شروین شهریاری

آقای عرفان سالمند از طریق پست الکترونیک پرسیده‌اند: چرا سهام شرکت ملی مس ایران‌، با وجود تثبیت قیمت مس در محدوده ۸۰۰۰دلار و نزدیک بودن تعدیل پیش بینی سود شرکت در گزارش ۶ماهه، رشد پایداری را تجربه نمی‌کند؟ ‌همانگونه که پیش‌تر با محاسبات نشان دادیم، ملی صنایع مس در سال‌جاری در صورتی که در ۵ ماه آتی، اتفاق فوق‌العاده‌ای در بازارهای جهانی فلزات روی ندهد‌، موفق به کسب سود خالص حدود ۱۶۰تومانی به ازای هر سهم خواهد بود و تعدیلات سود شرکت نیز احتمالا با رعایت جانب احتیاط از سوی شرکت به صورت مرحله‌ای به بازار اعلام خواهند شد؛ اما در تعیین ارزش ذاتی و تشخیص محدوده P/E مناسب برای سهام یک شرکت‌، همواره عایدات آتی هستند که نقش تعیین‌کننده دارند. در مورد «فملی» با توجه به دسترسی محدود به اطلاعات تاریخی سهم‌،

استفاده از روش گوردون‌، چندان دقیق نخواهد بود؛ بنابراین برای ارزش گذاری سهام این شرکت از روش تنزیل عایدات آتی استفاده می‌کنیم.

یک محاسبه ساده را در نظر بگیرید: فرض کنید که قیمت جهانی مس در ۳سال آینده در همین میانگین ۷۷۰۰دلار در هر تن حفظ شود‌، بدین‌ترتیب سود هر سهم ملی مس نیز در ۳سال آتی تقریبا در محدوده ۱۶۰ تومان‌، قابل تحقق خواهد بود. البته در این فرض از رشد هزینه‌های دستمزد و سربار و‌... که اثر کاهنده بر سود شرکت دارند‌، صرفنظر شده است‌. حال با در نظر گرفتن P/Eمعادل ۷ (با توجه به در دست داشتن طرح‌های توسعه مناسب) و لحاظ نمودن ۸۰درصد تقسیم سود خالص در هر سال‌ با در نظر گرفتن تنزیل ۲۰درصدی‌، ارزش ذاتی فعلی هر سهم ۸۷۰تومان به دست می‌آید که مشاهده می‌کنیم با ارزش روز سهم‌، تطابق نسبی را نشان می‌دهد‌.

البته ذکر این نکته ضروری است که در نظر گرفتن میانگین ۷۷۰۰دلاری برای قیمت جهانی مس و لحاظ نمودن ضریب تنزیل ۲۰درصدی (با توجه به ریسک بالای سهم و وابستگی به قیمت‌های جهانی) ممکن است مفروضاتی خوش‌بینانه به نظر برسند که تغییر هر یک از آنها، می‌تواند ارزش‌گذاری سهام «فملی» را دستخوش تغییرات با اهمیتی کند.

البته اگر بخواهیم عایدات آتی سهم را در بازه زمانی طولانی‌تری تخمین بزنیم و به بهره‌برداری رسیدن طرح‌های توسعه (از سال ۱۳۹۰ به بعد) را که به افزایش سودآوری منجر می‌شوند نیز در محاسبات خود لحاظ کنیم، باید توجه کنیم که تامین مالی اجرای این طرح‌های توسعه‌، مستلزم کاهش تقسیم سود یا افزایش سرمایه از طریق مطالبات و آورده نقدی سهامداران خواهد بود‌ و این مساله باید در ارزش‌گذاری به روش تنزیل عایدات آتی مورد دقت قرار گیرد.

از آقای ساعت‌ساز از طریق پست الکترونیک پرسیده‌اند: آثار مثبت عدم شمول مصوبه مالیات بر صادرات فرآورده‌های پتروشیمی ‌در سودآوری شرکت‌های این گروه چگونه خواهد بود؟

مصوبه مذکور با حذف معافیت مالیات از محصولات صادراتی پتروشیمی‌، درآمد حاصل را (از سال ۱۳۸۴ به بعد) مشمول مالیات قرار می‌داد‌. در حالی‌که در سال‌های گذشته و نیز سال‌جاری‌، بودجه و پیش بینی درآمد این شرکت‌ها طبق روال سابق و با فرض معافیت صادرات از مالیات به بازار ارائه شده است‌.

بنابراین مساله مورد اشاره نمی‌تواند اثر مثبتی بر سودآوری شرکت‌های پتروشیمی‌ بگذارد‌، اما با حذف اثر کاهنده بر سود (که منجر به افت سهام پتروشیمی‌در بازار شده بود) می‌تواند موجبات توجه مجدد بازار به سهام این گروه را فراهم آورد‌.

خواننده محترمی ‌از طریق تلفن پرسیده‌اند، وضعیت حسابرسی ویژه شرکت گاز لوله عاقبت به کجا انجامید؟

‌مطابق اعلام دکتر عزیزی در مجمع سرمایه‌گذاری پتروشیمی‌، فرآیند حسابرسی ویژه شرکت‌، مطابق برنامه قبلی در حال پیشروی و انجام است و حداکثر تا یکی دو ماه آینده‌، نتیجه و گزارش حسابرس مربوطه در پاسخ به ابهامات موجود در سوابق فعالیت شرکت، به اطلاع عموم خواهد رسید.

گفتنی است نماد «پلوله» اخیرا پس از اعلام زیان و بازگشایی در قیمت نازل در محدوده ۵۰تومان‌، با جمع‌آوری سهم و افزایش تقاضا مواجه شد و چند روز قبل نیز نماد شرکت جهت تعدیل مثبت پیش بینی درآمد (کاهش زیان) متوقف شده است.

Shahriary-sh@yahoo.com