در تمامی بازارهای مالی در دنیا عوامل متنوعی در انتخاب سهام یک شرکت برای خرید از سوی سرمایه‌گذاران در نظر گرفته می‌شود. یکی از این عوامل مدیریت شرکت است که توجه ویژه‌ای به آن می‌شود. این عامل در کشور ما نیز بسیار حایز اهمیت است و به دلیل ذهنیت منفی بازار از تاثیر مدیریت ناکارآمد بر سرنوشت یک شرکت اهمیتی دو چندان دارد. وقتی پای صحبت فعالان بازار سرمایه در ایران می‌نشینید، به اهمیت «سهامدار عمده» در تصمیم‌های آنها پی می‌برید.

یکی از خوش‌سابقه‌ترین سهامداران عمده در بازار سرمایه کشور مجموعه ساتا/غدیر است. تصمیمات صحیح و مدیریت مطلوب این مجموعه بر شرکت‌های زیر‌مجموعه خود باعث شده که «زیر‌مجموعه غدیر» بودن، وزن سنگینی در ارزیابی ارزشمندی سهام مرتبط با این مجموعه داشته باشد.

به عنوان مثال در نماد «کرماشا» ارائه اختیار فروش و اجرای سریع افزایش سرمایه که منجر به تبدیل بدهی ارزی شرکت به بدهی ریالی شد از جمله سوابق درخشان غدیر در بازار است.

یا اگر نماد «شیراز» رشد می‌کند، حاکی از اعتماد بازار به مجموعه غدیر است که باوجود تحریم‌ها و مشکلات نقل و انتقال وجه در سطح بین‌المللی قادر خواهد بود طرح توسعه آن را به سرانجام برساند.

شرکت بین‌المللی توسعه ساختمان و باغمیشه و «آ‌س‌پ» زیر مجموعه غدیر در صنعت ساختمان در بازار سرمایه هستند. اما مقایسه عملکرد سالیان اخیر این شرکت‌ها با سایر زیرمجموعه‌های غدیر تفاوت فاحشی را آشکار می‌سازد.

مثلا سهامدارانی که با اعتماد به نام غدیر سه سال قبل اقدام به خرید «ثاخت» کرده‌اند، نمی‌توانند این مساله را درک کنند که چرا باوجود رشد قیمت مسکن طی این دوره، بازدهی سهامداران در این شرکت به زحمت از سود بانکی فراتر رفته است و البته آن اندک بازدهی نیز طی افزایش سرمایه شرکت عملا از بین خواهد رفت، افزایش سرمایه‌ای که به نظر می‌رسد تنها برای تهاتر بدهی به سهامدار عمده انجام می‌شود.

یا نسبت قیمت بر درآمد «آ‌س‌پ» را در نظر بگیرید. از این بدتر شفاف‌سازی اخیر باغمیشه بود که از آن بوی شناسایی سود صوری به مشام می‌رسد. نکته قابل تامل اینجاست که مجموعه غدیر که همواره در بازارگردانی و حمایت از زیر‌مجموعه‌های خود فعال بوده است به نظر می‌رسد زیر مجموعه ساختمانی خودرا کاملا رها کرده است و نه در عملکرد فروش و نه در عملکرد قیمت سهام «ثاخت»، «ثباغ» و «آ‌س‌پ» نشانی از غدیر دیده نمی‌شود.

این در حالی است که سرمایه این شرکت‌ها نسبت به سایر شرکت‌های غدیر بسیار اندک بوده و حمایت از آنها احتیاج به سرمایه زیادی ندارد.

جادارد مدیریت غدیر با بهبود عملکرد خود در زیر‌مجموعه ساختمانی خود از سهامداران حقیقی این شرکت‌ها که با اعتماد به مجموعه غدیر اقدام به سرمایه‌گذاری در این شرکت‌ها کرده‌اند به نحو شایسته حمایت کند.

توضیح: مطالب یاد شده دیدگاه‌های تعدادی از سهامداران شرکت‌های ساختمانی زیر مجموعه غدیر است. دنیای اقتصاد آمادگی خود برای درج پاسخ مدیران این شرکت‌ها به گفته‌های سهامداران را اعلام می‌کند.