گروه بورس- مجید اسکندری: بازار فرابورس در اولین روز کاری هفته جاری با افت معاملات در مقایسه با آخرین روز کاری هفته گذشته مواجه شد. بر این اساس دیروز بیش از 29 میلیون اوراق بهادار به ارزش 180 میلیارد ریال در بازارهای فرابورس داد و ستد شد.

در میان شرکت‌هایی که روز گذشته سهام آنها در فرابورس خرید و فروش شد، تولید نیروی برق دماوند با رقم ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال بیشترین ارزش معاملات بازار را از آن خود کرد که این معاملات به صورت توافقی انجام شد و در آمار معاملات دیروز محاسبه نشده است.
ذوب‌آهن اصفهان نیز با معاملات 57 میلیارد و 361 میلیون ریالی خود توانست رتبه دوم ارزش معاملات را به خود اختصاص دهد.
رتبه سوم ارزش معاملات نیز در روز یکشنبه رقم ۱۸ میلیارد و ۵۱۰ میلیون ریال بود که به پتروشیمی مارون تعلق گرفت. همچنین روز گذشته بیشترین حجم معاملات، مبادله ۳۷۹ میلیون و ۸۲۳ هزار و ۷۶۲ سهم بود که به تولید نیروی برق دماوند تعلق داشت. روز گذشته همچنین تعداد ۲۰ میلیون و ۸۱۶ هزار و ۴۷۴ سهم ذوب‌آهن اصفهان داد و ستد شد که رتبه دوم را از لحاظ حجم معاملات برای این شرکت به دنبال داشت.
در این بین، صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود هم با کسب حجم معاملاتی معادل یک میلیون و 820 هزار و 49 سهم رتبه سوم را احراز کرد. از سوی دیگر کمترین ارزش معاملات یک میلیون ریال و کمترین حجم معاملات 500 سهم بود که توسط رهشاد سپاهان انجام شد.
به گزارش خبرنگار ما، روز گذشته بیمه دی توانست با ۹۹/۴ درصد افزایش قیمت، بیشترین رشد را در میان شرکت‌های فرابورسی تجربه کند. در همین حال سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان هم با ۱۲/۸ درصد کاهش قیمت با بیشترین افت مواجه شد.
روز گذشته از 76 نمادی که در فرابورس داد‌و‌ستد شدند، 19 شرکت با رشد قیمت و 30 شرکت با افت قیمت روبه‌رو شدند و 30 شرکت نیز بدون تغییر ماندند.


باز گشایی نماد کابل سازی تک در بازار پایه فرابورس
دیروز اعلام شد که نماد معاملاتی شرکت کارخانه‌های کابل‌سازی تک، سه‌شنبه ۱۶ آبان در بازار پایه فرابورس بازگشایی می‌شود.به گزارش روابط عمومی فرابورس ایران، نماد معاملاتی کابل‌سازی تک با سرمایه ۹ میلیارد ریال و تعداد ۹ میلیون و ۶۳ سهم سه‌شنبه جاری در بازار پایه فرابورس ایران بازگشایی می‌شود.
در روز عرضه اولیه، نماد شرکت بدون محدودیت دامنه نوسان قیمت بازگشایی می‌شود و قیمت پایانی معاملات بر اساس میانگین موزون قیمت‌های معامله شده در همان روز تعیین می‌شود. همچنین استفاده از کد معاملاتی به صورت گروهی در معاملات بازار پایه ممنوع است و معامله‌گران برخط مجاز به ثبت سفارش در نمادهای این بازار نیستند.
توقف دو نماد و بازگشایی یک نماد دیگر
در این روز، نماد معاملاتی شرکت عمران و توسعه شاهد به دلیل تعدیل با اهمیت پیش‌بینی سال مالی 91 و نماد معاملاتی گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان، برای انجام فرآیند افزایش سرمایه متوقف شد. نماد معاملاتی شرکت لیزینگ ایران و شرق نیز پس از پرداخت سود علی‌الحساب سه ماهه اوراق، بازگشایی شد.
آغاز عرضه‌های بلوکی از چهارشنبه
مدیرعامل فرابورس هم روز یکشنبه اعلام کرد: در پی ابلاغ شرایط متقاضیان خرید در معاملات عمده از سوی شورای عالی بورس دو بلوک روز چهارشنبه 24 آبان در بازارسوم عرضه و معاملات عمده و بلوک در فرابورس از سرگرفته می‌شود.
امیر هامونی با اعلام این خبر افزود: شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی، ۴۹ درصد از سهام شرکت موج تامین ارتباطات پارس معادل ۸۶ میلیون و ۴ هزار و ۸۰۰ سهم را چهارشنبه ۲۴ آبان در بازار سوم فرابورس عرضه می‌کند.
وی گفت: قیمت پایه هر سهم 34 هزار و 97 ریال تعیین شده است و ارزش پایه آن بالغ بر 9/2 هزار میلیارد ریال برآورد شده است که خریدار باید 10درصد نقد و بقیه را در چهل روز کاری از روز انجام معامله پرداخت کند. همچنین خریدار ‌باید مبلغ 6/448 میلیارد ریال را حداکثر 31 روز کاری از تاریخ انجام معامله پرداخت کند.
