فارس- رییس کانون کارگزاران بورس گفت: شبه‌دولتی‌ها انگیزه چندانی برای اداره و ارتقا واحدها ندارند و با توجه به دارایی‌های عظیم دولت تکیه صرف به شبه‌دولتی‌ها در اجرای اصل ۴۴ مشکلاتی را در آینده به وجود خواهد آورد.

خسرو پورمعمار با بیان این مطلب گفت: معلوم نیست مدیران نهادهای شبه‌دولتی آیا به خاطر سود و زیان مورد ارزیابی قرار می‌گیرند یا ملاک‌های دیگری مورد توجه قرار دارد که در صورت عدم ارزیابی بر اساس عملکرد مدیران این سیستم در واگذاری شرکت‌ها به شبه‌دولتی‌ها پاسخگو نخواهد بود. وی ادامه داد: از طرف دیگر این دسته از نهادها ظرفیت‌های محدودی دارند و نمی‌توانند تا پایان اجرای اصل ۴۴ همراه باشند مگر اینکه باز هم از سوی دولت تقویت شوند.

این کارگزار بورس خاطرنشان کرد: بخش‌خصوصی زمانی وارد عمل و جایگزین شبه‌دولتی‌ها خواهد شد که از احساس امنیت کافی برخوردار بوده و با مواردی چون مشکلات مقرراتی و رقابت با بخش دولتی مواجه نشود.

پورمعمار گفت: ظرفیت‌های موجود اقتصاد کشور که در طول چند دهه به وجود آمده و با تورم افزایش یافته و نمی‌توان انتظار داشت که در عرض چند سال این مسائل برطرف شود.

پورمعمار با بیان این نکته که کمتر کسی مخالف حضور سرمایه‌گذار خارجی است، خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی به علت عدم درک شرایط معتقدند که بخش‌خصوصی نداریم و باید به شبه‌دولتی و سرمایه‌گذاران خارجی رجوع شود اما باید پرسید که آیا به بخش‌خصوصی فرصتی داده شده است؟

پورمعمار در پاسخ به این سوال که در صورت تداوم این وضعیت و عدم حضور جدی بخش‌خصوصی در واگذاری بنگاه‌های دولتی چه خواهد شد؟ گفت: با این شرایط ماشین خصوصی‌سازی حرکت نخواهد کرد و واگذاری واقعی بنگاه‌های دولتی به بخش‌خصوصی صورت نخواهد گرفت و طولانی بودن زمان خصوصی‌سازی ضربه بزرگی به نظام اقتصادی و بزرگترین پروژه کشور وارد خواهد کرد.