گروه بورس- همایون دارابی: شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران دیروز نیز در مسیر افت بود و با کاهش ۳۱۴واحدی به سطح ۳۶هزار و۴۴۷ واحد رسید. در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را آغاز کردند که مسایل سیاسی در جریان استیضاح وزیر تعاون، کار و امور اجتماعی به نگرانی معامله‌گران منجر شده بود. انتظار اولیه افزایش فشار فروش سهام در بازار بود که این امر دیروز رخ نداد و بازار با عرضه غیر‌عادی سهام مواجه نشد. کارشناسان بازار با توجه به اهمیت تامین اجتماعی و «شستا» به عنوان بازوی سرمایه‌گذاری این سازمان مجموع رخدادهای اخیر را زمینه‌ساز افزایش عرضه‌ها یا کاهش حمایت از سهام وابسته در بازار ارزیابی می‌کردند که این امر خوشبختانه رخ نداد و بازار توانست از روندی منفی در آغاز بازار به سوی تعادل نسبی در انتهای معاملات حرکت کند. در همین حال اما افت بازار نگرانی را در مورد صرفه سرمایه‌گذاری در بازار سهام و خروج نقدینگی از بورس به سوی بازارهای موازی ایجاد کرده است. حرکت قیمتی در بازارهای ارز، طلا و مستغلات در مقایسه با ثبات و کاهش قیمت‌ها در بورس موجب زمینه‌سازی برای خروج نقدینگی در میان‌مدت می‌شود.

در بازار دیروز معامله‌گران همچنین شاهد عرضه اولیه سهام پالایشگاه لاوان بودند که با عرضه از طریق رنج قیمتی همراه شد تا در نهایت ۵۷میلیون سهم پالایشگاه در میانگین ۳۷۶ تومان به روی تابلو برود. در همین حال، همچنان سه پالایشگاه بزرگ بازار سرمایه پالایشگاه‌های اصفهان، تهران و بندرعباس همچنان با توقف نماد و سرگردانی سهامداران مواجه هستند. گفته می‌شود، احتمالا پالایشگاه اصفهان تا پایان هفته جاری بازگشایی خواهد شد.موضوع نمادهای بسته روزی نیست که توسط مسوولان بازار در رسانه‌ها توام با وعده بازگشایی مطرح نشود که آنچه در نهایت پس از وعده‌های مکرر باقی می‌ماند، تداوم توقف نمادها است.

در بازار دیروز مدیرعامل شرکت فرابورس در مورد عرضه شرکت‌های جدید تا پایان سال جاری گفت: در پی پذیرش و درج نام ۳ شرکت نفت پاسارگاد، ایرانول و پتروشیمی خراسان در بازار دوم فرابورس، طی دو تا سه هفته آینده ۵ درصد از سهام هر کدام از این شرکت‌ها عرضه اولیه خواهد شد. در این میان تلاش می‌شود، تا هفته آینده سهام دو شرکت نفت پاسارگاد و ایرانول عرضه شود.

وی همچنین افزود: هفته آینده پرونده شرکت دخانیات ایران را در هیات پذیرش مورد بررسی قرار می‌گیرد.

گزارش نه چندان مطلوب ایران‌خودرو

در گروه خودرویی، شرکت ایران خودرو با سرمایه‌ای معادل ۸۸۲ میلیارد تومان در صورت‌های مالی ۹ ماهه منتهی به آذر ۹۱ برای هر سهم مبلغ ۳۹۸ ریال زیان خالص محقق کرده و این در حالی است که طی ۹ماهه مشابه سال مالی گذشته برای هر سهم این شرکت مبلغ ۲۸۳ ریال سود خالص به همراه داشته است.

این شرکت که در عملکرد ۹ ماهه منتهی به آذر ۹۱ از کاهش ۳۹ درصدی فروش، ۳۸ درصدی بهای تمام شده، ۴۷ درصدی سود ناخالص و ۴۵ درصدی تولید خبر داده در پیش‌بینی خود برای هر سهم در سال مالی منتهی به اسفند ۹۱ بر اساس عملکرد واقعی دوره ۶ ماهه مبلغ ۷۱ ریال زیان اعلام کرده بود.

افزون بر این، طبق اطلاعات اخیر «خودرو» در دوره ۹ ماهه مورد بررسی تنها ۱۲ درصد افزایش قیمت محصولات داشته و با توجه به زیان محقق شده در دوره مورد بررسی به احتمال زیاد باید منتظر تعدیل منفی EPS این شرکت در آینده‌ای نه چندان دور باشیم. این زیان سنگین درکنار هزینه مالی بالای ایران خودرو می‌تواند برای سال‌ها شرایط ایران‌خودرو را با مشکل مواجه کند.