به گفته وی، شرکت موج تامین ارتباطات پارس مالک ۴۰ درصد سهام «رایتل» به عنوان اپراتور تلفن همراه در کشور است. وی در خصوص این عرضه این گونه توضیح داد:خریداران ‌باید حداقل ۶روز کاری قبل از عرضه نسبت به تکمیل و ارائه فرم‌هایی که در اطلاعیه سایت فرابورس آمده است، اقدام و به کارگزار تحویل دهند.
هامونی تاکید کرد: کارگزار خریدار باید مقررات پولشویی در تجهیز منابع را بررسی کرده و کامل بودن فرم مربوطه را کنترل کند. همچنین کارگزار خریدار ‌باید اخذ و کنترل مستندات موید تمکن مالی متقاضیان و تکمیل فرم شماره 2، را تایید و پس از امضای فرم یک نسخه به سازمان و دو نسخه به فرابورس ارسال کند.
وی ادامه داد: همچنین در این روز سازمان خصوصی‌سازی ۹/۴ میلیون سهم معادل ۱۰۰درصد از سهام شرکت کالای پتروشیمی به ارزش ۶/۱۹۴ میلیارد ریال و به نرخ پایه هرسهم ۳۸ هزار و ۹۳۷ ریال را به صورت یکجا و نقد یا نقد و اقساط و با شرایط ۳۰ درصد نقد بقیه اقساط ۳ساله در بازار سوم عرضه می‌کند. هامونی افزود: شرکت ملی صنایع پتروشیمی سهامدار عمده شرکت کالای پتروشیمی است و شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی ۹۹/۹۹ درصد از سهام شرکت موج تامین ارتباطات پارس را در اختیار دارد.
رشد پوشش سود فرابورسی‌ها در مقایسه با سال گذشته
بررسی کلی اطلاعات ارائه شده شرکت‌ها به فرابورس نشان می‌دهد که به طور عمده وضعیت پوشش سود شرکت های فرابورسی در نیمه نخست سال مناسب بوده است.
به گزارش سنا، رییس نظارت بر ناشران فرابورسی سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان این مطلب گفت: این بررسی باید در هر شرکتی به صورت موردی انجام شود، اما در هر حال با توجه به افزایش نرخ ارز، شرکت‌های صادرکننده، مانند پتروشیمی‌ها و فولادی‌ها از وضعیت بهتر و مناسب‌تری برخوردار هستند.
علی بیک‌زاده ادامه داد: این شرکت‌ها صادرات انجام داده و با توجه به تغییر نرخ ارز، سود بیشتری را شناسایی کرده‌اند.
وی به وضعیت عددی پوشش سود شرکت‌ها اشاره کرد و گفت: پتروشیمی زاگرس که از پتروشیمی‌های فعال در فرابورس است، پیش‌بینی سال 91 را مبلغ سه هزار و 193 ریال اعلام کرده بود که در دوره 6 ماهه حدود 37 درصد سود خود را محقق کرده است، در حالی که میزان پوشش نیمه نخست سال گذشته حدود 34 درصد بوده است.
رییس نظارت بر ناشران فرابورسی ابراز کرد: پتروشیمی مارون از جمله پتروشیمی‌های بزرگ کشور است که در فرابورس پذیرش شده و برای سال ۹۱ به ازای هر سهم مبلغ سه هزار و ۵۱۳ ریال سود پیش‌بینی کرده است. این شرکت موفق شده که در دوره ۶ ماهه ۴۹ درصد از سود خود را محقق کند. این در حالی است که میزان پوشش سود شرکت در نیمه نخست پارسال، ۳۹ درصد بود. وی افزود: رقم سه هزار و ۵۱۳ ریال هم تعدیل‌های پی‌درپی ناشی از افزایش فروش این شرکت بوده که در نیمه اول سال انجام شده است. افزایش فروش هم به دلیل صادرات محصولات و درآمد ناشی از افزایش نرخ برابری دلار و ریال بود. بیک‌زاده تصریح کرد: نگاه دیگری به شرکت‌های فرابورسی نشان می‌دهد که شرکت ارتباطات سیار ایران، از شرکت‌های بزرگی است که در فرابورس پذیرفته شده و پیش‌بینی سود خود را برای سال ۹۱، مبلغ چهار هزار و ۵۹۰ ریال اعلام کرده است که عملکرد شرکت، از پوشش ۵۰ درصدی حکایت دارد.
وی به عملکرد ذوب آهن اصفهان اشاره کرد و افزود: این شرکت برای سال 91، در شش ماه نخست به ازای هر سهم 100 ریال سود محقق کرده که نشان از پوشش 63 درصدی دارد. در حالی که در 6 ماهه سال گذشته این شرکت زیان ده بود.
بیک‌زاده با اشاره به اینکه صنایع فولاد آلیاژی ایران هم در سال ۹۱ به ازای هر سهم ۲۲۰ ریال سود و پوشش حدود ۷۰ درصدی داشته است، اظهار کرد: پوشش ۷۰ درصدی به این معنا است که در نیمه دوم سال ۳۰ درصد سود قرار است محقق شود که احتمال تعدیل سود را بالا می‌برد.
وی افزود: شرکت صنعتی معدنی شمال شرق شاهرود هم 220 ریال سود پیش‌بینی کرده که 52 درصد آن را پوشش داده است. همچنین فولاد صبانور هم پوشش 64 درصدی از کل مبلغ سود را داشته است.