شروین شهریاری

آقای شکراله عصار از رفسنجان از طریق پست الکترونیک پرسیده‌ است: آیا شرکت «سایپا» به پیش‌بینی سود ۷۰تومانی خود در سال جاری دست خواهد یافت ؟ پاسخ: از آنجا که هنوز بخش اعظم سال مالی این شرکت سپری نشده است و نیز با توجه به متغیرهای گوناگونی که بازار خودرو را در شرایط کنونی تحت تاثیر قرار داده‌اند (نظیر مساله بنزین، اشباع نسبی بازار، کمبود برخی قطعات اولیه وارداتی و. ..)، پاسخ به پرسش فوق بیشتر جنبه گمانه‌زنی دارد.

اما بر مبنای آمار رسمی‌منتشره توسط سازمان گسترش و نوسازی، سایپا در ۶ماه اول سال جاری موفق شده بیش از ۱۰۰‌درصد برنامه (‌۶ ماهه‌) پیش‌بینی تولید خود را در گروه خودروهای پراید و ریو محقق کند. در زانتیا ۷۲‌درصد برنامه و در تولید تندر ۹۰ از برنامه ۶ماهه به نحو قابل‌توجهی عقب است. وضعیت مشابهی در مورد پارس‌خودرو نیز وجود دارد، به‌طوری‌که شرکت در تولیدات اصلی خود ( پراید، ماکسیما، پیکاپ و. .. ) حتی بیش تر از برنامه بودجه تولید کرده است، اما در

تندر-۹۰ مشکل تولید به چشم می‌خورد. بنابراین با توجه به این آمار و نیز سوابق گزارش‌های قبلی شرکت در زمینه تطابق تقریبی آمار تولید و فروش می‌توان انتظار داشت، سایپا احتمالا گزارش ۶ماهه مناسبی را از لحاظ پوشش بودجه به بازار ارسال کند. همین امر در کنار تعدیل قریب‌الوقوع پارس خودرو احتمالا می‌تواند از رکود فعلی ایجاد شده بر نماد «خساپا» بکاهد. همچنین سایپا در بودجه سال جاری معافیت مالیاتی ناشی از افزایش سرمایه اخیر را لحاظ نکرده است. بر مبنای مقررات تسهیل نوسازی صنایع کشور، افزایش سرمایه شرکت‌ها از تاریخ ۲۶مرداد ۱۳۸۲ تا ۲۶ مرداد ۱۳۸۶ از درآمد مشمول مالیات، معاف خواهد شد. افزایش سرمایه سایپا ۲۴ مرداد ۸۶ به ثبت رسیده است، بنابراین به طور قانونی مشمول این معافیت خواهد شد. اما شرکت اعلام کرده است که آثار مالی معافیت مزبور پس از تایید قطعی مراجع مالیاتی به بازار اعلام خواهد شد. گفتنی است بر مبنای محاسبات، آثار این معافیت بر درآمد هر سهم سایپا در حدود ۲۵ ریال خواهد بود.

*خواننده محترمی ‌از طریق تلفن پرسیده‌اند‌: در مورد وضعیت شرکت نورد و لوله اهواز و علت زیان‌دهی و توقف طولانی مدت نماد آن توضیح دهید.

پاسخ‌: شرکت نورد ولوله اهواز تولید‌کننده کلاف ورق گرم فولادی و انواع لوله‌های گالوانیزه و ورق‌های رول فولادی است که این محصولات را از مواد اولیه اسلب فولاد تولید می‌کند. مشکلات صنایع پایین دستی فولاد گریبان‌گیر این شرکت نیز شده است، به طوری‌که یکی از نقاط ضعف عمده شرکت وابستگی جهت تامین مواد اولیه (اسلب) است. علت اصلی زیان‌دهی نورد و لوله اهواز نیز عدم توازن قیمت خرید مواد اولیه با قیمت فروش محصول (ورق فولادی) است، به طوری‌که بهای تمام شده برابر قیمت فروش محصول نهایی و در برخی موارد حتی بیشتر از آن است. البته آثار هزینه‌های مالی سنواتی سنگین نیز در صورت‌های مالی مشهود است که این مساله نیز در زیان شرکت بی‌تاثیر نبوده است. منبع عمده تامین‌کننده مواد اولیه شرکت، فولاد خوزستان است که طی سال ۱۳۸۵ باید بهای مواد اولیه به صورت نقد واریز و تا دو ماه بعد مواد اولیه از آن شرکت دریافت می‌شد. به دلیل مشکلات سرمایه در گردش و نقدینگی ضعیف، «فاهواز» در زمینه تامین مواد اولیه به میزان کافی در سال گذشته با مشکل مواجه شده است. همچنین هیات‌مدیره شرکت اعلام کرده است که در زمان فعلی تا زمان به بهره‌برداری رسیدن طرح‌های توسعه شرکت (طرح توسعه ایجاد کارخانه نورد گرم و نیز طرح تولید اسلب از سنگ‌آهن‌) تنها گزینه مد نظر مدیریت شرکت، تحمل حداقل زیان و حتی‌المقدور نیل به نقطه سر به سر است. در گزارش حسابرس نیز بندهای قبل از اظهار نظر که دارای اهمیت تلقی می‌شوند، به چشم می‌خورد. همچنین زیان انباشته شرکت در پایان سال گذشته بیش از ۱۵۳‌میلیارد تومان یعنی بالغ بر ۸/۱۲سرمایه ثبت شده بوده است، لذا توجه به رعایت مفاد ماده ۱۴۱ اصلاحیه قانون تجارت و بررسی شرایط تداوم فعالیت شرکت با توجه به وضعیت و روند کنونی ضروری به نظر می‌رسد. همچنین نسبت حقوق صاحبان سهام به کل دارایی‌ها نیز وضعیت نامناسبی را تصویر می‌کند که با توجه به زیان انباشته شرکت قابل درک است. همچنین شرکت گزارشات مالی خود را با تاخیر به بورس ارسال نموده و اکنون نیز در انتظار انتشار گزارش‌های مالی برای بودجه سال مالی ۱۳۸۶ و مهمتر از آن اعلام برنامه‌های شرکت جهت توقف روند زیان‌دهی و خروج از شمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت است و نماد «فاهواز» پس از شفاف‌سازی موارد مذکور قابلیت بازگشایی خواهد داشت.

Shahriary-sh@yahoo.com