در گروه خودرویی معاون بازاریابی و فروش گروه خودروسازی سایپا با اشاره به آغاز پیش فروش دو محصول جدید وانت سایپا ۱۵۱ و پراید دنده اتومات این شرکت، گفت: علاوه بر پیش فروش دو محصول وانت سایپا ۱۵۱ و خودرو اتوماتیک (AMT)، شرکت سایپا هم‌اکنون سایر پیش فروش‌های عادی شرکت نیز طبق روال در حال انجام است.

کارشناسان بازار انتظار دارند این فروش‌ها بتواند با توجه به قیمت‌های جدید سایپا را از ورطه زیان دهی خارج سازد، هر چند که گذشت بیش از ۱۰ ماه از سال جاری تاثیر رشد قیمت‌ها بر صورت‌های مالی این شرکت‌ها را محدود می‌سازد.

در گروه پتروشیمی دیروز عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی یکی از مشکلات تامین خوراک واحدهای پتروشیمی را تعلل وزارت نفت در تامین خوراک بخش خصوصی صنعت پتروشیمی دانست. سید‌مهدی موسوی‌نژاد در گفت‌وگو‌ با خبرگزاری موج، با بیان این مطلب اظهار کرد: در طول دو سال گذشته پس از اجرای فاز اول هدفمندی یارانه‌ها یکی از مشکلات عمده در تامین خوراک واحدهای پتروشیمی این بوده است که بعد از خصوصی شدن واحدهای پتروشیمی، تحویل خوراک توسط دولت یک مقدار کمتر شد. وی افزود: به نظر می‌رسد با خصوصی شدن مجتمع‌های پتروشیمی، وزارت نفت همچون گذشته خود را موظف به تامین خوراک پتروشیمی‌ها نکرده و این از اشکالات رایج بوده است.

خبری از «جم»

در این گروه، مدیرعامل شرکت در آستانه ورود به بازار سهام، پتروشیمی جم از رقابت مشتریان این شرکت برای خرید محصولات آن خبر داد و گفت: این شوق و رقابت را در نشست‌هایی که با مشتریان داخلی و خارجی داریم مشاهده و حس می‌کنیم.

به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران «سپهدار انصاری‌نیک»، با بیان این مطلب افزود: شرکت پتروشیمی جم با فروش محصولات خود در بازارهای جهانی توانمندی خود را به اثبات رسانده است.

انصاری نیک با بیان اینکه در آینده پیش‌رو نتایج و آثار اقدامات امروزی ما بطور چشمگیری مشهودتر خواهد شد، افزود: پتروشیمی جم با نگاه به اهداف کلان و استراتژی بلند مدت شرکت و اجرای پروژه فاز دو را به منظور تکمیل زنجیره ارزش تولید با اولویت دنبال خواهد کرد، تا به این ترتیب توانایی خود برای رقابت بین‌المللی را افزایش دهیم.

در شوینده‌ها چه می‌گذرد...؟

در گروه شیمیایی، شرکت پاکسان پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به ۳۰ آذر ماه ۹۱ خود را با سرمایه۱۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی و براساس عملکرد ۹ ماهه مبلغ ۶۷۰ ریال سود برآورد کرد که با تحقق ۵۱۶ ریال آن، پوشش ۷۷ درصدی را تجربه کرده است. براساس گزارش بورس‌نیوز، قائم‌مقام مدیر‌عامل شرکت پاکسان گفت: افزایش درآمد فروش به دلیل افزایش حدود ۴۵ درصدی نرخ فروش طی دوره مذکور است که این افزایش نرخ طی سه مرحله انجام پذیرفته است.

فروزش در بیان جزئیات افزایش بهای تمام شده کالای فروش رفته طی عملکرد ۹ ماهه امسال نسبت به دوره مشابه سال قبل بیان کرد: با توجه به اینکه نرخ ارز مرجع به صنعت شوینده تعلق نمی‌گیرد، برخی از محصولات تولیدی شرکت مانند پودر شوینده با نرخ ارز مبادله‌ای و نیز سایر محصولات با نرخ آزاد به فروش می‌رسد که نوسانات نرخ ارز موجب افزایش تولید و به همراه آن افزایش بهای تمام شده فروش شده است.

