است در این محاسبه از آنجا که مستنداتی برای ارزش‌گذاری دارایی‌های خارج بورسی در دسترس نبوده است، محاسبات به روش بهای تمام شده انجام شده است و در صورت ارزش‌گذاری سرمایه‌گذاری‌های خارج از بورس، محاسبه NAV متاثر خواهد شد.
در خصوص پیش‌بینی سود ۱۸۰ ریالی شرکت به ازای هر سهم برای سال مالی منتهی به شهریور ۸۶ نیز به نظر می‌رسد با توجه به تحقق زیان ۲میلیارد تومانی در سرفصل درآمد حاصل از فروش سرمایه‌گذاری‌ها در پایان اسفند ۸۵ و عملکرد فروش سرمایه‌گذاری‌های شرکت در سال جاری، دستیابی به پیش‌بینی سود ۳/۱میلیارد تومانی در این سرفصل برای «ونیرو» میسر نباشد. از سوی دیگر ذخیره کاهش اخذ شده برای سرمایه‌گذاری‌ها در پایان سال مالی قبل، مبلغی در حدود ۳میلیارد تومان بوده است که براساس آخرین وضعیت سبد سهام شرکت، سرمایه‌گذاری‌های بورسی ارزش بازاری حدود ۲میلیارد تومان کمتر از بهای تمام شده دارند که این مساله از محل برگشت ذخیره کاهش می‌تواند صورت سود و زیان را متاثر کند. بنابراین با توجه به جمیع موارد به نظر می‌رسد با حذف درآمد حاصل از فروش سرمایه‌گذاری‌ها و رشد احتمالی سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها (بنا بر اظهار نظر حسابرس) درآمد خالص هر سهم برای سال مالی منتهی به شهریور ۸۶ ارقامی در حدود ۱۲۰ ریال قابل تحقق باشد که برای اطمینان از صحت آن باید به انتظار انتشار گزارش‌های ۱۲ ماه شرکت بمانیم. در خصوص پرداخت سود سهامداران نیز شرکت به تازگی اقدامات لازم را اجرا کرد و علت تاخیر نیز معوق ماندن وصول طلب ۸میلیارد تومانی از شرکت مهاب قدس بوده است که به تازگی با فسخ قرارداد فروش بخشی از سهام سرمایه‌گذاری ساتکاب به «ونیرو»، مبلغ مورد اشاره از شرکت مزبور وصول شده است. همچنین بنابر اظهارات مدیرعامل شرکت، با وصول این مطالبات و بهبود وضعیت نقدینگی شرکت، آینده مناسب‌تری را می‌توان برای سهام سرمایه‌گذاری نیرو انتظار داشت.
* پرسش از آقای رامتین صلاحی فر از طریق پست الکترونیک: در هفته گذشته پرسشی را مبنی بر علت عدم شمول گره بر نماد ثنوسا (نوسازی و ساختمان تهران) در ستون پرسش و پاسخ مطرح کردم که خوشبختانه اکنون این سهم مشمول گره و حذف حجم مبنا شده است تا انشاءا... در آینده معاملات سهم روان شود. اما در تماس با کارگزار متوجه شدم که این سهم قابل خرید و فروش نیست و در پاسخ به وارد کردن دستور خرید عبارت «قیمت غیر مجاز» برای کارگزار نمایش داده می‌شود. چگونه می‌توان مساله را حل کرد؟
پاسخ: این مشکل معمولا در مورد سهامی که مدت طولانی از تاریخ آخرین معامله آنها می‌گذرد وجود دارد و با تماس نماینده کارگزاری در تالار با ناظر بازار قابل پیگیری است.
*پرسش از آقای شروین ابدی: وضعیت سهام داروسازی کوثر را چگونه می‌بینید؟
پاسخ: یکی از مهمترین فاکتورها در تحلیل بنیادی، ارائه به موقع گزارش‌های مالی ادواری توسط شرکت‌ها است. اهمیت این مساله به اندازه‌ای است که بسیاری از شرکت‌ها در بازارهای مالی جهان گزارش‌های خود را به صورت ماهانه در دسترس سرمایه‌گذاران قرار می‌دهند تا بدین وسیله با شفاف‌سازی وضعیت شرکت، سهامداران را در اتخاذ تصمیمات درست یاری رسانند. این مساله حتی می‌تواند در تعیین P/E سهم نیز نقش مهمی‌ایفا کند به طوری که ملاحظه می‌شود شرکت‌هایی که در ارائه گزارش‌های مالی خود تاخیر می‌ورزند همواره با فضایی حاکی از ابهام در بازار مواجه ‌شوند و همین مساله اغلب زمینه‌ساز افت قیمتی سهام مربوطه (حتی در صورت دارا بودن وضعیت بنیادی مناسب) می‌شود. «دکوثر» نیز اکنون در انتظار انتشار گزارش‌های ۶ماهه است و برای تحلیل دقیق وضعیت شرکت و ترسیم چشم‌انداز آتی، بررسی این گزارش‌های از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود. داروسازی کوثر همچنین اخیرا با تغییراتی در هیات‌مدیره خود نیز مواجه بوده است که بیشتر جنبه جابه‌جایی داشته است.
shahriary-sh@yahoo.com