گروه بورس - رییس هفدهمین همایش ارگان‌های دریایی کشور در آستانه برگزاری این همایش آخرین اقدامات انجام شده در خصوص این همایش را تشریح کرد.

دکتر سعید صادقی با بیان اینکه تایدواتر خاورمیانه اولین میزبان بخش خصوصی همایش ارگان‌های دریایی است، گفت: تلاش بر این است به عنوان مردمی‌ترین و خصوصی‌ترین سرمایه‌گذار در بخش خدمات دریایی، به کاربردی‌ترین اهداف در خصوص برگزاری این همایش دست یابیم. مدیرعامل تایدواتر خاورمیانه افزود: در آخرین جلسه هماهنگی برگزاری این همایش با تاکید بر رویکرد کاربردی همایش، تلاش کرده‌ایم تا این همایش را به سمت مطرح شدن مشکلات و راهکارهای مورد نیاز برای شرکت‌های فعال در این عرصه هدایت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: تایدواتر خاورمیانه به عنوان قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین شرکت فعال در زمینه خدمات بندری در تلاش است تا قطعنامه‌های هفدهمین همایش ارگان‌های دریایی را شفاف و بدون اتکا به آمار صرف، اطلاع‌رسانی و دنبال کند؛ بر این اساس با اصرار بر تقویت مشارکت بخش خصوصی درنظر داریم با استفاده از تمامی نطقه نظرات؛ نتایج همایش را به صورت علمی و کاربردی منتشر کنیم.

دکتر صادقی در خصوص وضعیت سهام تایدواتر خاورمیانه که این روزها با صف‌های خرید مواجه می‌شود، گفت: رشد قیمتی و تقاضا برای تایدواتر که با ورود سهامدار جدید دنبال شده است، به دلیل گستردگی عملیات این شرکت، قابل توجه است. این درحالی است که هرچند بحران اقتصاد جهانی روند واردات و عملیات بندری در کشورهای دنیا را تحت تاثیر قرارداد، اما این مساله در بنادر کشور وجود ندارد. به طوری که واردات در بندر شهید رجایی در آغاز امسال تغییر چندانی نکرده است. مدیرعامل تایدواتر افزود: از سوی دیگر با شناسایی منابع جدید درآمدی به دنبال گسترش فعالیت از عملیات کانتینری هستیم. به طوری که شناسایی درآمد از محل ۲۰میلیون متر مکعب لایروبی در فاز ۲ بندر شهید رجایی و نیز پروژه راه اندازی بندر چابهار که مذاکرات مقدماتی آن صورت گرفته است، در برنامه‌ریزی امسال درنظر گرفته شده است.

وی همچنین از آغاز عملیات ترانشیپ در بندر شهید رجایی خبر داد و افزود: این فعالیت جدید موجب افزایش سهم ترمینال‌ کانیتنری بندر شهید رجایی از مبادلات کانتینری منطقه خلیج‌فارس خواهد شد.

دکتر صادقی در خصوص پروژه سالوویچ با بیان اینکه عملیات سبک‌سازی و رسوب‌زدایی یکی از کشتی‌ها انجام شده است، خاطرنشان کرد: با رعایت الزام شریک خارجی که در قرارداد منعقده با سازمان بنادر به آن تاکید شده بود، تایدواتر با یک شرکت نروژی قرارداد منعقد کرده است، این درحالی است که هنوز سازمان بنادر به تعهد خود در خصوص پرداخت ۲۵درصد مبلغ قرارداد به تایدواتر خاورمیانه عمل نکرده است.

وی در خصوص امکاناتی که ورود سهامدار جدید در اختیار شرکت تایدواتر قرارداده است، گفت: رویکرد سهامدار عمده که با نگاه بلندمدت به سیاست‌گذاری در شرکت تایدواتر پرداخته است، امکان سرمایه‌گذاری در این شرکت را فراهم کرده است. به طوری که بعد از امضای توافق‌نامه بلندمدت با سازمان بنادر در خصوص بندر شهید رجایی، خرید تجهیزات در برنامه شرکت است و به این ترتیب شرکت در چند سال آینده می‌تواند سود زیادی را به جای هزینه‌ای که برای اجاره تجهیزات پرداخت می‌کرده شناسایی کند.

دکتر صادقی همچنین تاکید کرد: تایدواتر توانسته است از تقسیم سودهایی که قبل از واگذاری در شرکت صورت گرفته است، عبور کند و با کمرنگ کردن این موضوع در نقدینگی شرکت که با حمایت سهامدار عمده صورت می‌گیرد، سال مالی بهتری را برای سهامداران شرکت فراهم کند.