وی در ادامه در خصوص دلایل کاهش سود هر سهم طی عملکرد ۹ ماهه سال جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل عنوان کرد: تغییر بهای تمام شده محصولات تولیدی شرکت ناشی از افزایش نرخ ارز، هزینه حمل و نقل و مواد اولیه خریداری شده از شرکت‌های پتروشیمی بوده که موجب کاهش سود هر سهم طی دوره مذکور شده است. این مقام مسوول‌ در ارتباط با فروش صادراتی «شپاکسا» ابراز کرد: ۱۱ درصد از فروش کل محصولات تولیدی شرکت به صورت صادراتی انجام می‌پذیرد که نرخ تسعیر ارز در نظر گرفته شده به نرخ روز است. به این صورت که درآمد حاصل از فروش صادراتی شرکت هم به صورت ارزی و هم به صورت معادل ریالی و برمبنای نرخ روز ارز به حساب‌ها واریز می‌شود.

باز هم سخن گفتن درباره معامله «بترانس»

در گروه برقی، یک مقام مسوول‌ در صنعت برق کشور خواستار بررسی و موشکافی نحوه انجام معامله بلوکی اخیر ایران ترانسفو شد. به گزارش خبرگزاری موج، رییس انجمن صنعت برق ایران، با بیان این مطلب به سرمایه گذاری‌های صورت گرفته در شرکت ایران ترانسفو پس از ورود سهامداران بخش خصوصی به این شرکت اشاره کرد که به منظور افزایش راندمان، تولید و جلوگیری از اخراج کارکنان از سوی سهامداران جدید در این شرکت صورت گرفت.

محمد فارسی، با اشاره به اعمال افزایش سرمایه در شرکت ایران ترانسفو به محض قرار گرفتن سهامداران جدید، اظهار کرد: به رغم قرار گرفتن این شرکت در لیست تحریم‌های اتحادیه اروپا، میزان فروش این شرکت پس از خصوصی‌سازی از ۲۰۰ به ۷۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت.

وی ادامه داد: این افزایش سرمایه در حالی صورت گرفت که با توجه به مطالبات سهامداران این شرکت از دولت و سود سهام، سهامداران جدید شرکت بر این تصور بودند که مطالبات سازمان خصوصی‌سازی را از این محل تسویه خواهند کرد.

رییس انجمن صنعت برق ایران میزان مطالبات این شرکت از دولت قبل از خصوصی‌سازی را ۷۰ میلیارد تومان ذکر کرد که پس از خصوصی‌سازی شرکت ایران ترانسفو، این مطالبات با افزایش پنج برابری به ۳۵۰ میلیارد تومان رسید.

فارسی با اشاره به افزایش ۵۰ میلیارد تومانی پرداخت مالیات طی سه سال گذشته از سوی بخش خصوصی حاضر در شرکت ایران ترانسفو ادامه داد: این مالیات‌ها در حالی پرداخت شد که سهامداران جدید ایران ترانسفو تنها سهامداری بودند که موفق به دریافت سود سال‌های گذشته خود در این شرکت نشدند و دلیل آن کمک به نقدینگی بنگاه بود و سپس به دلیل نامه سازمان خصوصی‌سازی شرکت ایران ترانسفو قادر به پرداخت سود این سهامداران نبود.

وی از اقدام سازمان خصوصی‌سازی مبنی بر عدم پرداخت سود سهام شرکت ایران ترانسفو به سهامداران جدید و مخالفت با عرضه سهام ایران ترانسفوی ری در بازار سرمایه انتقاد کرد و ادامه داد: تصور بخش خصوصی پس از قرار گرفتن در شرکت ایران ترانسفو حمایت دولت بود.اما سازمان خصوصی‌سازی بدون در نظر گرفتن دستاوردهایی مانند افزایش فروش، بهره‌وری و صادرات از سوی بخش خصوصی در این شرکت، افزایش سرمایه در ایران ترانسفو را اقدامی نامطلوب عنوان کرد. وی با اشاره به انجام معامله بلوکی ایران ترانسفو گفت:در حالی اخیرا سهام ایران ترانسفو به مجموعه‌ای غیر واگذار شده که بخش خصوصی پیش از این در بترانس تحولات بزرگی را رقم زده بود و این معامله در ابعاد مختلف دارای اشکلات زیادی است. بنابراین ما بنا داریم که با کمک برخی از مسوولان‌ دلسوز موضوع بررسی از وضعیت صنعت ترانسفورماتورسازی و همچنین معامله بلوکی ایران ترانسفو را پیشنهاد کنیم، چرا‌که معتقدیم زنگ خطر این صنعت به صدا درآمده است.

