عرضه‌های ناگهانی، ناکامی مدافعان همه در پی نقدینگی و...

گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته در حالی که با آغازی مناسب توانست بر عرضه‌های موجود در برخی از عمده‌ترین نمادهای مورد معامله غلبه کند، در ادامه با عرضه‌ برخی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری دولتی مواجه شد و حرکت صورت گرفته ناکام ماند. در معاملات روز گذشته معامله‌گران مدافع با تجهیز منابع در ابتدای بازار توانستند بر صف فروش نمادهای فولاد مبارکه، چادرملو، گل گهر و معادن و فلزات غلبه کنند. این در حالی بود که با تزریق نقدینگی به بازار اکثر نمادهای یاد شده ضمن کسب تعادل در عرضه و تقاضا روند مثبت قیمتی را تجربه کردند، اما با توجه به عدم وجود هماهنگی در میان بزرگان بازار و عرضه ناگهانی سهام در نماد فولاد مبارکه، صف فروش میلیونی در این نماد تشکیل شده و باقی نمادها نیز عرضه‌های سنگینی را تجربه کردند، به‌گونه‌ای که صف خرید نماد فولاد خراسان و صندوق بازنشستگی در هم شکسته و نمادهای گل گهر و معادن و فلزات با صف‌های فروش مواجه شدند. با توجه به وضعیت خاص بازار و ضعف نقدینگی موجود در آن، از چندی قبل ضرورت ایجاد هماهنگی میان معامله‌گران حقوقی بازار به چشم می‌خورد که به نظر می‌رسد این امر نیازمند تاکید بیشتری است، چراکه در عمل موج سنگین عرضه‌ها در نمادهای مورد اقبال بازار، در حال حاضر از سوی حقوقی‌های دولتی در حال انجام است و بدون توقف این عرضه‌ها به تعادل رسیدن بازار با اتکا به منابع محدود نقدینگی معامله‌گران حقیقی و حقوقی غیر دولتی غیر ممکن است. با ادامه جو ضعیف در ساعت‌های پایانی بازار دیروز عملا معامله‌گران با کاهش سطح انگیزه نیز مواجه شده‌اند. به ویژه آنکه حرکات دیروز به‌‌رغم صرف ده‌ها میلیارد ریال نقدینگی بدون نتیجه‌ای خاص به پایان رسید.

در معاملات دیروز دقایقی پس از آغاز معاملات نماد فجر گالوانیزه و سرمایه‌گذاری معادن و فلزات متوقف شدند که این توقف دیری نپایید و با اعلام تصمیم سرمایه‌گذاری معادن و فلزات برای فروش سهام مدیریتی شرکت فجرگالوانیزه این نمادها در ساعت پایانی بازار، مجددا به تابلو بازگشتند، با واگذاری فجرگالوانیزه سرمایه‌گذاری معادن و فلزات تقریبا به طور کامل از مسائل مدیریتی در واحدهای نورد فولادی خارج می‌شود، چراکه شرکت معادن و فلزات در سال گذشته سهام مدیریتی فولاد کاویان را واگذار کرده و در حال حاضر از سهام مدیریتی فجر گالوانیزه قصد فروش دارد.

چراکه سرمایه‌گذاران برای دستیابی به پرتفوی مشابه معادن و فلزات دیگر با دشواری کسب سهام مدیریتی نیز مواجه نخواهد بود. با اعلام واگذاری سهام مدیریتی فجرگالوانیزه از سوی بازار سهام «فجر» با استقبال مواجه شده و صف خرید این نماد به ۵/۳میلیون سهم رسید. این اقبال به دلیل تفاوت قیمت معامله مدیریتی در حد ۲هزار ریال و نرخ کنونی سهام این سهم در حد یک‌هزار و ۱۵۳ریال ایجاد شده است. در بازار دیروز در گروه معدنی بازار جهانی سنگ‌آهن شاهد شوک اعلام احتمال ادغام دوغول تولید سنگ‌آهن جهان بی‌اچ‌پی (BHP) و شرکت ریوتینتو (Riotinto) بود این ادغام که پیشنهاد اولیه آن به ارزش ۱۴۹میلیارد دلار است، می‌تواند بازار جهانی سنگ‌آهن را تحت‌تاثیر جدی قرار دهد، چرا که این دو شرکت به همراه CVRD برزیل، بزرگ‌ترین تولیدکنندگان سنگ‌آهن جهان به شمار می‌روند. در گروه معدنی بازار دیروز در آخرین دقایق شاهد انتشار خبرهای تایید نشده‌ای در مورد تلاش یکی از دو تولیدکننده سنگ‌آهن کشور برای خرید سهام فولادمبارکه بود. در حالی که در اکثر کشورهای جهان شرکت‌های فولادسازی درصدد کنترل مدیریتی معادن سنگ‌آهن برآمده‌اند. به نظر می‌رسد در کشور ما این شرکت‌های سنگ‌آهنی هستند که به دنبال صنایع بالادستی خود هستند.

در گروه سیمانی بازار دیروز شاهد اعلام زمان عرضه اولیه سیمان نی‌ریز در ۶ آذرماه بود.

سیمان سفید نی‌ریز پس از مدت‌ها پذیرش، شاهد عرضه اولیه ۵درصد از سهام خود خواهد بود.

در گروه فلزی افت بهای جهانی فلزات رنگین، فشار سنگینی را بر نمادهای مرتبط به ویژه نماد ملی مس (که دیروز برای برگزاری مجمع فوق‌العاده متوقف شد) و نمادهای تولیدکننده روی وارد ساخته است، در صنعت تولید روی در سطح بین‌الملل گروه تحلیلی Citigroup با انتشار گزارشی از پیش‌بینی نرخ فلز روی در ۶ماه نخست سال ۲۰۰۸ به میزان ۳۵درصد کاسته است. براساس اعلام این مرکز، صنعت روی در سال آینده پس از گذشت قریب به ۳ سال کمبود بازار با مازاد عرضه‌ای معادل ۵۷هزار تن تحت‌تاثیر افزایش خروجی از معادن و سرمایه‌گذاری‌های جدید مواجه خواهد شد.

در مجموع، بازار دیروز بازار مناسبی بود که عرضه ناگهانی برخی از شرکت‌ها مانع از تکمیل روند چرخشی بازار شد. در معاملات دیروز شاخص ۹/۲۷واحد افت کرد و حجم معاملات به ۲/۲۰میلیارد تومان بالغ‌ شد. از ۱۴۰نماد مورد معامله ۴۲نماد با رشد قیمت و ۸۲نماد با افت ارزش دادوستد شدند.