ایسنا- معاون حقوقی سازمان بورس و اوراق بهادار علت واگذاری ۵۳ درصد سهام ذوب‌آهن اصفهان به صندوق بازنشستگی فولاد را اعلام کرد و به سرمایه گذاران اطمینان داد که توقف معامله بلوکی ذوب‌آهن از پیش تعیین شده نبوده است و دولت تا زمان قطعی نشدن معامله می‌تواند در مورد دارایی خود تصمیمات مالکانه بگیرد. حسین فهیمی درخصوص واگذاری بلوک ۵۳ درصدی ذوب‌آهن اصفهان به صندوق بازنشستگی فولاد و سرنوشت عرضه‌ این بلوک گفت: مصوبه هیات وزیران در خصوص واگذاری ذوب‌آهن به صندوق رفاه هنوز به سازمان بورس ابلاغ نشده است و اطلاعات کاملی از جزئیات آن وجود ندارد، ولی اگر این مصوبه ابلاغ شود واگذاری ۵۳ درصد ذوب‌آهن تابع مقررات و مصوبات هیات واگذاری خواهد بود.

وی با بیان اینکه دولت تصمیم می‌گیرد که بدهی خود را از محل واگذاری سهام زیر مجموعه پرداخت کند، در پاسخ به این سوال که آیا متوقف شدن معامله بلوکی ذوب‌آهن به دلیل واگذاری آن به صندوق فولاد بود؟ گفت: قطعا خیر. زیرا مقررات معاملات عمده اشکالاتی داشت که سازمان بورس در صدد رفع و رجوع آن برآمد که این تغییرات فقط شامل سهام ذوب‌آهن نیست و مشمول تمام معاملات عمده می‌شود. لذا به سرمایه‌گذاران اطمینان می‌دهم که اینطور نبوده و دستورالعمل معاملات عمده باید تغییر می‌کرد.

او با ذکر این نکته جزئیات دستورالعمل جدید معاملات عمده هفته آینده ابلاغ می‌شود،اعلام کرد: ‌این موضوع را که واگذاری ذوب‌آهن به صندوق فولاد براساس طراحی از پیش تعیین شده بوده است، کاملا رد می‌کنم، زیرا اگر دولت چنین قصدی داشت به راحتی می‌توانست این کار را انجام دهد و به بورس نیازی نداشت که سازوکار معاملات عمده را تغییر دهد.

وی یادآور شد: تصمیم گیری در مجموعه بازار سرمایه براساس ارکان ذی‌صلاح قانونی است و تصمیم‌گیری درباره آن به مراتب سخت‌تر و فرآیند آن پیچیده‌تر است و روابط آن براساس سلسله مراتب است لذا هدف این نبوده است که ذوب‌آهن به بخش خصوصی واگذار نشود.

فهیمی در پاسخ به این سوال که چرا سهام ذوب‌آهن برای عرضه در هیات واگذاری تصویب شد و بعد توسط دولت به صندوق رفاه رسید، گفت: شرکت‌هایی که در ردیف واگذاری قرار دارند در مورد آنها تصمیم گیری شده و به تدریج واگذار می‌شوند این درحالی است که دولت می‌تواند در خصوص نحوه پرداخت بدهی خود تصمیم گیری کرده و در‌خصوص سهام زیر‌مجموعه خود تصمیمات مالکانه بگیرد و عرضه سهام شرکتی را در هر مرحله‌ای که باشد تا زمان قطعی نشدن معامله فرآیند واگذاری را متوقف کند.

وی اضافه کرد: لذا نه تنها در هیات واگذاری بلکه حتی در زمانی که سهم عرضه شده است و برای آن مشتری وجود دارد، دولت می‌تواند تا قبل از قطعی شدن معامله، هر اقدامی را انجام دهد.

معاون سازمان بورس در برابر این پرسش که با این وضعیت سهام دولت به دولت منتقل می‌شود و تکلیف خصوصی‌سازی چیست؟ پاسخ داد: صندوق بازنشستگی فولاد یک نهاد غیر دولتی است که براساس تصمیم دولت نظارت آن به وزارت رفاه منتقل شده است، لذا نمی‌توان گفت صندوق بازنشستگی فولاد دولتی است.

فیهمی در پاسخ به این سوال که پس با این وضعیت آیا می‌توان گفت که ذوب‌آهن خصوصی شده است، گفت: ‌می‌توان گفت ذوب‌آهن غیر‌دولتی شده است.

این مسوول‌ سازمان بورس با تاکید بر این‌که این مصوبه هنوز به سازمان بورس ابلاغ نشده است و باید جزییات آن مورد بررسی قرار گیرد، در مورد سرنوشت بلوک ۵۳ درصدی ذوب‌آهن اصفهان گفت: دولت اختیار دارد در مورد دارایی خود تصمیم‌گیری کند و اگر تصمیم بگیرد که آن را به عموم واگذار کند این شرکت واگذار می‌شود، ولی اگر دولت تصمیم گرفته باشد که سهام این شرکت را فقط بابت بدهی بدهد باید هیات واگذاری در این خصوص تصمیم گیری کند و باید دید که هیات واگذاری چه تصمیمی در این خصوص اتخاذ می‌کند.