این مقام مسوول‌ درباره اشکالات این معامله گفت: فروش ارزان آن بدون توجه به توانایی‌های شرکت ایران ترانسفو، حذف رقبا که یکی از آنها از خانواده سندیکا بوده و واگذاری به شرکتی که سابقه حضور در صنعت برق را نداشته است و همچنین این موضوع که خریدار، شرکتی کاملا دولتی است و قوانین مربوط به اصل ۴۴ حضور این گونه سرمایه‌گذاران را از ورود به فرآیند معاملات خصوصی‌سازی نهی می‌کند، از دیگر اشکالات این معامله بوده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما فعالان صنعت برق به منظور جلوگیری از تضعیف بخش خصوصی این صنعت و خصوصا شرکت ایران ترانسفو که تولیدات استراتژیک آن برای کشور و صنعت برق از اهمیت برخوردار است و به عنوان بنگاه نمونه کشور طی چند سال اخیر معرفی شده و برند آن اعتبار ملی است، از دولتمردان تقاضا داریم راهکاری برای حل این مشکل که شرکت‌های متعددی را در خطر غیرفعال شدن قرار داده بیندیشند و با همفکری با این سندیکا در جهت پیشرفت صنعت برق قدم‌های مثبتی را بردارند.

بهره‌برداری قریب‌الوقوع از طرح مهم ذوب‌آهن

در گروه فلزی، بازار با شایعاتی در مورد وجود یا عدم وجود خریدار برای بلوک مدیریتی ذوب آهن مواجه بود. براساس برخی خبرها در حالی که تا‌کنون خریداری اوراق درخواست خرید سهم را پر نکرده است، اما برخی شایعات در مورد حضور احتمالی بنیاد مستضعفان و صندوق فولاد در این عرضه خبر می‌دهد. دیروز همچنین یک مقام مسوول‌ در ذوب‌آهن اصفهان از بهره‌برداری قریب‌الوقوع از طرح توسعه کک سازی این شرکت خبر داد.

مجتبی فریدونی مدیر سرمایه‌گذاری و امور سهام شرکت ذوب‌آهن اصفهان در گفت‌وگو با بورس ۲۴، از افتتاح طرح کک‌سازی این شرکت در دهه مبارکه فجر و ظرف چند روز آینده خبر داد.

وی نیاز ذوب‌آهن اصفهان به کک را یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن اعلام کرد که با توجه به تامین ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تن آن از کک‌‌سازی زرند، بخش اعظم کک موردنیاز شرکت ذوب‌آهن اصفهان وارد می‌شود.

فریدونی ادامه داد: با توجه به بهره‌برداری کک‌سازی ذوب‌آهن اصفهان، بهره‌برداری کامل آن سه تا چهار ماه پس از بهره‌برداری اولیه صورت می‌گیرد.

به گفته وی؛ عملیات گرم کردن باطری شماره یک این شرکت، فروردین ماه سال آینده آغاز می‌شود تا در نهایت در خردادماه ۹۲، به بهره‌برداری رسد.

مدیر امور سرمایه‌گذاری و سهام شرکت ذوب‌آهن اصفهان افزود: با توجه به راه‌اندازی این طرح‌ها، سال آینده نیاز وارداتی این شرکت به ۴۰۰ هزار تن کاهش می‌یابد.

وی تصریح کرد: ضمن آنکه باطری شماره دو نیز در سال ۹۳ بازسازی و تکمیل می‌شود.

وی تصریح کرد: در صورت خودکفایی ذوب‌آهن اصفهان درتامین کک مورد نیاز خود، حدود ۱۵۰ تومان از قیمت تمام شده محصولات این شرکت کاسته می‌شود؛ ضمن آن که شرکت از مشکلات گشایش ال سی و تامین ارز رهایی می‌یابد.در مجموع بازار دیروز بازاری منفی بود که در آن ۸/۸۴ میلیارد تومان سهام مورد معامله قرار گرفت که ۲۳درصد آن را معامله ۶/۱۶ میلیون سهم پارسان تشکیل داد. در این روز، از ۲۲۶نمادی که به روی تابلو رفتند نیز ۱۵۱نماد با کاهش قیمت و ۶۷نماد با رشد ارزش معامله شدند و بقیه نمادها هم تغییر قیمتی نداشتند.